דוקו על זאב רווח וסרט שצולם בעוטף אחרי הטבח: התוכנית הישראלית בפסטיבל חיפה

פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה יציין השנה את שנתו ה-40, וכמדי שנה לאורך חול המועד סוכות יציג בבכורה ישראלית את מיטב היצירה הקולנועית הישראלית • בין הסרטים שיוקרנו: "החיידר", על אלימות במערכת החינוך החרדית; דוקו על הפלות בישראל; והקרנות מיוחדות ל"כלה הסורית" ו"צומת וולקן"

זאב רווח
זאב רווח | צילום: חדשות 13

פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה יציין השנה את שנתו ה-40, וכמדי שנה לאורך חול המועד סוכות יציג בבכורה ישראלית את מיטב היצירה הקולנועית הישראלית - אם כי במתכונת שונה מעט של התחרויות: הפעם, הפסטיבל יאחד לראשונה יאחד את תחרויות הקולנוע העלילתי והקולנוע התיעודי לתחרות אחת בשם "תחרות הקולנוע הישראלי". הפסטיבל יתקיים בין התאריכים 15 עד 26 באוקטובר.

"מתוך הכרה שהתבססה גם בפסטיבלי הקולנוע החשובים בעולם (קאן, וונציה, ברלין, לוקרנו, קרלובי וארי ועוד), בכך שאין סוגה אחת חשובה או יצירתית יותר מהאחרת - החלטנו לקיים תחרות איכותית אחת בה יוצגו ויתחרו מיטב היצירות הקולנועיות של הקולנוע הישראלי העלילתי והתיעודי", הסביר המנהל האמנותי ירון שמיר.

תחרות הקולנוע הישראלי:

אאוטסיידר. פרויד | בימוי: יאיר קידר

חייו ויצירתו של זיגמונד פרויד מסופרים בארבע מערכות, דרך מכתבים אישיים של פרויד, בשילוב אנימציות, דרך שחזור חדר העבודה שלו, דרך חלומות לא ידועים וארכיונים נדירים של סרטים ביתיים שלא נחשפו עד כה, ודרך פסיכואנליטיקאים מובילים בעולם הסרט לוקח אותנו למסע אינטימי ומעורר מחשבה על החלומות, היהדות, המיניות, החרדות והחרטות של הפסיכואנליטיקאי הווינאי.

בנות כמונו | בימוי: לי גילת

שחר, נערה יפה ופקחית, מלאה באור מלוכלך וכריזמה, גרה באחת השכונות הקשוחות של העיר בת-ים עם משפחתה הלא-מתפקדת. הוריה גרושים, אביה מאושפז במוסד לחולי נפש, לאימא שלה, שחולמת להתחתן, יש בעיית אלכוהול וגברים ושחר מגדלת בפועל את אחותה הקטנה מורן. שחר, שנפלטה מבית ספר "רגיל", לומדת ב"בית גילה", מסגרת חלופית אליה מגיעות נערות במצבי סיכון. פרי, מורה חיילת חדשה מגיעה להדריך במקום. היא מדריכה לא קונבנציונאלית, כריזמטית ואניגמטית. בין השתיים נוצרות משיכה ודחייה חזקות ומשחקי כוחות, המתחילים בחיכוך של מדריכה ונערה, ממשיכים לחברות נפש ומגיעים להתאהבות שלוקחת אותן אל הקצה.

ימים טובים | בימוי: אלון גור אריה    

סיפורו של זאב רווח - הדרך שעשה מ"המלט" בתיאטרון הקאמרי לאלימלך זורקין ומשם ל"אדון לאון", ומביא את אחת העלילות המרתקות של הקולנוע הישראלי המסחרי. בסרט נחשף אדם שמעולם לא מצא מקום ושלווה לעצמו; בביתו לא נחשב דתי מספיק, ובעולם הקולנוע לא נחשב אנין מספיק. בתקציבים אפסיים הצליח לייצר סרט בשנה. בעזרת חומרים נדירים, כויכוח עם אפרים קישון על בימוי "סלאח שבתי" או עדויות על שיטות בימוי שנויות במחלוקת, נחשף הדלק לעבודתו: תשוקה לקולנוע והשאיפה לכבוש פסטיבלי קולנוע. הטרגדיה היא שהפך להיות שבוי בטייפקאסט שיצר לעצמו.

