מסביח ועד ריבת נקטרינות: הסודות הטעימים שישדרגו את מדורת ל"ג בעומר

מחצילים קלויים ועד ארוחת ערב שלמה שמכינים בקלות בתוך רדיד אלומיניום: לכבוד ל"ג בעומר, רעיונות מקוריים וטעימים לניצול המדורה

הסביח הטוב בישראל

לכבוד ל"ג בעומר המגיע אלינו לטובה, בחרנו כמה רעיונות לא שגרתיים למנות שאפשר להכין תוך ניצול המדורה ההמונית. כל מה שצריך זה כמה חומרי גלם פשוטים, טיפת השראה וכמובן ליווי מבוגר צמוד. התוצאה: ארוחה טעימה וכיפית שמכינים במינימום זמן ועבודה, ויש גם בונוס: קינוח פירותי נפלא.

כוכב המדורה: חציל על האש

לוקחים חצילים, עדיף מזן בלאדי, ומניחים במקום פחות לוהט על המדורה. צולים עד שהחציל נשרף היטב ותוכנו התרכך. בזהירות רבה (עדיף עם מלקחיים) מוציאים את החציל מהאש ופותחים עולם שלם של אפשרויות ותוספות שאפשר להכין מראש, וזאת רק רשימה חלקית:

הפשוט: קצת מלח, קצת פלפל, מעט סומאק טחון.

הנדוש והטעים: בצלחת עם טחינה פשוטה תוצרת בית - לכוס טחינה גולמית מוסיפים חצי כוס מים קרים, מיץ מחצי לימון, מעט כמון, שן שום כתושה ומעט מלח ופלפל לפי הטעם. מערבבים היטב ובהדרגה מוסיפים עוד מים קרים עד לקבלת המרקם הרצוי. אפשר גם להוסיף ממרח חרדל חלק לטעם משודרג.

הסביח: מגיעים מוכנים מראש עם פיתות, טחינה, ביצים קשות, עמבה וחריף. אחרי שמורידים את החציל מהגחלים, נותנים לו להתקרר מספר דקות ואז פותחים בזהירות עם סכין ומתחילים להרכיב את הפיתות ולאכול כל עוד הכל חם וטרי.

אל תשכחו להצטייד מראש. טחינה | צילום: gila brand wikipedia

הירוק: טוחנים בבית במעבד מזון צרור עלי פטרוזיליה שטופים, צרור עלי כוסברה שטופים, מעט חומץ יין לבן, שליש כוס שמן זית ומלח ופלפל לפי הטעם. משדכים לחציל, מעבירים לפיתה וטורפים מיד.

האדום: מגררים עגבניות טריות על הצד הגס של הפומפייה. את הרסק מעבירים למסננת דקה ונותנים למים להתנקז כ-10 דקות. לעגבניות שנשארו במסננת מוסיפים מלח ופלפל, אורזים ושמים מעל לחציל עם או בלי טחינה.

הצהוב: קולים בבית פלפלים צהובים וכתומים על חום מקסימלי או על אש גלויה במדורה במקום הכי פחות חם, עד שהקליפה נראית שרופה כמעט מכל הכיוונים (אך לא חרוכה). מעבירים לקערה, מכסים בניילון נצמד ומשהים ל-15 דקות. לאחר מכן מקלפים ונפטרים מהקליפות, הליבה והגרעינים. אם עשיתם זאת בבית, טוחנים במעבד מזון עם מעט עלי פטרוזיליה, שמן זית, מיץ לימון, ומלח ופלפל לפי הטעם, עד קבלת ממרח חלק. אם במדורה, חותכים לפרוסות גסות, מתבלים בקצת חומץ, מלח ופלפל ומעבירים לפיתה יחד עם החציל.

Yael Reif
אם תשקיעו מספיק תקבלו יופי של סלט או ממרח. חצילים בסילאן

סודות נייר האלמוניום: מאידוי ועד ריכוך

נייר האלומיניום יכול לשמש לעטיפת חומרי גלם יותר מעניינים ומורכבים יותר מתפוח האדמה הצנוע. אם מקפידים על איטום מלא, האוכל בתוך העטיפה מתאדה ומתבשל בצורה מופלאה. כשפותחים את המעטפה פורצים החוצה כל האדים שנכלאו בפנים והאוויר מתמלא בניחוחות מקסימים. האיטום לא חייב להיות בצורת מעטפה. כל מבנה שיחצוץ בין חום הלהבות לאוכל המתבשל יעשה היטב את העבודה. הנה כמה רעיונות טעימים במיוחד:

הכתום: חותכים בטטות לקוביות גסות' מסדרים על שתי שכבות של רדיד אלומניום. מוסיפים 2 שיני שום שלמות, מלח, פלפל, שמן זית ועלי טימין. אוטמים היטב ומכניסים לגחלים לחצי שעה בערך, עד שהבטטות רכות.

ה-לא להאמין שזה כזה קל: לוקחים כרע עוף (עדיף טבעי). ממליחים ומפלפלים. עוטפים בנייר אלומניום. מכניסים לגחלים ושוכחים ממנו ל-45 דקות. התוצאה עסיסית יותר מכל עוף שתאכלו אי פעם.

Amirjy
הכנה פשוטה ומהירה. דג צלוי מפורק | צילום: אמיר מנחם

הדגיג: מנקים דג בגודל אישי (עד 600 גרם, מינים כמו מושט, פורל, לברק, בס, דניס או בורי), חוצים וממלאים בפלחי לימון ובעשבי תיבול שאוהבים. ממליחים ומפלפלים, עוטפים ומכניסים למדורה ל 20-25 דקות בהתאם לעובי הדג.

המתוק: חותכים נקטרינות לפרוסות עבות יחד עם מעט פירות יער טריים או קפואים, מוסיפים קוביות חמאה וסוכר (עדיף חום). עוטפים, מכניסים לאש ל-20 דקות ואומרים תודה על ל"ג בעומר.