10 סרטים מומלצים ליום הזיכרון לשואה ולגבורה

לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה ממליצים לכם על סרטי השואה החשובים והמעניינים ביותר

ממזרים חסרי כבוד

בכל יום זיכרון לשואה ולגבורה משודרים בערוצי הטלויזיה השונים סרטים שעוסקים בתקופה החשוכה ביותר בהיסטוריה. מפאת יראת הכבוד לנושא הרגיש, רובם ככולם של הסרטים עשויים היטב, מעניינים וחשובים, אבל יש כמה שבולטים באיכותם. אלו סרטי השואה שלדעתנו חשוב לראות לפחות פעם אחת:

שואה

סרטו הדוקומנטרי של קלוד לנצמן מ-1985 נחשב לסרט פורץ דרך המציע נקודת מבט עוצמתית ומקיפה אודות השואה. הסרט מורכב כולו מראיונות אותם ערך במשך למעלה מעשור עם ניצולים, עדים ואף נאצים שלקחו חלק בהשמדת היהודים. התוצאה היא תיאור מצמרר ובלתי מעורער של זוועות השואה.

הפסנתרן

"הפסנתרן", בבימויו של רומן פולנסקי, הוא סרט עוצמתי ומרגש, המספר את סיפורו האמיתי של ולדיסלב שפילמן, פסנתרן יהודי ששרד את השואה בפולין הכבושה בידי הנאצים. הסרט מבוסס על זיכרונותיו של שפילמן, ומציע תיאור אישי ואינטימי של זוועות השואה, כפי שחווה אדם אחד. הסרט לוכד גם את הייאוש וגם את התקווה שחווה שפילמן במהלך מסע היסוס שלו. אדריאן ברודי מציג הופעה מדהימה בתור שפילמן, ומתאר את המאבקים, הפחדים והניצחונות של הדמות בניואנסים ובעדינות.

פיצה באושוויץ

סרט דוקומנטרי ישראלי נוגע ללב משנת 2008. העיתונאית מירי חנוך ואחיה שגימצטרפים לצוות הצילום המתעד את אביהם, ניצול השואה דני חנוך, שנוסע יחד איתם לבקר במחוזות ילדותו האבודה במזרח אירופה. מה שנותן מבט חד פעמי ומצביע על הקשר המיוחד בין ניצולי השואה לבני הדור השני שספגו פחדים וחרדות מהטראומות הבלתי נתפסות שעברו הוריהם. אנחנו עדים למסע מרתק המשלב הומור שחור וציני, עצב שלא ניתן להתעלם ממנו וכנות חד פעמית. אם עוד טרם ראיתם, אל תוותרו.

 

רשימת שינדלר

"רשימת שינדלר", בבימויו של סטיבן ספילברג' מספר את סיפורו האמיתי של אוסקר שינדלר, איש עסקים גרמני שהציל את חייהם של יותר מ-1,100 יהודים במהלך השואה. הסרט מבוסס על הרומן "תיבת שינדלר" מאת תומס קנילי ונחשב כאחד הסרטים הגדולים ביותר שנעשו אי פעם על השואה. ליאם ניסן מציג הופעה עוצמתית ומלאת ניואנסים בתור שינדלר, לוכדת גם את האינטרס העצמי הראשוני שלו וגם את ההבנה שלו בסופו של דבר את זוועות המשטר הנאצי. הסרט בולט בזכות התיאור הבלתי מעורער שלו של האלימות והאכזריות של השואה, כמו גם במסר התקווה שלו ובכוחם של פעולות התנגדות אינדיבידואליות.

 

החיים יפים

סרטו של רוברטו בניני, שגם משחק בו בתפקיד הראשי, הוא סרט ייחודי ונוקב המספר את סיפורם של אב יהודי, גידו, ובנו, ג'וסואה, כשהם נלקחים למחנה ריכוז בתקופת השואה. כדי להגן על בנו הצעיר מאימת המחנה, גוידו משתמש בהומור ובדמיון כדי ליצור משחק שבו הם חייבים לצבור נקודות על ידי שמירה על כללים נוקשים והימנעות מתשומת לב השומרים. הסרט מצליח לשלב קומדיה וטרגדיה, עם הופעה בלתי נשכחת ונוגעת ללב של בניני בתור גוידו, שמפגין שנינות ורגש.