ימים טובים - הפקת עוץ לי גוץ לי
ימים טובים - הפקת עוץ לי גוץ לי | צילום: שרוליק הרמתי

הבורג שחסר לי | בימוי: ניצן טל

לאחר ניסיון התאבדות ושהות ממושכת בבית חולים פסיכיאטרי, רפאל מחליט לפסל את ״הבורג שחסר לו״ ולקחת אותו למסע מסביב לעולם. הוא עוזב את משפחתו ונוסע עם בורג באורך 3.5 מטר לדכאו, קבר ואן גוך, מוזיאון הגוגנהיים בניו יורק ונהר הגנגס בהודו. בדרך הוא מוצא חברים, מתקבל באהדה ע"י אמנים ואספנים, אבל בנו הצעיר שנשאר בארץ מרגיש נטוש. האם יאלץ רפאל לבחור בין חייו כאומן ובין תפקידו כאב?

המשפט האחרון של קפקא | בימוי: אלירן פלד

במותו הותיר פרנץ קפקא מאגר עשיר של כתבי יד שלעולם לא ראו אור, ואיתם הנחיות לחברו הטוב ביותר מקס ברוד לשרוף את כולם. אך ברוד לא עשה זאת, ובחסות הפרתו העולם זכה באחד מהסופרים הגדולים ביותר של המאה ה-20. מעשה הבגידה האלטרואיסטי מוליד את הקללה הרב דורית שתלווה את סיפורנו לכל אורכו, סיפור בן 100 שנים הנע מהרחובות המפותלים של פראג ועד רחוב שפינוזה בתל אביב, שם מזכירתו האגדית של ברוד הולכת לעולמה בגיל 102 ומותירה בביתה כתבי יד שיובילו למשפט שכאילו נכתב ע"י קפקא עצמו.

הנכס | בימוי: דנה מודן

דרמה קומית רומנטית. רגינה ונכדתה מיקה, נוסעות לפולין כדי להשיב את הנכס המשפחתי שהולאם במלחמת העולם
השנייה. אלא שהמשימה מסתבכת מהר מאוד – רגינה מכריזה שהיא מוותרת על כל העניין ורוצה לחזור לארץ, מיקה לא יודעת מאיפה להתחיל, וקרוב-רחוק מרגיז של המשפחה חוזר וצץ בכל פינה. כשמיקה פוגשת מדריך תיירים נאה ומקסים ומתחילה להתאהב, מתפנה לרגינה הדרך למטרה האמיתית בגללה הגיעה לפולין מלכתחילה: למצוא את אהוב נעוריה, ממנו הופרדה לפני שבעים שנה.

הפלה חופשית | בימוי: אפרת שלום דנון

בישראל 2024 לנשים עדיין אין זכות על גופן. נשים שבחרו להפסיק את הריונן שוברות את קשר השתיקה ומספרות על הפצע, הטראומה, הבושה והכאב שמרכיבים את התהליך הקשה והרגשי שנלווה להחלטה להפיל. דרך סיפורים אישיים וארכיונים נדירים, נחשפת המערכת הסבוכה, המפלה והנוקשה ששולטת בחייהן ובעתידן של נשים רבות בישראל.

חיים ללא כיסוי | בימוי: תום שובל        

ליבי, אישה מסתורית, פרועה, חסרת גיל, עכבות והיסטוריה, לוקחת אותנו איתה למסע בלתי צפוי. ליבי מחפשת נואשות אחר עזרא, האפוטרופוס החוקי שלה, שניתק קשר ונעלם. עם מספר פרטים עמומים על מקום הימצאו האפשרי, ליבי פוצחת באודיסאה מפתיעה ואינטנסיבית שפותחת בפנינו את תודעתה הייחודית.

חליסה | בימוי: סופי ארטוס   

שרה, אחות בטיפת חלב בשכונת חליסה בחיפה, מטפלת בתינוקות כל יום, אבל אין לה ילדים משלה. שרה מנסה, כבר שנים, להיכנס להריון באמצעות טיפולי פוריות. כשאניה, אמא צעירה במצוקה, מגיעה אליה עם התינוקת שלה, שרה עושה ככל יכולתה כדי לעזור לה. הקשר עם אניה ועדן, ילדתה, יהפוך תיקון למחסור העמוק של שרה. נדמה שכל אחת מהן יכולה להעניק לשנייה את מה שהיא זקוקה לו: בית מחד וילד מאידך.

חליסה
חליסה | צילום: מאי עבאדי גרבלר

יום באמסטרדם | בימוי: רוני קידר  

זואי היא נערה בריטית שברחה מהלוויה של אמה. רות היא ישראלית שברחה מהחתונה שלה. שתי הנפשות האבודות נפגשות במקרה באמסטרדם ויוצאות למסע פסיכדלי ואמוציונלי להשיב את האמון שלהן בעולם.

