פורצות דרך בקולינריה הישראלית: האמהות המפורסמות של רותי רוסו ותמי סירקיס

רותי רוסו ותמי סירקיס חולקות גורל משותף - שתיהן בנות לנשים שחוללו לא פחות ממהפכה בקולינריה הישראלית ושינו את הדרך שבה ישראלים מדברים על אוכל. רות סירקיס ונירה רוסו הן כוהנות אוכל אשר הוציאו עשרות ספרי מתכונים שהנגישו את הבישול הגבוה לכל אדם שרצה לבשל. רגע לפני המפגש בין תמי ורותי באודישנים של "המסעדה הבאה" (הערב ברשת 13) הכירו את האימהות שלהן שגרמו להן לאהוב כל כך את עולם הקולינריה

זמן צפייה: 00:59

רותי רוסו, הצלע הנשית והמרשימה בצוות השופטים של "המסעדה הבאה של ישראל" לא ציפתה להתרגש כל כך מהמתמודדת הזו. תמי סירקיס, בתה של כוהנת האוכל המיתולוגית רות סירקיס, מגיעה לתוכנית עם רצון לפתוח מסעדה משלה. רותי ותמי חולקות גורל דומה - אמה של רותי, נירה רוסו, גם היא אחת מהדמויות הקולינריות המשפיעות ביותר בארץ עם מדורי אוכל וספרי בישול רבים. שתי האימהות פעלו באותן שנים, השפיעו רבות על הקולינריה הישראלית ושינו את הדרך שבה ישראלים מדברים על אוכל. אז רגע לפני שנגלה אם השופטים יפתחו לתמי סירקיס מסעדה, הכנו לכם סקירה קצרה על האימהות המפורסמות של רותי ותמי שגרמו להן להיות כל כך מחוברות אחת לשנייה ולאוכל?

רות סירקיס

רות סירקיס היא שם מוכר בכל בית, בעיקר בשל היותה אחת מכותבות המתכונים הראשונות והמשפיעות בישראל. היא מחברת של ספרי בישול רבי מכר כמו "מהמטבח באהבה", ילדים מבשלים" שעל כריכתו מופיעים שלושת ילדיה וביניהם גם תמי, "המטבח הסיני" שהיה פורץ דרך בכל הנוגע לבישול סיני בישראל ועוד ועוד.

1 Fhxd
כוהנת המתכונים. רות סירקיס | צילום: באדיבות ''לאשה'', צילום: יובל חן

רות חיה במשך תקופה עם בעלה בארה"ב, ושם היא ספגה את התרבות הקולינרית בעיקר מצפייה במתכוניה של ג'ולייה צ'יילד - אם כל המתכונים, אשר לימדה את עקרות הבית של אמריקה איך להכין אוכל טעים. בעלה של רות צילם את כל המתכונים שהייתה מכינה בהשראתה של ג'ולייה וכך נוצר ארכיון צילומים יחסית גדול של המנות שרות הכינה. רות החלה לחלוק את הידע שצברה ולכתוב במדור האוכל במגזין "את" , ולאחר עוד כמה גיחות לארצות הברית, היא הוציאה בשנת 1975 את ספרה המפורסם ביותר "מהמטבח באהבה".

Ahavasirkis St
ספר המתכונים פורץ הדרך - ''מהמטבח באהבה'' רות סירקיס

הספר הזה, אשר הביא ראייה קולינרית מחוץ לארץ, הפך לרב מכר במהירות וחולל לא פחות ממהפכה בקולינריה הישראלית. החידוש העיקרי של הספר היה הפשטות והפירוט של המתכונים לשלבים שהיה קל לבצע ולהבין, העיצוב שלו היה צבעוני, מלא בתמונות וכלל אפילו עזרה בתכנון הארוחה השלמה כאשר באים אורחים לביקור.

נירה רוסו

באותן שנים וזו לצד זו, פעלה גם נירה רוסו, כוהנת המטבח המיתולוגית, מחלוצות ומנסחות המטבח הישראלי אשר כתבה וערכה עשרות ספרי בישול. כמעט ואין בית שלא מחזיק באחד מספרי הבישול שלה. מלבד ספרים, נירה כתבה וכותבת במשך שנים מדורי אוכל בעיתון הארץ ובידיעות אחרונות.

12emgy
מהמשפיעות על הקולינריה הישראלית. נירה רוסו | צילום: באדיבות ''לאשה'', צילום: אילן ספירא

נירה למדה בישול בפריז, בוסטון וניו יורק שם רכשה ידע נרחב במגוון מטבחים. הספר הראשון שלה "סודות מן המטבח" התחיל כמדור בעיתון שבו שיתפה את הישראלים במתכונים המיוחדים שלה ובשנת 1984 הוציאה נירה את "סודות מן המטבח של נירה רוסו" כספר בישול מלא.

10602w
ספר ששינה את הדרך בה אנחנו מדברים על אוכל. סודות מן המטבח של נירה רוסו

הספר שינה את הדרך בה ישראלים חשבו על אוכל והכינו אוכל באותה תקופה. גם כאן הפשטות שבכתיבה של רוסו, הבהירות, המקצוענות היצירתיות הבלתי נגמרת - היו אלו שהצעידו אותה להיות אחת מהנשים המשפיעות בקולינריה הישראלית. לאחר מכן הוציאה גם את הספרים "100 סלטים של נירה רוסו" שהציע מגוון ענק של אפשרויות לשימוש בירקות טריים ועונתיים להכנת סלטים, "100 הפשטידות של נירה רוסו" ועוד רבים וטובים.

902914737
האמא פורצת הדרך והבת שממשיכה את דרכה. נירה ורותי רוסו | צילום: צילום עצמי

בדומה לרות, נירה כתבה ואספה מתכונים כאשר תרבות הבישול והקולינריה לא היו מאוד מפותחות כאן בארץ, והטעמים שרוסו הביאה איתה ממקומות רחוקים הם אלה שאפשרו לה להצעיד את המטבח הישראלי קדימה ולחשוף את הקהל הישראלי לטעמים וריחות שלא הכירו.