משמרות המהפכה • איך הספר "סקטבורדים בחינם"?

"סקטבורדים בחינם" של סעיד סיירפיזדיי אמנם מתקשה להיות יותר מרשימת זכרונות של סופר שמתחשבן עם הבית הפוליטי בו גדל, אבל הוא מומלץ לכל מי שעוסק באקטיביזם

סעיד סיירפיזדיי
סעיד סיירפיזדיי | צילום: יחצ

כשיוצאים מנקודת הנחה שהכל פוליטי, קשה לדון במידת הפוליטיות של ספר מסוים - ובכל זאת, ספר בעל כותרת משנה כמו "זכרונות מילדות פוליטית" לא מותיר ברירה. ספר הזכרונות "סקטבורדים בחינם" מגולל את קורותיו של המחבר, בן לאב איראני ואם ויהודיה שגדל בארצות הברית במשפחה מורחבת מאד- משפחת מפלגת הפועלים הסוציאליסטית.

 

למרות שמו, הספר אינו פוליטי, לפחות לא במובן הצר של המילה. המחבר, סעיד סיירפיזדיי, לא עוסק  במשנה הפוליטית עצמה, אלא באופנים בהם המחויבות אליה השפיעה על חייו.  משפחתו סוציאליסטית  גם בהשתייכות הפוליטית שלה אבל הרבה יותר מכך- באורח החיים שלה. סיירפיזדיי מתאר כיצד גדל בתוך  "הפוליטיקה התמידית, הסוערת ששטפה את הבית".

 

בספר מתוארות התגלמויות של אידאולוגיה ואקטיביזם כסיטואציות אבסורדיות. האבסורד טמון בפערים בין הזהויות של המחבר ושל משפחתו. אביו, ראש המפלגה ומהפכן רב חן, עוזב את אמו, זונח אותו ועדיין נותר גיבור המשפחה. אמו  של סיירפיזדיי, אשה משכילה בת המעמד הבינוני, מתעקשת, מתוך הזדהות עם מעמד הפועלים, לעבוד בעבודת פקידות פשוטה, לגור בשכונות עוני ולשלוח אותו לבית ספר בצדה השני של העיר הגדולה רק כי יש בו אינטגרציה. הפערים בין הזהויות מכילים שבר שהולך ומעמיק עם כניסתו של הגיבור לגיל ההתבגרות. אביו של סיירפיזדיי הוא ראש מפלגת הפועלים הסוציאליסטית והוא נוסע לאחר המהפכה באיראן להתמודד שם לנשיאות. מסיירפיזדיי מצופה להיות צעיר מהפכני ממוצא איראני, ערבי מהפכני ממש כמו אביו, אבל הגיבור הוא ילד שנולד וגדל באמריקה וזיקתו היחידה למוצא האיראני היא חזותו. בתקופת המשבר בין ארה"ב לאיראן, אחרי המהפכה, האבסורד הופך לטרגי ממש כשרודפים את סיירפיזדיי בבית ספרו בגלל מוצאו ודעותיו הפוליטיות.

לא יותר מרשימת זכרונות

אותן דעות שסיירפיזדיי ניזון מהם מינקות הפכו לדת, לעולם של ערכים בו העשירים מדכאים, הפועלים מדוכאים והאימפריאליזם האמריקני הוא הרע בהתגלמותו. האידאולוגיה עליה גדל מצטמצמת לסיסמאות. על מדף הספרים בביתו מונחים מיטב בכתבים של ההוגים הסוציאליסטים, אך הם מעולם לא נקראו, הם ניצבים שם כמו ספרי קודש, השמות והמטענים התרבותיים שלהם מספיקים. בחייו הבוגרים הגיבור מוצא עצמו חסר יכולת לענות לשאלות מאתגרות שמעמתות אותו עם ערכיו, כאשר מעולם לא ניתנו לו כלים להטלת ספק ולמחשבה עצמאית. הכלים האלו היו יכולים  לעזור לו בתיאוריו החד משמעיים: הבית עני שלא לצורך, האם מזניחה והמפלגה נצלנית. מעט ספק ויכולת לראות את ההתרחשויות מזוויות שונות היו יכולים לעזור לספר להתרומם מעל לרשימת זכרונות.

סיירפיזדיי מספר את סיפור חייו הצעירים בפרגמנטים, בדיווח כמעט לאקוני ובכנות מוחלטת, תיאוריו את הוריו מלאים בכעס שאופייני לאדם בוגר שעושה חשבון נפש עם מגדליו, ולסיירפיזדי יש חשבון מפורט להגיש. רגעי ההזנחה הנפרשים בספר קשים, חברי המפלגה הזרים שגידלו אותו לא מילאו את תפקידם נאמנה ולפעמים אף התעללו בו. האדים שעולים מקלחת המרירות והרחמים העצמיים, מסבים אי נוחות, גם כשהם עטופים בהומור יבש ובנוסטלגיה. זהו לא רומן, אין בו רבדים נסתרים, זהו ספר זכרונות על ילדות בלתי רגילה, מתוארת באופן רגיל למדי.

 

למרות חולשותיו, "סקטבורדים בחינם" מומלץ לכל מי שעוסק באקטיביזם. הוא אינו עוסק בפוליטיקה או בסוציאליזם אבל הוא מתאר באיזו קלות אידיאולוגיה הופכת לדמגוגיה, כיצד סיסמאות הופכות מהפשטה של רעיונות מורכבים לרעיונות עצמם, וכיצד ערכים אוניברסליים של צדק ושוויון יכולים לדרוס את המוסר הבין אישי ואת הדאגה הבלתי אמצעית לאנשים הקרובים אלינו ביותר. סקטבורדים בחינם הוא לא ספר על פוליטיקה אלא על הקרבה עצמית למען מטרה פוליטית וההשלכות שלה.

 

"סקטבורדים בחינם" / סעיד סיירפיזדיי / מאנגלית: לאה ששקו / הוצאת "ספרית מעריב" / 243 עמ'