טראמפ ו-metoo פוגשים את בריטני ספירס: זוהי מילת השנה בעולם

כמו בכל שנה, מילון אוקספורד הכריז מהי המילה הפופולרית ביותר השנה - והפעם מדובר בבחירה שמאגדת יחד זיהום סביבתי, גבריות מגעילה ושיח אלים: Toxic

בריטני ספירס בקליפ toxic
בריטני ספירס בקליפ Toxic | צילום: יוטיוב - צילום מסך

מילון אוקספורד הכריז על מילת השנה שלו: רעיל. Toxic. שזה קצת מדכא, אבל די נכון ומסמל את 2018 שהיתה שנה רעילה.

השימוש הוא גם מילולי לכימיקלים בנושאים סביבתיים, אבל גם במובנים של "שיח רעיל" או "סביבת עבודה רעילה". אנשי המילון בדקו וראו שאחרי הצירוף "כימיקלים רעילים" יש פופולריות רבה גם ל"זכריות רעילה". "אנשים משתמשים במילה הזו לתיאור קשת רחבה של דברים, מצבים, דאגות ואירועים", הסבירו בסרטון של המוסד.

 

המקור למילה הוא יוונית - חץ רעיל - ורק ב-1913 רואים שימוש ראשון שלה במובן מטאפורי, ולא רק כדי לדבר על רעלים. העלייה בדיבור על זיהום סביבתי הוביל גם לדיבור על סביבה רעילה. בריטני ספירס הכניסה את המילה עמוק יותר לתרבות הפופולרית עם השיר שיצא ב-2003, והשנה היא הגיעה לשיא: CNN סיפרו כבר על 600 דיווחים שבהם השתמשו במילה הזו. ואולי זה קשור לעניין הרשתות החברתיות ששם כל דבר מתפשט כמו רעל, ודברים הופכים להיות רעילים בגלל ההתפשטות המהירה.

 

ביטוי פופולרי אחר בשנה הזו היתה BDE, ראשי תיבות של "אנרגיה של איבר זכרי ענק", שאריאנה גרנדה השתמשה בה כדי לתאר את הארוס שלה - אבל כאן מדובר היה יותר במימ מוצלח, ופחות במילה בשימוש נפוץ. בשנים הקודמות, אגב, המילה המוכתרת היתה youthquake ב-2017 ("רעידת אדמה של צעירים"), וב-2016, שנת בחירתו של טראמפ, "Post Truth".