התעלול השיווקי התגלה כפייק - חברת ההפקה נאלצה להסיר את הטריילר

טריילר חדש לסרט "מגלופוליס" של הבמאי זוכה האוסקר פרנסיס פורד קופולה, נפתח עם ביקורות קוטלות שכתבו בעבר מבקרי קולנוע על קלאסיקות שלו כמו "הסנדק" ו"אפוקליפסה עכשיו". שעות לאחר שעלה לרשת, התברר כי אותן ביקורות שהובאו בטריילר לא נכתבו מעולם - וחברת ההפצה התקפלה: "פישלנו"

"מגלופוליס"
"מגלופוליס" | צילום: MEGALOPOLIS

מזה שבועות ארוכים שסרטו החדש של הבמאי זוכה האוסקר פרנסיס פורד קופולה, "מגלופוליס", נמצא בכותרות - אם כי לאו דווקא מהסיבות הנכונות: קודם, היו אלו התיעודים מהסט שבהם נראה הבמאי מנשק ומחבק ניצבות, אחר כך הגיעו העדויות המטרידות - וכעת זה הטריילר לסרט עצמו ששוחרר אתמול (רביעי) באופן רשמי וכבר הוסר מהרשת (חלקית).

תחילה נסביר כי עוד בהקרנות המוקדמות בפסטיבלים, "מגלופוליס" לא זכה לאהבת המבקרים והוא נחשב לסרט שנוי במחלוקת - כך שגם מעלליו של הבמאי על הסט לא בדיוק הוסיפו לבאזז סביבו. כחודש לפני שיעלה לאקרנים, נראה כי היח"צ יעשה כל שביכולתו כדי לגרום לצופים לזרום בהמוניהם לקולנוע - גם אם זה אומר לפברק ציטוטים מביקורות ישנות.

לכתבות נוספות בתרבות ובידור:

הטריילר המדובר נפתח עם קריינות של השחקן לורנס פישבורן, שאומר: "גאונות אמיתית היא לעתים קרובות לא מובנת". על המסך עולים שמות של כמה מהסרטים הגדולים שביים קופולה לאורך השנים כמו "הסנדק", "אפוקליפסה עכשיו" ו"דרקולה", ועליהם מוצגות ביקורות שלכאורה כתבו עליהם מבקרי קולנוע. מטרת הטריילר היא להראות כי אין להתרגש מהביקורות הקוטלות על "מגלופוליס" - שכן גם יצירות מופת קודמות של קופולה לא התקבלו באהדה רבה, ורק בהמשך הפכו לקלאסיקות.

מיד אחרי שהטריילר עלה לרשת, החלו עיתונאים וגם גולשים להצליב עובדות ובדקו את אמינות הציטוטים - אך לא מצאו אותם בשום מקום, עד שלבסוף התברר כי אלו לא נכתבו מעולם. כך למשל, בביקורת שהובאה ממגזין The Village Voice נכתב על "הסנדק" שזהו "סרט מרושל", ואילו "אפוקליפסה עכשיו" כונה ב-The New York Times "סרט חלול בבסיסו". חלק מהביקורות שהובאו כן צוטטו כלשונן - אך הוצאו מהקשרן לחלוטין, ונכתבו כשליליות למרות שמטרתן הייתה דווקא להחמיא לסרטים עליהם נכתבו.

אחרי שהדברים התגלו, אולפני Lionsgate המפיצים את הסרט, הודיעו כי יסירו את הטריילר במיידי, ומסרו: "אנו מציעים את התנצלותנו הכנה למבקרים המעורבים ולפרנסיס פורד קופולה על הטעות הבלתי נסלחת הזו בתהליך הבדיקה שלנו. פישלנו. אנו מצטערים". הטריילר עדיין קיים ביוטיוב, אם כי הוא הוסר מהאתר של Lionsgate.

"מגלופוליס" הינו פרויקט שקופולה עובד עליו כבר לא פחות מ-40 שנה, והוא אף מימן אותו בעצמו בתקציב של 120 מיליון דולר. הסרט, בכיכובם של אדם דרייבר וג'יאנקרלו אספוזיטו, הוקרן לראשונה בפסטיבל קאן לפני כשלושה חודשים והתקבל בתשואות של 10 דקות מהקהל - אולם בתגובות מעורבות של המבקרים, עם 53% במדד Rotten Tomatoes. הוא צפוי לעלות לאקרנים ב-27 בספטמבר.

פרנסיס פורד קופולה
פרנסיס פורד קופולה | צילום: Shutterstock

כאמור, טענות נגד התנהגות בלתי הולמת של קופולה הועלו עוד בחודש מאי בתחקיר של "The guardian", שבו כמה מקורות סיפרו כי יוצר הסרט "ניסה לנשק ניצבות חשופות חזה או לבושות באופן חלקי", בעת שצילם סצנה במועדון לילה. בתחילת החודש הובאו גם תיעודים מטרידים ואיתם גם עדותה של אחת הניצבות המתועדות, לפיה הבמאי התקרב אליה ומשך אותה לעברו. "הייתי בשוק", אמרה, "לא ציפיתי שהוא ינשק ויחבק אותי ככה. תפסו אותי לא מוכנה, ואני יכולה להגיד שהוא הגיע כמה פעמים".