כ-300 יוצרי קולנוע במכתב פתוח: לא להקרנת סרטים ישראלים בפסטיבל ונציה

במכתב פתוח קוראים היוצרים להפקת הפסטיבל שלא להקרין את "על כלבים ואנשים" של דני רוזנברג ואת "למה מלחמה" של עמוס גיתאי, בשל המלחמה בעזה. "הסרטים הללו נוצרו על ידי חברות הפקה ישראליות שתורמות לאפרטהייד, לכיבוש ולרצח עם"

פסטיבל ונציה
פסטיבל ונציה | צילום: רויטרס

כ-300 יוצרי קולנוע חתמו על מכתב פתוח שבו הם יוצאים נגד כוונת פסטיבל ונציה להקרין בו שני סרטים ישראלים - כך דווח הלילה (חמישי) ב"הוליווד ריפורטר". המחאה של היוצרים היא המשך ישיר לחרם התרבותי נגד היצירה הישראלית בעקבות מלחמת חרבות ברזל, ומתייחסת לסרטים "על כלבים ואנשים" של דני רוזנברג וכן ל"למה מלחמה" של עמוס גיתאי שנבחרו מבעוד מועד להשתתף בפסטיבל, אשר נפתח אמש בוונציה.

במכתב, אותו פרסם ארגון "אמנים למען פלסטין - איטליה", נכתב בין היתר כי "הסרט 'על כלבים ואנשים', שצולם באמצע ההתקפות המתמשכות של ישראל על עזה, מטייח את רצח העם. כמוהו, גם 'למה מלחמה' נוצר על ידי חברות הפקה ישראליות שותפות שתורמות לאפרטהייד, לכיבוש וכעת לרצח עם באמצעות השתיקה או השתתפותם הפעילה בשטיפת אמנות".

לכתבות נוספות בתרבות ובידור:

היוצרים הזכירו את הדיון בבית הדין בהאג שעסק במלחמה, וכן את צווי המעצר שהוצאו לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט, "באשמת 'השמדה' ו'הרעבה מכוונת של האוכלוסייה האזרחית, וגרימת מותם של עשרות אלפי אנשים חפים מפשע'", לשון המכתב. "לא מקובל שסרטים שנעשו על ידי חברות הפקה שותפות למשטר שעוסק בזוועות מתמשכות נגד העם הפלסטיני, יוקרנו בוונציה".

החותמים סיכמו את דבריהם בהפניית אצבע מאשימה כלפי הפסטיבל: "פסטיבל ונציה שמר על שתיקה בנוגע לזוועות ישראל נגד העם הפלסטיני. השתיקה הזו מקוממת אותנו מאוד. כעובדי אמנות וקולנוע ברחבי העולם, אנו קוראים לצעדים יעלים ואתיים כדי לחייב את ישראל באפרטהייד על פשעיה ועל מערכת הדיכוי הקולוניאלי שלה נגד פלסטינים".

"על כלבים ואנשים"
"על כלבים ואנשים" | צילום: זיו ברקוביץ'
"למה מלחמה"
"למה מלחמה" | צילום: דן ברונפלד

סרטו של רוזנברג צולם בנובמבר 2023 בקיבוץ ניר עוז שאחרי הטבח והוא יתחרה במסגרת "אוריזונטי" היוקרתית והשנייה בחשיבותה בפסטיבל. "על כלבים ואנשים" עוסק בדר (אורי אבינועם), נערה בת 16 שיוצאת לפנות בוקר בחזרה אל ביתה בקיבוץ ניר עוז, על מנת לחפש את כלבתה שאבדה שם במהלך הטבח של השבת השחורה. את התסריט כתב רוזנברג יחד עם אורי אבינועם ואיתי תמיר - שחתום גם על ההפקה לצד אלכסנדר רודניאנסקי.

סרטו של גיתאי, "למה מלחמה", התקבל לפסטיבל היוקרתי ויוקרן בהקרנה מיוחדת במסגרת הבחירה הרשמית. הסרט יוצא בעקבות חלופת מכתבים בין אלברט איינשטיין וזיגמונד פרויד, שהגדירה את השיח המודרני על אלימות אנושית המונית המתרחשת בשם הדת, הגזע והלאום. הוא צולם בתל אביב, פריז, וינה וברלין ומככבים בו שחקנים ושחקניות מהארץ והעולם, ביניהם מתייה אמלריק, מישה לסקוט, אירן ז'קוב וכן יעל אבקסיס וקרן מור.