סוגרים משמרת לילה

החלוצה היתה "פרפר לילה", שפילסה את הדרך ל"חלומות בהקיציס" ומאוחר יותר ל"יחסים מסוכנים" עם דנה מודן • היום נראה כי במחלקות התוכן של הזכייניות ממש מעדיפים שנלך לישון מוקדם, אם אפשר מול תוכנית אולפן שתלקט את החדשות במינימום תקציב • המשבר הכלכלי הוא החשוד המיידי בגסיסת הלייט נייט, אבל לא רק • לילה כן שקט

הראשונה להגיח לעולם הטלוויזיה הישראלי היתה "פרפר לילה", שפילסה את הדרך ל"חלומות בהקיציס" ומאוחר יותר ל"יחסים מסוכנים" עם דנה מודן. היה זה תור הזהב של המוצר הטלוויזיוני אשר באמריקה הגדולה מסרב להתכלות, המכונה לייט נייט.

בשנים האחרונות, לא ניתן עוד להמלט מהתחושה שקברניטי הטלוויזיה המסחרית איבדו את החשק והרצון להשקיע תקציבים בפיתוח הרצועה האנדרדוגית המיתולוגית, ובדיוק כמו מנחי התוכניות עצמם - שראו בה קרש קפיצה לפריים טיים, עברו גם הם תהליך דומה, והשאירו את זירת הלילה יתומה לשידורים חוזרים של "סקס והעיר הגדולה", "היום שהיה" ורצועות סופט דוקו משמימות, מרביתן נועדו לשלם את המכונה "מחוייבויות תוכן".

המסורת הטלוויזיונית האמריקאית, שוב איבדה מקסמה בתרגום לעברית והרצון לראות כאן ג'וני קרסון (מגיש ה"טונייט שואו" במשך 30 שנה), או ג'יי לנו ישראלי, חזר להיות תקווה ישנה בציפייה לימים טובים יותר. בפועל, בערוץ 10 נסגר סופית על ליאור שליין (שאף הוא עבר לאחרונה לפריים טיים, ואולי עוד ישוב לשעתו הטבעית), ב"רשת" בוחנים את המשך שידור "אינסטינקט בסיסי" בשעה דומה ועובדים כבר למעלה משנה על תוכנית ראיונות עם גיל ריבה.

"השיקולים הכספיים הם הקובעים היחידים"

ו"בקשת"? מעבר ל"מועדון לילה" שסגרה שתי עונות מוצלחות ובדומה לשליין - הועברה גם היא לפריים טיים, בזכיינית הגדולה בישראל כבר מזמן הבינו שאת הלייט נייט שוה להטיל על ערוצי הבת 24 ו"ביפ", המוגדרים מראש כ"מותאמים יותר לז'אנר" ועולים בקנה אחד עם הניסיון למקסם את שיתוף הפעולה עם הצלחת זכיינית האם. אסי עזר שעלה לאחרונה בתוכניתו החדשה ותוכניות הבת שליוו את "האח הגדול" - הן הלייט נייט החדש. צופי הברודקאסט שוב ילכו לישון מוקדם.

"הסיבה המרכזית לכך שאין לייט נייט אמיתי בישראל קשורה להשתלשלות ההיסטורית של מבנה השידורים בישראל", אומר גידי יהושוע, העורך ראשי של "שמיים הפקות". "כשערוץ 2 היה היחידי על המסך החלה להתקבע מסורת בה ישנה תוכנית מרכזית, תוכנית שנייה ואז לייט נייט, ומאז שבאו ערוצים אחרים שנתנו אלטרנטיבה כמו "ביפ" שהכל שם זה לייט נייט, היום אין מי שישים 15-20 אלף דולר בתוכנית כזו".

יהושוע כצפוי, תולה את האשם בסיבות כלכליות גרידא. "כולם ישמחו להרים לייט נייט טוב אבל היום השיקולים הכספיים הם הקובעים היחידים".

דוחפים את שליין קדימה

גם נדב פרישמן, העורך בימים אלו את תוכנית הלייט נייט "לילה בכיף" ובעברו את "מהדורה מוגבלת" (כמו גם את התוכנית של רועי לוי "אין בעיה" ואת התוכנית של גיל קופטש "מי רוצה להיות יהודי?"), תולה את ההרדמות במצב הכלכלי אבל לא רק בו.

"בסך הכל מדובר בפתרונות של אנשי התוכן", הוא אומר, "חשוב לזכור שמראש יש כאן נתוני רייטינג בעייתיים עם תקרת זכוכית שלא עוברת את ה5%. מצד שני", הוא מוסיף, "דברים נהדרים שקורים היום בארץ מבוססים על מוטיבים שהחלו בהקיציס וברצועה. יש כאן מצב הפוך. דווקא בתקופות כמו זו שאנו נמצאים בה כעת, ושאנשי הטלוויזיה רוצים לעשות דברים זולים אז הנטייה היא לעשות לייט נייטים. הבעייה מתחילה כשהוא מצליח, ובאופן פרדוקסלי, כשמשהו מצליח אז דוחפים אותו קדימה לפריים טיים כדי שיכניס כסף, בדיוק כמו שעשו עם שליין בערוץ 10".

לדברי פרישמן, לא יהיה נכון להפריד את מה שקורה ללייט נייט הישראלי ממה שקורה בטלוויזיה הישראלית. "לדעתי ככל שהמצב יהיה פחות טוב כלכלית אז נראה יותר לייט נייט בפריים טיים. אם המצב ישתפר יחזרו לתוכניות הגרנדיזיות".