מכתב בלי כתובת | בימוי: יעל שחר ושרון יעיש

חמישה מכתבים שנשלחו בעילום שם חושפים פרשה כואבת על ניצול רגשי ומיני של פסיכולוג שפגע במשך שנים במטופלות שלו. המכתבים, אשר מעולם לא קיבלו מענה, נחשפים ומאפשרים לנפגעות להשמיע את קולן לראשונה.

נדל"ן | בימוי: ענת מלץ

תמרה ואדם, זוג צעיר ופרוע, עומדים להפוך להורים והחיים שלהם בבלגן. רגע לפני שהם מפונים מדירתם בתל אביב, מחליטה תמרה לחפש את ביתם החדש בעיר הולדתו של אדם; חיפה. במהלך יום בלתי נשכח של חיפושי דירה להשכיר הם זוכים להצצה חטופה, אך אינטימית, לחיים של אחרים, והמסע למציאת בית הופך למסע אל נבכי אהבתם הסוערת.

על כלבים ואנשים | בימוי: דני רוזנברג        

ב-18 באוקטובר לפנות בוקר יוצאת דר בת ה-16, בחזרה אל ביתה בקיבוץ ניר עוז בכדי לחפש את כלבתה שאבדה שם במהלך השבת השחורה. בקיבוץ הנטוש אין זכר לכלבה ורק זיכרונות אמה, שנחטפה מביתם, מרחפים בחלל האוויר.

"על כלבים ואנשים"
"על כלבים ואנשים" | צילום: יח"צ

 

תחרות קולנוע ישראלי קצר:

החיידר | בימוי: מני פיליפ

היוצר מני פיליפ היה בטוח כי האלימות שחווה כילד במערכת החינוך החרדית חלפה לה מהעולם, אלא שפוסט ויראלי ומאות עדויות שהגיעו בעקבותיו העידו על ההיפך. “החיידר” מביא את סיפוריהם של תלמידים בעבר ובהווה ומגלה כיצד השפיעה האלימות הפיזית והנפשית שחוו בכיתות ובחדרים על חדרי נפשם. זהו מסע אישי אמיץ אשר חושף לראשונה את הפגיעה השיטתית בילדים ואת השלכותיה על החברה החרדית ועל החברה הישראלית כולה.

כולנו הרצל | בימוי: גד אייזן  

טוראי הרצל בן ה-17 נהרג בקרב על גבי ספינת דבור ב-7 באוקטובר 1973. באותו לילה סיירו שתי ספינות דבור במפרץ סואץ. הן נשלחו לתקוף כלי שייט בחוף המצרי. לא נאמר ללוחמים כי פרצה מלחמה. בעקבות פרשנות המפקד לפקודת המשימה, נכנסו הספינות למעגן מצרי רדוד ומבוצר היטב. בכאוס הקרב המדמם ובאש תופת נתקעו הדבורים על החוף כפסע מאבדון. מסיפורי המורשת נעלם הגיבור האמיתי. כעת, משפחתו של הרצל מבקשת להכיר בגבורתו לצד מקבלי הצל"ש האחרים. כמות הנפגעים בנפש ונזקי הקרב מתגלים יחד עם חשיפת התחקירים שנגנזו במשך חמישים שנים.

מקום משלה | בימוי: עדי טולדנו, דנה פני-גיל

הסרט מציץ אל נשות ג'סר א-זרקא, בדרכן לשנות את מציאות חייהן: אמינה (45), שיצאה לבדה מנישואים אלימים ומעוני, חולמת להקים מרכז תרומות לנשים; מונירה (46), אמנית מוכשרת, רוצה לאסוף את הנוער מהרחובות בדרך האומנות, ובעיקר חולמת לקבל הכרה כאמנית בכפר; ורואיה (19), נערה מבריקה, שעל אף מציאות חייה כבת להורים גרושים וללא בית קבוע, מביאה רוח מנהיגותית ועוצמתית לנשות הכפר הוותיקות שנושאות אליה עיניים בתקווה גדולה.

הכלה הסורית
הכלה הסורית | צילום: יוני המנחם

 

מקבץ קולנוע ישראלי קצר

במסגרת "חשיפה ראשונה" יוקרן מקבץ של סרטים ישראלים קצרים שיכלול חמישה סרטים קצרים בולטים, מהם ארבעה סרטים עצמאים וסרט סטודנטים אחד.

עוד יוקרנו במסגרת הפסטיבל: נינה, בבימויה של רוית מרקוס; הכלה הסורית וצומת וולקן, בבימויו של ערן ריקליס - הקרנות רסטורציה לרגל 20 ו-25 שנים ליציאתם לאקרנים, בהתאמה; ובכורה לסדרת הטלוויזיה "צלמון", בבימוי טל ברדה.