שר התקשורת משה כחלון בשבילכם

"שוק הטלוויזיה הישראלי במשבר, זה לא סוד" אמר לפני שנתיים שר התקשורת משה כחלון. השוק עדיין במשבר, הסוד הוא דווקא מה יש לו לומר בנושא • רגע לפני שערוץ 10 נסגר או לא נסגר, נדם קולו של השר הממונה על שוק התקשורת • אז מה אם הוא האיש שדחף את הרפורמה שעלולה לסגור ערוץ טלוויזיה בישראל, ראיונות וקומוניקטים שומרים לעיתות הצלחה

משה כחלון
משה כחלון | צילום: אתר הליכוד

לפני שנתיים וחצי, בחודש יוני 2009, התקיימה בכנסת ישיבה של ועדת הכלכלה. כמו היום, גם אז הימים הם ימי הפסדים כספיים לזכייני הטלוויזיה, ובחדר הישיבה דנים נבחרי הציבור עם נציגי הערוצים 2 ו-10 והחברות HOT ו-yes בנושא הבקשה להפחתה בתשלומי התמלוגים למדינה. הבקשה הוגשה במסגרת הצעת החוק לשינוי הסדרת השידורים המסחריים, הצעה לפיה תופסק הענקת זיכיונות לשידורי טלוויזיה ובמקומם יוענקו רישיונות שידור.

 

שר התקשורת בימים ההם, כמו בזמן הזה, הוא משה כחלון מהליכוד. השר פנה לנוכחים וניסה להרגיע את הרוחות שנשבו מכיוון המתנגדים לרפורמה - בעיקר היוצרים. "שוק הטלוויזיה במדינת ישראל במשבר, זה לא סוד", אמר אז כחלון. "אנו רואים חברות מפסידות ועומדות להיסגר, חברות שנאבקות יום יום על הקיום שלהן. נעשה מאמץ להשלים את החקיקה עד סוף שנת 2009". וכשאמר מאמץ, דיבר כחלון בכנות. במהלך השבועות הקודמים התראיין השר במרץ ודיבר בתחושת שליחות על רפורמה מקיפה שתביא למהפך בשוק הטלוויזיה. מהפך במסגרתו יוענק רישיון לכל דורש כל עוד יעמוד בכמה תנאים, ללא מכרזים וללא משוכות.

כחלון, מלא כוונות טובות, נחל הצלחה

כחלון, מלא כוונות טובות, נחל הצלחה והחוק עבר בכנסת. בהודעה שהופצה לכלי התקשורת נימק השר את מאמציו: "המעבר לשיטת הרישיונות תעניק וודאות לענף, תאפשר הכנסת שחקנים נוספים, תגביר את התחרות ואת הפלורליזם בשידורי הטלוויזיה, ותטיב עם הצרכן". אז, הוא קרא להחלטה "נקודת מפנה". אבל איך הוא קורא להחלטה הזו היום?

 

הביטוי "וודאות לענף" נשמע בתקופה האחרונה מעט תלוש, בלשון המעטה קיצוני, ואם הוא לא היה מצחיק הוא היה מבדח. מי שממתין לכניסת שחקנים נוספים לשוק עדיף שימתין בישיבה כי בינתיים לא הוגשה ולו בקשה אחת לרישיון מתוך כוונה לפתוח ערוץ חדש, ותחרות מוגברת בין "האח הגדול 4" לבין "the voice ישראל" שיעלו בחורף בקשת ורשת זה בטח לא מה שהתכוון אליו השר כשדיבר על פלורליזם בשידורי הטלוויזיה וטובת הצרכן. "ליבי על המאות הרבות של מקומות העבודה בשוק ההפקה", אמר השבוע מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי. גם ליבו של השר עמם, אין ספק, אבל מי שחיפש מה יש לו לומר לאותם מובטלים לעתיד גילה שיותר קל למצוא מקום עבודה חדש. הוא לא אמר דבר.

 

אבי ניר, אבי צבי ויוסי ורשבסקי
אבי ניר, אבי צבי ויוסי ורשבסקי | צילום: נענע10

אולם הדיונים היה מלא ועמוס כאשר נערך בו הדיון הסוער השבוע בוועדת הכלכלה של הכנסת, בסופו לא אושרה דחייה של שנה בתשלום חובותיו של ערוץ 10. האולם היה מלא אמנם, אך שר התקשורת כלל היה נוכח. מי שציפה לשמוע ממנו מילות חזון או פתרונים התאכזב. במקומו נכחה במקום היועצת המשפטית של משרד התקשורת, נגה רובינשטיין. מקורביו אף הגדילו לעשות ותהו על עצם השאלה מדוע  לאהגיע.