הבן של שאול

יצירתו העוצמתית של לאסלו נמס היא צפיית חובה. הסרט עוקב אחר שאול אוסלנדר, אסיר יהודי העובד בזונדרקומנדו באושוויץ ומופקד על סילוק גופות היהודים מתאי הגזים. כשהוא נתקל בגופת נער שהוא מאמין שהיא בנו, הוא נעשה נחוש לתת לו קבורה ראויה, גם כאשר הזוועות מתרחשות סביבו. הסרט נודע בזכות סגנונו הויזואלי הייחודי המציג תקריב של שאול לכל אורכו ונמנע מפירוט הזוועות אליהן הוא עד. גזא רוהריג מביא תצוגת משחק מרשימה ומצליח לבטא את המהומה הפנימית של הדמות שחווה גיהנום עלי אדמות.

הבריחה מסוביבור

"הבריחה מסוביבור" הוא סרט טלוויזיה עוצמתי המתאר את אחת הבריחות הנועזות והמצליחות ביותר ממחנה השמדה נאצי בתקופת השואה. ליאון פלדהנדלר, אסיר יהודי במחנה ההשמדה סוביבור שמוביל קבוצת אסירים בתוכנית נועזת לברוח. הסרט מציג את היחס לאסירים ואת הרצח השיטתי שביצעו הנאצים ביהודים.

אידה

"אידה", בבימויו של פאוול פאוליקובסקי, הוא סרט פולני עטור שבחים, החוקר את השלכות השואה ואת ההשפעה שהייתה לה על יחידים ובני משפחותיהם. הסרט מתרחש בפולין בשנות ה-60, ומספר את סיפורה של אישה צעירה בשם אנה שעומדת לנדור את נדריה כנזירה כאשר נודע לה שהיא למעשה יהודייה ושהוריה נהרגו במהלך המלחמה. אנה יוצאת למסע עם דודתה וונדה, שופטת המפלגה הקומוניסטית, כדי ללמוד עוד על עברה של משפחתה ולמצוא את קבריהם. הסרט זכה לשבחים בין השאר בזכות הצילום המדהים שלו ובנימה השקטה והמהורהרת שלו. הסרט מעלה שאלות חשובות לגבי זהות, זיכרון, והדרכים שבהן העבר מעצב את חיינו. הסרט זכה בפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר בשנת 2015 ונחשב לאחד מסרטי השואה הטובים ביותר של השנים האחרונות.

הדיקטטור הגדול

סרטו פורץ הדרך של צ'רלי צ'פלין משלב קומדיה וסאטירה פוליטית. הסרט יצא לאקרנים ב-1940 והיה סרטו המדבר הראשון של צ'פלין. בסרט הוא מגלם שני תפקידים: ספר יהודי שחוזר לביתו בגטו אחרי שבילה שנים בבית חולים עם אמנזיה, ודיקטטור חסר רחמים בן דמותו של אדולף היטלר. הסצנה האייקונית ביותר של הסרט היא נאום אותו נושא צ'פלין בתור הספר היהודי שבו הוא קורא להפסיק את השנאה והדיכוי ומזכיר לקהל את כוחה של אהבה. "הדיקטטור הגדול" היה סרט נועז לתקופתו ונחשב לאחת הקלאסיקות הגדולות של הקולנוע.

ממזרים חסרי כבוד

פנטזית הנקמה היהודית של הבמאי ההוליוודי הישראלי הוא סרט חובה לכל חובב קולנוע. הסרט המסוגנן מציע גרסה חלופית לאירועים ההיסטוריים של תקופת השואה. הממזרים הם קבוצת חיילים יהודים-אמריקאים שיוצאים למסע נקמה בנאצים. במקביל אליהם צעירה יהודיה בשם שושנה דרייפוס זוממת נקמה משלה בנאצים שרצחו את משפחתה. הסרט זכה להצלחה רבה בזכות הדיאלוגים החדים שלו, האלימות האינטנסיבית והראייה האלטרנטיבית שלו על האירועים ההיסטוריים.