CNBC בדרך לארץ, הייתכן?

רשת החדשות הכלכליות CNBC בוחנת הקמת ערוץ בישראל • משה שלונסקי, ראש קבוצת "חדשות ישראל" שרצה בזמנו למכרז על ערוץ חדשות הייעודי: "ערוץ חדשות פה? זה אם מישהו רוצה לזרוק כסף" • ניצן חן, יו"ר מועצת הכבלים והלווין: "אני מכיר את הטיעונים טוב ועדיין, מאמין שנצא למכרז" • כלכלה למתקדמים

בסוף השבוע פרסם Themarker כי הרשת האמריקאית CNBC, המשדרת חדשות כלכליות בארה"ב, אירופה ואסיה הביעה את רצונה להקים ערוץ ייעודי בישראל. על פי אותו פרסום, הרשת בוחנת בין השאר אפשרות של הקמת ערוץ וקבלת רישיון לערוץ ייעודי, כמו זה שמחזיקים כיום ערוצים 9 ו-24. את הרשת מייצג בישראל עו"ד דב וייסגלס, אשר שימש מנהל לשכת ראש הממשלה בתקופת אריאל שרון. וייסגלס אישר את הדברים.

כידוע, הכוונה להקים ערוץ חדשות ייעודי בישראל עלתה על השולחן כבר בשנת 2000, ומאז לא ממש ירדה ממנו. מה שכן עלה עם הרעיון היה גם סאגה שלמה של מחלוקות באשר לאופי הערוץ העתידי והיתכנותו הכלכלית. אז כזכור, התחרו במכרז שתי קבוצות - "חדשות 24" ו"חדשות ישראל".

הראשונה לזכות היתה "חדשות 24", עליה הכריזה רשמית דורית ענבר, אז יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולווין. אולם, בקבוצת "חדשות ישראל" סרבו לקבל את דין המועצה בטענה כי המכרז לא נוהל נכון. מאוחר יותר עתרה הקבוצה לבית משפט שדחה את תביעתה לבטל את תוצאותיו.

"חדשות ישראל" לא ויתרה והגישה ערעור נוסף, שלאחר סחבת משפטית ארוכה החליט בית המשפט העליון לקבל, ובכך לפסול את רשיונה של "חדשות 24.". בינתיים חתמה "חדשות ישראל" שהפכה לקבוצה הזוכה חוזה עם ערוץ 10 הטרי זאז, על הפקת מהדורות. ב-2 בינואר 2002 המועצה לשידורי כבלים ולווין קבעה באופן סופי כי "חדשות ישראל" היא הקבוצה שתפעיל את הערוץ.

ואולם, נקודת ההתחלה הפכה מהר מאד לסוף, לפחות זמני של הערוץ שטרם נולד. למרות הבטחותיה של קבוצת "חדשות ישראל" לעלות לאויר בתחילת 2003 לא עלה הערוץ למרקע עקב יציאת וכניסת משקיעים חדשים לקבוצה. בין הנכנסים היה רון לאודר שרכש 12% מהערוץ וכמו כן צבי חפץ, מה שהוביל לסכסוך עסקי וניהולי בין המשקיעים סביב אופי ההשקעה בו.

"חדשות ישראל" לא עמדה בתנאים ולא החלה את שידוריה גם לאחר אמצע 2004 ולאחר ארבע שנים מאז הצגת המכרז נשלל רשיונה של חדשות ישראל ונגנז רעיון ערוץ חדשות ישראלי. בינואר השנה הכריזה מועצת הכבלים והלווין על היתכנות לחידוש המכרז על ערוץ זה, בין הגורמים שהביעו התעניינות כאמור, נמצאת גם רשת CNBC.

"ריבוי השחקנים בשוק אינו רלוונטי"

ניצן חן, יו"ר מועצת הכבלים והלווין אישר ל-nana10 כי רשת CNBC היא אחת הקבוצות שהתעניינה בערוץ החדשות הייעודי, ולדבריו "פנייתה נבדקת". "אנחנו בודקים בימים אלו אם אפשר לצאת למכרז, מה שלא יצא לפועל בפעם קודמת בגלל היתכנות כלכלית" הוא הוסיף.

