חובה להכין בבית: השגנו את המתכון לסנדוויצ'ים המעולים של איציק ורותי

סלט הביצים הממכר, חביתת השף, השקשוקה האלמותית עם הטחינה, והגזר הפופולרי שתמיד נגמר הרבה לפני הזמן. ביקשנו מאשפי הסנדוויצ'ים את הטיפים להכנת הכריך המושלם

293820
אנשים נאמנים לו שנים. סנדוויץ' שף אצל איציק ורותי | צילום: יסמין ענב אהרוני

יסמין ענב אהרוני

דוכן הסנדוויצ'ים שקרוי על שם מקימיו איציק ורותי, חגג השנה 63 שנה להיווסדו. פרק זמן לא מבוטל בעיר שבה מסעדות לא מצליחות לשרוד יותר משנה. האגדה סביב המקום מספרת שבשנת 1956 איציק זכה בטוטו בסכום שהספיק בדיוק לקניית המקום ולפתיחת העסק. עשרות שנים מאוחר יותר, כמו בכל יום, גם היום משתר כבר בשעות הבוקר המוקדמות תור שקט וסבלני של אנשים שמחכים לביס הפותח של היום. כיום מנהלים את הדוכן דודי (בנם של איציק ורותי) ושולי אשתו, אך המתכונים נשארו בדיוק כפי שהיו, כך שאם יגיע אורח ותיק, הטעם יהיה בדיוק כפי שזכר אותו.

הגדולה של המקום הזה טמונה בסנדוויצ'ים המופקים בו, והם בהחלט שווים את הפרגון. הלחמניות או הפיתות נמצאות בשיא טריותן, הממרחים תמיד מלאי טעם באופן שגורם לבלוטות הטעם לקפץ באושר, הירקות פריכים וגם כוכבות הסנדוויץ' - חביתת שף משודרגת או שקשוקה, גורמות לחך לגרגר מהנאה. הבעיה הגדולה ביותר של הדוכן הפשוט והיעיל הזה, הוא שבסביבות 09:00 רוב המנות נגמרות, וכשהממרח האחרון נמרח על הלחמנייה האחרונה, נסגר הדוכן ומשאיר את הרעבים המומים וכואבים.

293816
שונה מכל מה שטעמתם עד כה. סנדוויץ' סלט קישואים אצל איציק ורותי | צילום: יסמין ענב אהרוני

פנינו לאשפי הסנדוויצ'ים המדופלמים דודי ושולי, או כפי שהם מכנים זה את זה קוצ'י וקוצ'י, וביקשנו להכין עבורנו את הסנדוויץ' המושלם, ואם אפשר אז גם כזה שילדים ישמחו לנשנש. את המתכונים אמנם שומרים השניים עמוק בתוך הכספת, אך אחרי לחץ עקבי הסכימו לפזר רמזים שיסייעו להתקין את המנה כמעט כפי שהתכוון המשורר שהגה אותה.

הילדים יופתעו, המבוגרים יתמכרו: סלט ביצים קרמי עם תבשיל גזרים


שימו בצד דעות קדומות, ילדים יכולים להתחבר לסלט ביצים, במיוחד אם הוא מגיע עם המרכיב הסודי ותוספת מתקתקה ויושב בתוך לחמנייה אוורירית ורכה. מה צריך? לא הרבה: ביצים קשות, הרבה בצל לבן, בצל ירוק והמרכיב הסודי - בצל מטוגן עד למרקם קראנצ'י, אליו מגיעים לאחר אידוי כל הנוזלים. לכל הטוב הזה מוסיפים מיונז מעולה, ועוברים להכנת תבשיל הגזרים המתקתק. אופים גפרורי גזרים או בטטות בתנור עם שמן זית ומלח, כשהשוליים מתחילים להתקרמל, מוציאים ומצרפים לסנדוויץ'.

קלאסיקה שתמיד מצליחה: סנדוויץ' שקשוקה עם טחינה


דודי טוען שלא צריך להוסיף לשקשוקה כלום חוץ מקצת טחינה, ונראה שכדאי לשמוע בקולו. אז בפעם הבאה שאתם עושים שקשוקה לארוחת ערב הכינו כמות כפולה ושימו בסנדוויץ'. רוצים לשדרג את המנה? הוציאו קצת מה"לבן" של הלחמנייה וכך יהיה מקום ליותר שקשוקה. מחפשים שדרוג בריא? הוסיפו לשקשוקה תרד או מנגולד קצוצים.

293821
קצת טחינה וזהו. שקשוקה אצל איציק ורותי | צילום: יסמין ענב אהרוני

ביס של אנרגיה: סנדוויץ' שף


הסנדוויץ' הזה חביב על ילדים ומבוגרים כאחד, והוא אחד ממנות הדגל של המקום. מדובר על ביצה מקושקשת עם קבנוס ונקניקים מעושנים. המתכון של דודי סודי ביותר ולא ימסר גם תחת עינויים קשים, אבל את הבסיס להשגת הטעם המיוחד והמרקם המשגע הצלחנו לחשוף: מטגנים בשמן זית בצל קצוץ יחד עם פרוסות דקות של קבנוס ונקניק שאוהבים. כשהכל מתחיל להשחים שופכים פנימה ביצה ומקשקשים. הסנדוויץ' הולך עם מיונז, ירקות טריים ומלפפון חמוץ. רוצים להגניב גם לכאן עוד ירק? הוסיפו במהלך הטיגון גם קוביות גמבה.

והנה עוד כמה טיפים להשגת הסנדוויץ' המושלם:
1. מכינים סנדוויץ' לילדים? השתמשו בלחמניות טריות ונטולות ציפוי. בצל יבש ופרג לא נמנים על העדפותיהם של ילדים ועלולים ליצור מראה מרתיע.
2. ילדים לא אוהבים סנדוויצ'ים רטובים ולמעשה גם מבוגרים. לכו על סלטים שנולדו כדי להשתלב בסנדוויץ', דוגמת סלט טונה עשיר, סלט עוף ואפילו סלט חצילים, אך דאגו להוציא מהם את הנוזלים כדי שלא ירטיבו את הלחמניה. את הטונה, למשל, סננו היטב. את החצילים הקלויים הכניסו למסננת וחכו להגרת הנוזלים, ואת המלפפון חמוץ שמלווה סלטים רבים - יבשו היטב בנייר סופג. כך יתקבל סנדוויץ' במרקם אידיאלי - עסיסי אך לא רטוב, ששומר על הלחמנייה שלמה ויציבה.

הסנדוויץ' של איציק ורותי - שינקין 53, תל אביב | טלפון: 03-685-2753