לזכרם: אירועי יום הזיכרון לְחללי מערְכות ישראל

אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה ברחבי הארץ

גוני - לזכרון של גוני גיורא הרניק , צילום: יח"צ
גוני לזכרון של גוני גיורא הרניק , צילום: יח"צ | צילום: צילום: יח"צ

אומנות: פנים. יום. זיכרון

 

איך מחיים זיכרון מאדם שכבר אינו בין החיים? איך הופכים רגעי בשר ודם של חללים שאינם חיים עוד לרגעים מצוירים לנצח?

 

זו השנה השביעית שבה מגזין האינטרנט של בית אבי חי מוביל את מיזם ההנצחה הייחודי "פנים.יום.זיכרון". הפרויקט רותם את טכנולוגיות האנימציה למלאכת החייאת רסיסי זיכרון מחייהם של חיילים שנהרגו, ומפגיש בין משפחות החללים לבין יוצרי אנימציה.

 

אל הפרויקט יצטרפו השנה חמישה סיפורים המנציחים רגעי זיכרון ומספרים את סיפוריהם של גייל רובין ( נהרגה בפיגוע בכביש החוף 1978 ), גוני גיורא הרניק ( נהרג במלחמת לבנון הראשונה 1982), יצחק ומלאכי רוזנפלד ( יצחק נהרג ב2002 אחיו מלאכי נהרג בפיגוע בבנימין, 2015) נאוה ודויד אפלבאום ( נהרגו בפיגוע בירושלים, 2003 )דניאל פומרנץ ( נהרג במבצע צוק איתן, 2014)

 

יטבת פייראיזן-וייל, מנהלת המיזם - בית אבי חי:

"החשש הגדול של כל מי שאיבד אדם יקר לו הוא הפחד לשכוח. לאבד את הדמות החיה, לשכוח איך נראו תווי פניו, איך נשמע צחוקה, איך הרגיש מגע החיבוק. פרויקט "פנים. יום. זיכרון" נולד מתוך הרצון לשמר את רסיסי הזיכרון האלה. משפחות שכולות פתחו בפנינו את לבן וסיפרו לנו על אהובים שאינם, שיתפו ברגעי היום-יום, בכל אותן אלפי התרחשויות אגביות של ארוחות ערב, שיחות נפש, צפייה משותפת במשחק כדורסל, חלומות כמוסים, רומנטיקה וצחוק.

 

לפני שבע נים יצאנו ביחד עם יוצרים ואנימטורים למסע בנבכי הזיכרון, בבקשה לשמר ולהנציח את רגעי החסד האלה. להסיט את המבט האוטומטי שלנו מהעיסוק בדיווחי המוות דווקא אל רגעי החיים. חששנו מהתגובות לחיבור הלא טריוויאלי בין אנימציה לשכול, אולם כבר במהלך העבודה הרגשנו את עוצמת הסרטים, את הכוח הנדיר שיש באנימציה לברוא עולם ולהחיות רגעים אבודים. התגובות שאנו מקבלים נרגשות מאוד, הן מקרב המשפחות השכולות והן מקרב צופים בארץ ובעולם. אנחנו מקווים שהסרטים האלה, המביאים מבט אישי וחי ייהפכו גם הם לחלק משפת הזיכרון הלאומית שלנו, לצד הטקסטים הקאנוניים.

 

אנחנו מזמינים קרובי משפחה וחברים של חיילים שנפלו להמשיך ולשלוח אלינו סיפורים אישיים ולהצטרף למארג הזיכרון הייחודי, ומזמינים את הצופים לשתף את הסרטים ולהרחיב את מעגלי הזיכרון".

 

את הסרטונים נמצא למצוא כאן

 

זוכרים את החיים- בטקס יום זכרון אחר וייחודי

 

מתי: 17.04, 19:30

איפה: בית ציוני אמריקה, תל-אביב

 

במשך שנים רבות כל כך אנחנו זוכרים את הנופלים אך לעיתים קרובות מדי שוכחים את אלו שלחמו לצידם, וממשיכים להילחם היום, בזכירונות שאינם מרפים, בשביל אותה תקווה קלושה שיום אחד יוכלו לשוב ל"נורמליות".

"למדים, אפשר לעשות כביסה. לזכרונות - דינם אולי לדהות. אך ישנן סצינות, שהולכות איתנו תמיד, ישנן כאלה - שנשארות מאוד חיות בלב." כותב אלון גלעד, על מה שחווה בעופרת יצוקה ובצוק איתן.