האם באמת לערוץ חדשות 24/7 כלכלי או לא, ישנה היתכנות כלכלית? האם בזמן שהערוצים המסחריים נאבקים על חייהם, והמפרסמים מרובי הפלטפורמות כבר מבולבלים מעודף ההיצע, באמת יש מקום לשחקן נוסף? ובכלל, במה המציאות הכלכלית המשברית של 2009 השתנתה לטובה מזו שיצרה את הכישלון בעבר?

"אני תמיד האמנתי בערוץ חדשות ייעוד", משיב חן. "אם בכל מיני מדינות אזוטריות ובינוניות שהבעיות שלהן ברובן מסתכמות במזג אויר ואיכות חיים סביב המגורים, יש ערוצים דומים בסגנון ה-CNN קל וחומר שיהיה ערוץ כזה גם אצלנו".

לטענת חן, גם ריבוי השחקנים בשוק אינו רלוונטי. "אני מכיר את הטיעונים שיש לנו כבר 3 חברות חדשות 1,2 ו-10 ועדיין, אני חושב שיש מקום לערוץ חדשות ייעודי. אנחנו במועצה בשלבי בדיקה מתקדמים, וברגע שנגמור את הבדיקה של ההיתכנות הכלכלית, אני מאמין שנצא למכרז".

ובהקשר ההיתכנות הכלכלית, מה שלא ברור עדיין, ושגם לחן אין תשובה לגביו, הוא האם הערוץ יפעל במודל רווחים מפרסומות או מנויים, במסגרת חברת הכבלים או הלווין.

"אין בזה שום הגיון"

"ערוץ חדשות פה? זה אם מישהו רוצה לזרוק כסף", אומר ל-nana10 משה שלונסקי, שעמד בראש קבוצת "חדשות ישראל" שרצה בזמנו למכרז על ערוץ החדשות הייעודי. "מתי הוא ישדר, מדינת ישראל היא רווית חדשות?".

- אז למה רצת למכרז לערוץ כזה?

"כשאנחנו רצנו לא היה קיים ערוץ 10 ובערוץ 2 לא היה כל כך הרבה חדשות. לא היו מהדורות ב-17.00, ואחר כך ב-19.00. זה היה עולם אחר. כיום יש לנו חדשות ברצף מהבוקר עד הערב, ואפילו הסרטים הדוקומנטריים הם חצי חדשות. אין שום הגיון לערוץ חדשות ייעודי. במדינת ישראל אם קורה משהו אז פותחים גל פתוח. אז איזה יתרון יחסי יהיה לערוץ כזה?".

"מעבר לכך", מוסיף שלונסקי, "חשוב לזכור שבחדשות משלמים הכי הרבה כסף, מאיזה כסף בדיוק ישלמו כאן?".

גם הידיעה שמאחורי המותג תעמוד רשת כמו CNBC לא ממש מהלכת קסמים על שלונסקי. "אז מה אם הם מדברים באנגלית אז הם יותר רציניים. אנחנו יכולים ללמד אותם לעשות חדשות". כל אלו לא מפריעים לשלונסקי להצטער מאוד שהערוץ שלו לא עלה לאוויר. "יכולנו ליצור ערוץ מעולה וערוץ 2 ו-10 יכלו להתפנות לעשות טלוויזיה".

"כלכלי וריווחי"

רון בן ישי, אף הוא בין אלו שהתמודדו בקבוצת חדשות ישראל על המכרז לערוץ החדשות הייעודי, דווקא חולק על שלוסנקי. "ערוץ CNBC הוא לא סתם ערוץ חדשות אלא ערוץ חדשות כלכליות, ואני חושב שערוץ כזה ראשית כל ולפני הכל עשוי להיות רווחי".

לטענת בן ישי, "נכון, הבעיות סביב הקמת ערוץ חדשות ואקטואליה מוכרות וגם המחיר, אבל אני מאמין שאם יהיה ערוץ כלכלי, גם מבחינת מפרסמים עשוי להיות לו מקום".

אם בכל מיני מדינות אזוטריות ובינוניות שהבעיות שלהן ברובן מסתכמות במזג אויר ואיכות חיים סביב המגורים, יש ערוצים דומים בסגנון ה-CNN, קל וחומר שיהיה ערוץ כזה גם אצלנו