בגדת בי? תשלם !

תפסת את בעלך בוגד בך? ברור לך שהקשר איתו הסתיים? המאבק המשפטי רק מתחיל. מה עליך לעשות? המדריך המלא לבת הזוג הנבגדת

לתפוס את בעלך בוגד בך זהו שוק גדול ומשבר שפוקד את המערכת הזוגית והתא המשפחתי כולו, אבל חשוב להבין שפעולה אימפולסיבית, עלולה להוביל לטעות משפטית. מה עושים כדי להימנע מקטסטרופה גם במישור המשפטי?

לפני שאת פוצחת בשורה של פעולות שיביאו לסיום היחסים ויאפשרו לך לקבל את מה שמגיע לך, הנה סיפור אמיתי על אשה שהגיע אליי לאחר בגידה של בעלה בה. סיפור שיכול לעזור לך להבין מה את באמת רוצה, לפני הכול.

כמו בכל יום הגעתי למשרדי מיד לאחר דיון בבית המשפט, בשעות הבוקר המאוחרות. נכנסתי למשרד ובחדר הישיבות הבחנתי באשה, בשנות ה- 50 לחייה, עם עיניים דומעות. לאחר שיחה עם ד' התברר כי היא "תפסה" את בעלה מנהל רומן עם אישה צעירה ממנה ב– 20 שנה. השוק גדול, חוסר הוודאות גדול עוד יותר. הבלבול מקשה מאוד לקבל את ההחלטה הנכונה. דבר אחד ברור לה, המצב הזה לא יכול להמשיך.

"הזוגיות שלי מתה", אמרה והוסיפה: "על זה כבר ויתרתי. עכשיו אני פונה אלייך שתיישרי לי את המצב מבחינה משפטית. הוא גרם לי נזק נפשי עצום, אבל לא אתן לו גם להרוויח מהבגידה מהבחינה הכלכלית. עד היום עצמתי עין ולא התעניינתי בדבר מהבחינה הכספית בבית. החשבונות והנכסים תחת שליטתו הבלעדית. עסקתי בענייניי והזנחתי את הכל. סמכתי על האדם הלא נכון, עכשיו אני בערפל מוחלט".

ד' הינה אישה מטופחת, נאה, לבושה במיטב בגדי המעצבים. ד' אינה עובדת, כל חייה טיפחה את התא המשפחתי, גידלה 3 ילדים והתפרנסה מהכנסותיו של בעלה.

העצה הראשונה שלי אליה הייתה כי עליה להחליט האם היא מעוניינת לתת סיכוי נוסף למערכת הזוגית שלה או רוצה לסיים את הקשר. התשובה לשאלה הזו מאוד חשובה, וזה הדבר הראשון שעלייך להחליט. תשובה המעידה על רצון לשקם את מערכת היחסים מובילה לטקטיקה משפטית אחת ואילו החלטה לסיים את המערכת, מובילה לטקטיקה משפטית שונה לגמרי.

כמובן שמעבר לעלבון הקשה של הבגידה, התלות הכלכלית של ד' בבעלה, באה לידי ביטוי כאשר עליה לבחור בין האופציה להישאר במקום שנוח לה לבין יציאה לדרך חדשה. לאחר מספר ימים של מחשבה, ד' החליטה שהיא רוצה לסיים את המערכת הזוגית שלה עם בעלה. עקב החלטה זו, התחלנו בהליך משפטי שתואם את רצונותיה.

עצות משפטיות- איך לפרק את הקשר עם הבעל הבוגד?

* חשוב לשים לב למה שקורה בחשבון הבנק המשותף. את חייבת לגלות האם בעלך מוציא מחשבון הבנק המשותף כספים שאת לא יודעת את כתובתם הסופית. במקרה כזה יש לברר האם הכספים מתבזבזים על המאהבת.

* כדאי לבדוק את פירוט כרטיסי האשראי. שימי לב, בדיקות אלה אינן קטנוניות אלא בעלות חשיבות משפטית וכלכלית עצומה - כספים שהוצאו על המאהבת אינם כספים שבוזבזו על משק הבית המשותף ויש לכך משמעות כלכלית. את, האשה החוקית, לא צריכה "לשלם" על כך שלבעלך יש מאהבת. בהליך המשפטי את יכולה לדרוש כי ההוצאות שלו על פינוקים מהצד הקשורות למאהבת יקוזזו אך ורק ממנו בחלוקת הרכוש המשותף.

* במקרים בהם גם לאשה יש זכויות בנכסים - צריך לבדוק למי מביניכם יש יותר זכויות סוציאליות, כספים ונכסים הרשומים על שמו. עכשיו זה זמן טוב לעשות את הבדיקות הללו, לרבות כספים בקרן הפנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות ושאר כספים. הסיבה היא שיש חשיבות גדולה על מי רשומים יותר כספים, כדי לבחור האם כדאי להגיש את התביעות לביהמ"ש לענייני משפחה (ערכאה שיפוטית אזרחית) או לבית הדין הרבני (ערכאה שיפוטית דתית).

* את חייבת לשמור הוכחות של הבגידה- בזבוזים בכרטיס אשראי על המאהבת, הודעות SMS, תמונות וכל דבר שאת יכולה להשיג. אם קיימות ההוכחות בידיך, את יכולה לדרוש את סכום הכתובה בבית הדין הרבני כשטר חוב לכל דבר. הכתובה הינו שטר חוב שבעל צריך לשלם לאשתו בתנאים מסוימים, כאשר הוא אינו עומד בחובותיו כלפי אשתו. אציין כי לא קל לזכות בסכום זה, מה גם שבתי הדין הרבניים נוטים לסלוח לבעל שבגד, אם הוא מביע חרטה וצער. דבר, אגב, שלא קורה אחרי בגידה של אשה.

* אם תוכיחי לבית הדין הרבני כי בעלך בוגד בך, כי אין לו חרטות והוא אינו מתכוון לשנות את דרכו, תהיה לך עילת גירושין כנגד בעלך וביה"ד הרבני יכול לחייב את הבעל לתת לך את הגט (במידה ואין הסכמה). צריך להבין שגט בפועל אינו דבר מובן מאליו ועל כן פעמים רבות יש צורך להוכיח לבית הדין הרבני כי יש לך עילה על פי ההלכה היהודית, שתחייב את הבעל בגירושין. במידה ולא יתן גט, ניתן יהיה להפעיל עליו סנקציות.

חשוב לדעת כי בגידה של אשה בבעלה שונה לגמרי בהשלכותיה המשפטית מבגידה של בעל. כנגד בעל יש הרבה פחות סנקציות ו"עונשים" על בגידתו בהשוואה לאלו על אשה.

* עו"ד ענבר שנהב- בעלת משרד עורכי דין, מומחית לדיני משפחה, גירושין וירושה.