בערב יום הזכרון הקרוב , ינון ונעמה בר שירה , מייסדי תיאטרון פנימה, יקיימו את הטקס הזה המתקיים כבר שנה חמישית מתוך תחושת שליחות. "אותה תחושה בדיוק שפעמה בי כשב2011 כתבתי את המחזה "מה הבעיה שלך?" " אומר ינון בר שירה, "להעלות אל הבמה ואל המודעות את אותם קולות מודחקים כל כך שלרוב אין להם מקום בתוך שיח הזכרון הסטנדרטי. קולות שמלווים אותי."

בנוסף הטקס השנה יכיל גם עדויות של נשים . "לעיתים קרובות מדי, נדמה שהזיכרון בארץ הוא גברי בלבד, מה שיכול ליצור מעין תחושה שקרית שלנו, לנשים , יש כמו תעודת ביטוח בארץ הזו". אומרת נעמה בר שירה חשוב לנו לאפשר ולתת מקום לנשים רבות שחיות בארץ הזו ומתמודדות יום יום שעה שעה עם הזיכרון."

ההתמודדויות רבות ומגוונות- מלוחמות קרק"ל דרך משקיות ופקידות פלוגתיות שאיבדו לוחמים שהיו כה קרובות אליהם, עד נשים שחיות עם הלומי קרב, נפגעות פיגועים ועוד.

כמעט בלתי אפשרי לחיות בארץ הזו בלי להיות נפגע או נפגעת טראומה, החיים במדינה מוקפת אויבים המתמודדת על קיומה מאז היווסדה מזמנים קשיים ייחודיים וזיכרונות שעלינו להעלות על פני הקרקע על מנת שלא יאכלו אותנו מבפנים כחברה.

 

מחיר: 29₪ (כיסוי הוצאות, ללא מטרת רווח). כניסה חופשית למשפחות שכולות.

 

מקומות ניתן לשריין כאן

 

זוכרים את החיים(צילום: איה לוי זלמנסון )
זוכרים את החיים(צילום: איה לוי זלמנסון ) | צילום: צילום: איה לוי זלמנסון

דוקו: גלי הדף

 

מתי: 17.04, 21:02

איפה: yes דוקו

 

בכל אירוע בטחוני מדמם תשומת הלב הכמעט מוחלטת מופנית לנפגעים עצמם. אם אלה לוחמים שנפצעו, או נפגעי פעולות טרור. אבל מסביב לנפגעים עצמם יש מעגלים רחבים קרובים וחברים, שגם חייהם התהפכו לבלי שוב.

 

"גלי הדף" מפנה את המצלמה לאנשים מהם עשויים המעגלים השקופים האלה, ומתמקד באתגרים, התיסכול לצד התקווה והסבל אתם הם נאלצים להתמודד, בלי לקבל כמעט הכרה או תמיכה. רבקי הישראלי, היא רעייה של לוחם עם פגיעה מוחית - שהפך לאדם אחר. אופק הוא בן של הלום קרב - המפתח סימפטומים דומים לאלה של אביו עוד לפני שהתגייס לצבא ואירנה היא אמא של נפגעת טרור שצריכה לגדל את ילדתה בת ה- 30 כאילו נולדה מחדש. כבת של פצוע צה"ל, הבמאית כנרת חי גילאור מכירה את מעגלי ההדף האלה מקרוב והסרט הנוגע שלה שזור בקרעי זכרונות פרטיים מילדותה, בצל האסון המשפחתי.

 

"גלי הדף"(צילום: פייסבוק ) | צילום: צילום: פייסבוק

תיאטרון: נופל מחוץ לזמן

 

מתי: 17.04, 20:00, 21:30

איפה: תיאטרון גשר, יפו

 

 

דם קם בתום ארוחת ערב עם אשתו ומודיע לה שהוא יוצא לחיפוש אחר בנו, לשם...

אל מעגלי החיפוש המתרחבים מצטרפות דמויות שונות מן העיירה: רשם קורות העיר, הקנטאור, המורה למתמטיקה, הסנדלר ואשתו המיילדת ואחרים. יחד איתם יתור גם הקהל אחרי מי שכבר אי-אפשר לגעת בהם ועדיין אי-אפשר להרפות מהם.

 

הצגה שהיא מסע בעקבות ספרו רב המכר וזוכה הפרסים של דויד גרוסמן. בחלקים מההצגה ינוע הקהל עם השחקנים באולם התיאטרון.

 

כרטיסים ניתן לרכוש בטלפון 03-5157000