הביטוי "וודאות לענף" נשמע בתקופה האחרונה מעט תלוש, בלשון המעטה קיצוני, ואם הוא לא היה מצחיק הוא היה מבדח. מי שממתין לכניסת שחקנים נוספים לשוק עדיף שימתין בישיבה כי בינתיים לא הוגשה ולו בקשה אחת לרישיון

הציבור זוכר בשמחה רפורמות בסלולר. למה להרוס

בניסיונות להתחקות אחר דממת האלחוט, מזכיר איש תקשורת בכיר את האופן שבו נערכה השבוע ההצבעה בוועדה. "על שמונת חברי הכנסת של הקואליציה בוועדת הכלכלה הוטלה משמעת קואליציונית להצביע נגד דחיית החובות, אלה חברי כנסת מישראל ביתנו ומהליכוד, מפלגתו של משה כחלון. למרות שהוא לא חבר בוועדה לא מן הנמנע שהופעלה עליו משמעת קואליציונית מסוג אחר, וכמו שהם קיבלו הוראה מגבוה איך להתנהל בנושא - גם הוא קיבל", אומר הגורם הבכיר. 

אחרים מייחסים לכחלון החלטה אישית-תדמיתית

אחרים מייחסים לכחלון החלטה אישית-תדמיתית שלא להתערב בנושא. "כחלון הבין שהקרב לרישיונות יהיה קשה ומעורר מחלוקת ולכן הוא לא התקרב לקו האש, חלילה שהוא יירה ויפגע", אומר לנענע10 גורם באופוזיציה, שביקש שלא להזדהות.

 

"כחלון הצליח לבסס את מעמדו כאיש של רפורמות מצוינות בתקשורת שמוזילות לציבור עלויות ומרחיבות את ההיצע, אבל בסיפור של הרישיונות הרוח נושבת לכיוון ההפוך ופתאום נראה שמפת התקשורת מצטמצמת - גם ערוץ 10 עומד בפני סגירה ממשית וגם אף אחד לא באמת ביקש רישיון. זה לא מצב חיובי לשוק התקשורת ולשר תקשורת. הוא לא רוצה להיות מזוהה כמי שיש לו אחריות למצב הזה, ובטח שלא לתת תשובות".

אך בתקשורת המסחרית עצמה מרגישים היטב

בהיעדר קולו של שר התקשורת, מתפנה הבמה למתנגדיו - בעיקר ממפלגת קדימה, אלה מיהרו השבוע להטיח בקואליציה האשמות. "יש מפולת בתחום הטלוויזה המסחרית במדינת ישראל, והרפורמה לא עובדת", אומר לנענע10, ח"כ נחמן שי מקדימה, חבר וועדת הכלכלה של הכנסת, שהתנגד להצעת החוק של כחלון עוד כשהייתה במצב צבירה של טיוטה. "כל עניין הרשיונות היה מיותר מלכתחילה ואין לו הצדקה כלכלית. כפי שזה נראה כרגע, הציבור עומד לאבד במה ציבורית חשובה מאוד". לעניין חלקו של שר התקשורת בנושא אמר ח"כ שי "אני מאמין ששר התקשורת לא רוצה בשקיעתה של התקשורת המסחרית".

 

אך בתקשורת המסחרית עצמה מרגישים היטב את השקיעה, ולא רק בערוץ 10. חובותיה של זכיינית ערוץ 2 רשת למדינה עומדים על 23 מיליון שקלים, וגם בעלי המניות שלה הפסיקו את הזרמת המזומנים. גם אם הזיווג המלוחשש בין ערוץ 10 לרשת יקרה לבסוף - עדיין יוותרו הצופים עם זכיין טלוויזיה אחד פחות, מציאות שונה מחזון הפלורליזם בשידורי הטלוויזיה וטובת הצרכן שהציג שר התקשורת.

 

"כחלון לא רוצה להתעמת, לא עם ביבי ולא עם שטייניץ", אומר לנענע10 בכיר אחר בענף הטלוויזיה. "הוא עושה טעות גדולה, כי בניגוד למה שהוא חושב - מה שיזכרו מהקדנציה שלו זה לא את הרפורמה בשוק הסלולר והפחתת דמי הקישוריות, אלא את זה שתחת שרביטו נסגר כלי תקשורת מרכזי בישראל". 

 

בלשכתו של השר משה כחלון סרבו להגיב לפניית נענע10 בנושא. במשרד התקשורת בחרו שלא למסור תגובה.  

 

 

>>  מה מציעים בכנסת לערוץ 10?

>>  שאמה הכהן מכבה שריפות: "לא לפגוע במעמדו של רביב דרוקר"

 

>> נענע10 ברנז'ה גם בפייסבוק

media@nana10.net.il