"לא צריכים לשאוף לרצועות קבועות יומיות"

"הלייט נייט לא היה מעולם חלק מהתרבות הטלוויזיונית בישראל", אומר אסף הראל שהוביל לייט נייט מוצלח, לפחות מבחינת הברנז'ה, בערוץ 10. "זאת הסיבה שלדבר על ההכחדה שלו זה לא מדויק. המוצר הזה הוא אמריקני מלכתחילה ושם הוא משגשג. בישראל הלייט נייט הוא עדיין בן חורג ולדעתי הלייט נייט שהכי מצליח פה ומעמדו קבוע ולא משתנה זה 'היום שהיה' עם גיא זוהר. כל שאר הדברים הם עדיין נסיונות למצוא איך עושים את זה. לא כל דבר שמייבאים מארה"ב מתאים. גם יכול להיות שאף פעם לא יהיה. שיהיו תוכניות מתחלפות כמו 'חלומות בהקיציס' ו'יחסים מסוכנים' אבל אנחנו לא צריכים לשאוף לרצועות קבועות יומיות".

הראל מכליל בחוסר היכולת של הז'אנר לתפוס בארץ, גם את עצמו. "גם התוכנית שלי לא הצליחה. אני נהנתי, זו היתה חוויה כיפית, אני גאה בדברים שעשינו, אבל מבחינה מספרית קשה לקרוא לזה הצלחה".

ואם כבר היום שהיה, בניגוד לדימוי, הגישה של הראל ללייט נייט לא מקדשת את חציית הגבולות. "המושג הזה אמור להתייחס למשהו שמשודר מאוחר בלילה, אבל זה ממש לא אומר שחייבים לקחת אתל זה לכיוון פרוע שבודק גבולות ואם מה שתופס זה משהו שמרני, אז אפשר לעשות משהו שמרני".

כלכלה לשעת לילה מאוחרת: הד.נ.א פוצח?

בזמן שמרבית תוכניות הלילה כאמור מסתפקות בנתוני צפייה בינוניים ומעדיפות להשקיע את מיטב התקציבים והמוחות בפריים טיים, דווקא ערוץ 10 עלה כך נראה, על נוסחה חלופית מצליחה. התוכנית לילה כלכלי המשודרת קרוב לחצות, הצליחה להתייצב תוך מספר חודשים על 4-5% צפייה ולעיתים אף למעלה מכך. האם פוצחה נוסחת הלייט נייט החדשה במונחים של עלות מול רייטינג? האם הלייט נייט החדש הוא בכלל כלכלי?

"את הצופים מענין לראות תוכן בשידור חי ולא בתוכניות מוקלטות", אומר אימרי מזור עורך התוכנית. "הוא רוצה להנות ומלבד ההנאה אני מנסה לספק לו ערך מוסף בנוסף לצד הבידורי. אני חושב שגם מהצלחת 'היום שהיה' וגם מ'לילה כלכלי' אפשר להסיק שהקהל בבית כבר לא מסתפק רק בלבהות ולגחך בשעת לילה מאוחרת, הוא רוצה יותר". עם זאת, מזור מסתייג ומודה כי "קטונתי מלנתח את לוח הפרוגרמינג של הטלויזיה".

הטוויסט: פארודיה על לייט נייטים

מי שחושב קצת אחרת הוא דודו ארז, מנחה "לילה בכיף". "כל האישיו בלייט נייט זה ליצור משהו פרוע", הוא מתעקש, "ומה שאנחנו עושים זה שילוב בין תוכנית אירוח לתוכנית מופרעת. אחת הסיבות שכרגע אין עוד תוכניות כאלה על המסך היא שהמושג לייט נייט בישראל הוא כלי ריק שצריך למלאו בתוכן. לא מספיק לדעת שהפורמט קיים, צריך להבין איך משתמשים בו. אנחנו בלילה בכיף החלטנו לקחת את זה לכיוון של פארודיה על לייט נייטים. ניסינו להביא משהו בסגנון הומור נונסנס.זה משהו מאוד מורכב".

ההסבר של ארז להעלמותן של התוכניות מהסוג שהוא מנחה בשנים האחרונות הוא פשוט. "לייט נייט פרוע הוא נסיוני מדי וזה פשוט לא מסתדר עם האינטרס המסחרי ודורש לקיחת סיכונים. זה נראה כאילו מדובר בפורמט שקל לעשייה אך בפועל זהו אחד המסובכים".

אסף הראל: בישראל הלייט נייט הוא עדיין בן חורג והיחיד שמצליח פה זה 'היום שהיה' עם גיא זוהר. כל שאר הדברים הם עדיין נסיונות למצוא איך עושים את זה. לא כל דבר שמייבאים מארה"ב מתאים. גם יכול להיות שאף פעם לא יהיה. אנחנו לא צריכים לשאוף לרצועות קבועות יומיות

דודו ארז: המושג לייט נייט בישראל הוא כלי ריק שצריך למלאו בתוכן. לא מספיק לדעת שהפורמט קיים, צריך להבין איך משתמשים בו. לייט נייט פרוע הוא נסיוני מדי וזה פשוט לא מסתדר עם האינטרס המסחרי ודורש לקיחת סיכונים. זה נראה פורמט שקל לעשייה אך בפועל זהו אחד המסובכים

שאנשי הטלוויזיה רוצים לעשות דברים זולים אז הנטייה היא לעשות לייט נייטים. הבעייה מתחילה כשהוא מצליח, ובאופן פרדוקסלי, כשמשהו מצליח אז דוחפים אותו קדימה לפריים טיים כדי שיכניס כסף, בדיוק כמו שעשו עם שליין בערוץ 10