כבר לא צריך להתחתן

המסורת עדיין קיימת, מרבית הזוגות עדיין בוחרים לעמוד מתחת לחופה ולשבור את הכוס אבל מבחינה משפטית מעמדם של הידועים בציבור טוב יותר משל בני הזוג שנישאים. הנה כמה סיבות מדוע כבר לא צריך להתחתן

במהלך השנים האחרונות השווה בית המשפט העליון את מעמדם של הידועים בציבור לאלו של הזוגות הנשואים. אומנם אין חוק שמגדיר את הגדרתם של הידועים בציבור: מי נחשב לידוע בציבור, אחרי כמה זמן תהיה ידוע בציבור, האם חייבים לגור תחת קורת גג אחת והאם יש צורך בחשבון משתף. ובכל זאת, למרות שההגדרות אינן ברורות, בני זוג שחיים יחד, באופן רצוף ומנהלים חיים משותפים נכנסים בדרך כלל לתוך הקטגוריה של ידועים בציבור.

מה שמרבית האנשים אינם יודעים, או לחילופין יודעים אבל המסורת גוברת על ההיגיון, הוא שמעמדם של אלו שלא נישאו זה לזו, טוב יותר מבחינה משפטית, משל אלו שנישאו. והנה לפניכם היתרונות.

* היום נפסקים לידועה בציבור מזונות במקרים בהם בן הזוג הוא זה שפרנס אותה ויש ביכולת ההשתכרות שלהם פער ניכר, בדיוק כפי שנפסקים לאשה הנשואה. אלא, שמעמדה של הידועה בציבור טוב יותר כיוון שלאשה נשואה מגיעים מזונות עד יום הגט. מאידך, לידועה בציבור נפסקים מזונות לתקופת ההסתגלות שלה מהפרידה.

* לאשה או לגבר נשואים מגיע מחצית מהזכויות הכספיות שנצברו לבעל או לאשה (בהתאמה). אולם על פי החוק, האזון הרכושי ביניהם נעשה לאחר הגט. במצב כזה, הצד שעל שמו יותר רכוש יכול להתנות את הגט ולעכב אותו, עד אשר ההסדר בעניין הרכוש יתאים לו. מאידך, לידועים בציבור אין את עניין הגירושין ועל כן האיזון בזכויות הכספיות אינו תלוי ברצון או בעצם באי הרצון, של אחד הצדדים לתת גט, הוא מתבצע לאחר הפרידה ואין עיכובים.

* חשוב לדעת כי בעניין הילדים אין שום משמעות עם הוריהם נשואים או לא. לילדים להורים נשואים או להורים לא נשואים יש בדיוק את אותן זכויות. יותר מזה, אמא שהיא ידועה בציבור יכולה להיחשב כאם חד הורית ולקבל הנחות והטבות שאין לאשה נשואה.

* אצל זוגות נשואים, אם אין הסכמה על הפרידה או על דרך הפרידה, הצד שרוצה להתגרש צריך להוכיח לבית הדין הרבני שיש לו "עילת גירושין" (סיבה הלכתית לגט). מאידך, אצל ידועים בציבור אין צורך בהסכמת הצד השני ובן הזוג שמחליט להיפרד יכול לעשות זאת. כפועל יוצא, לא קיימות בידועים בציבור תופעות כגון עגינות.

* כאשר בני זוג שנישאו רוצים להתגרש, כל אחד מבני הזוג חושש מהצד השני, האם יפנה לבית הדין הרבני או לבית המשפט, מי יקדים את מי ובעיות נוספות כגון אלו. אצל ידועים בציבור הדילמה הזאת לא קיימת, שכן רק ערכאה שיפוטית אחת, שהיא בית המשפט לענייני משפחה, מוסמכת לדון בעניינים. במצב כזה יכולים הידועים בציבור לנהל משא ומתן טרם הגשת הליכים מבלי לפחד שצד אחד "יקדים" את האחר בהגשת תביעות.

מעבר לכל היתרונות הללו, הרי שבני זוג, בין אם הם נישאים ובין אם לא, יכולים לחתום על הסכם, אשר מסדיר את כל העניינים ביניהם, במקרה של פרידה. אין ספק שאם כל הנושאים מוסדרים בהסכם מראש, רמת אי הוודאות קטנה במקרה של סכסוך והפרידה והחיים עצמם הופכים להיות קלים הרבה יותר.

גם בחתימה על הסכם ישנו שוני בין ידועים בציבור לבין זוגות נשואים. הזוגות הנשואים צריכים לאשר את ההסכם אצל נוטריון לפני החתונה ובבית המשפט, אם ההסכם נחתם אחרי החתונה. ידועים בציבור לעומת זאת, אינם זקוקים לאישור של צד שלישי (אם כי מומלץ לאשר בבית המשפט כדי לתת להסכם כמה שיותר וודאות).

ובכל זאת, חשוב לציין כי יש חיסרון אחד: לא ניתן לקחת משכנתא ממומנת לזוגות
נשואים.

אז נכון שהסבתא לוחצת, ואולי גם ההורים, אבל אם אתם לא באים ממשפחה מסורתית
במיוחד, שווה לכם לשקול את האופציות והלחליט בעצמכם מה הכי מתאים לכם. אבל רק
עוד עצה אחת קטנה: על המסיבה, אל תוותרו!

עו"ד ענבר שנהב- מומחית לדיני משפחה, גירושין וירושה.