ארדואן: חמאס הוא לא ארגון טרור; ישראל: "דברי הסתה"

נשיא טורקיה אמר כי חמאס "הוא קבוצת שחרור, 'מוג'אהידין' המנהל קרב להגנה על אדמותיו ואנשיו". הוא הוסיף: "דמעות המערב שנשפכות על ישראל הן ביטוי של הונאה". סגן ראש ממשלת איטליה: "דברים חמורים ומגעילים". משרד החוץ: "ניסיון להגן על ארגון טרור שלא ישנה את מחזות הזוועה". מזכ"ל האו"ם: "המום מכך שדבריי סולפו, לא הצדקתי את המתקפה של חמאס"

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר היום (רביעי) כי "חמאס אינו ארגון טרור, אלא קבוצת שחרור הנלחמת להגן על אדמות ואזרחים פלסטינים". בשיחה עם מחוקקים ממפלגת השלטון שלו AK, ארדואן קרא גם להפסקת אש מיידית ואמר: "מדינות מוסלמיות חייבות לפעול יחד כדי להבטיח שלום בר קיימא באזור.

"חמאס אינו ארגון טרור", הדגיש ארדואן. "הוא קבוצת שחרור, 'מוג'אהדין' המנהלת קרב להגנה על אדמותיו ואנשיו", ארדואן גם תקף את מעצמות המערב שהביעו תמיכה בתקיפות צה"ל בעזה, והוסיף כי "דמעות המערב שנשפכות על ישראל הן ביטוי של הונאה". שעות ספורות לאחר מכן דווח בסוכנות הידיעות "בלומברג" כי טורקיה עצרה את המבצע המשותף לחיפוש אנרגיה עם ישראל בים התיכון וייצוא גז לאירופה.

במשרד החוץ תקפו את דבריו של ארדואן: "ישראל דוחה בשאט נפש את דבריו החמורים של נשיא טורקיה. חמאס הוא ארגון טרור מתועב הגרוע מדעאש שרוצח באכזריות ובכוונה תחילה תינוקות, ילדים, נשים וזקנים, לוקח אזרחים כבני ערובה ומשתמש בבני עמו כמגנים אנושיים. ‏גם הניסיון של נשיא טורקיה להגן על ארגון הטרור ודברי ההסתה שלו לא ישנו את מחזות הזוועה שכל העולם ראה ואת עובדה החד משמעית: חמאס=דעאש".

דבריו של ארדואן עוררו זעם במערב. סגן ראש ממשלת איטליה, מתאו סלביני, אמר כי הדברים "חמורים ומגעילים". סלביני אמר עוד כי יציע לזמן את השגריר הטורקי לשיחת נזיפה.

ראניה מלכת ירדן
ראניה מלכת ירדן | צילום: רויטרס

בתוך כך, מלכת ירדן ראנייה אמרה אמש בריאיון ל-CNN כי "אין הוכחה" לכך שמחבלי חמאס "ערפו ראשי" במתקפה על עוטף עזה ב-7 באוקטובר. "נשיא ארה"ב ביידן אמר שיש לו ראיות לכך", אמרה, "שהוא ראה ראיות לכך שערפו ראשים של ילדים, רק כדי לחזור בו לאחר מכן ולומר שאין ראיות לכך. זו הטיית אישוש".

בעקבות דבריה של מלכת ירדן, מטה משפחות החטופים מסר כי העביר לה "קישור לאתר מקודד הכולל סרטוני עריפת ראשים, שריפת גופות והתעללות מזעזעת של חמאס דעאש". עוד נאמר: "החומר התיעודי נאסף בימים האחרונים ע״י צוות ייעודי בראשות בכירי להב 433 בראשות תת-ניצב ערן קמין ובכירי 8200 במטה משפחות החטופים והנעדרים. העברת החומר נעשתה בתגובה לראיון של מלכת ירדן שבו התכחשה למעשי הזוועה ופשעים נגד האנושות של אנשי חמאס דאעש נגד ילדים, נשים, גברים וחיילים".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש | צילום: רויטרס

מזכ"ל האו"ם: "המום מסילוף דבריי, לא הצדקתי את המתקפה של חמאס"

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר היום כי הוא "המום" מכך שדבריו בנאום אתמול במועצת הביטחון בנוגע למלחמה בין ישראל לחמאס "סולפו". הוא לא התנצל, אך טען: "לא הצדקתי את מתקפת הטרור של חמאס".

שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן הגיב: "זו חרפה לאו״ם שהמזכ"ל אינו חוזר בו ואינו מסוגל אפילו להתנצל על דבריו הברורים מאתמול. הוא חייב להתפטר. המזכ"ל שוב מעוות ומסלף את המציאות. הוא אמר אתמול בבירור, שמסע הטבח והרצח של חמאס 'לא קרה בוואקום'. כל אדם מבין והבין היטב שמשמעות דבריו היא - האשמה של ישראל במעשי חמאס או לכל הפחות גילוי הבנה והצדקה של המזכ"ל לטבח. מזכ"ל שלא מבין שלרצח של חפים מפשע לא יכולה להיות שום הצדקה ושום 'רקע', לא יכול להיות מזכ"ל.

"עצוב שזה האיש שעומד בראש האו"ם שאמור להילחם בטרור ובזוועות. אני קורא לו שוב להתפטר. ישראל תפעל כדי להעביר מסר ברור לאו״ם ולעומד בראשו- לא נקבל את המשך ההטייה והשנאה כלפי ישראל בגוף שבראשו הוא עומד".