שוקלים טבעונות? אלה החלבונים הכי טעימים ומשביעים להתחיל איתם

חומר הגלם מאינדונזיה, החלבון החדש מסין, 5 דרכים לשדרג טופו, וגם - מתכונים בסיסיים להתחיל איתם. כך תאמצו אורח חיים טבעוני בלי לוותר על אף טעם ומרקם

A,ready Made,vegan,stir Fry,with,fresh,vegetables,and,seitan.,there
מרקם שצזכיר בשר. סייטן | צילום: שאטרסטוק

עדי רוזנשיין

חומר הגלם הכי מפתיע בסביבה: טמפה


חומר גלם שמגיע אלינו הישר מאינדונזיה, שם ממש לא מדובר בתחליף בשר אלא בחלק בלתי נפרד מהתפריט. בגלל שמדובר בפולי סויה מותססים ומלאי חלבונים, הוא מהווה תחליף מושלם לבשר. מלבד החלבונים הוא מכיל חיידקים פרוביוטיים ומשמעותית פחות מעובד מיתר החלבונים הצמחיים, כך שמי שמחפש את הפתרון הבריא יותר - טמפה הוא האחד בשבילכם.

Msu
חומר גלם ורסטילי ונהדר שמזכיר במרקמו בשר. סייטן | צילום: תמר אלמוג

הוא בעל טעם אגוזי עדין ומרינדות שונות יכולות להפוך אותו לכל דבר שתרצו שיהיה. הוא מגיב נהדר על מחבת, אש חיה ואפילו בתנור. למרות שמדובר במוצר בריא מאוד, הטמפה הוא בשורה די חדשה פה בארץ בזכות חברת ׳טמפה ישראל׳ שלמדו להכינו לפי השיטה האינדונזית. ביום העצמאות הקרוב יהיה אפשר לצלות אותו על המנגל בצורה של שיפודים, נתחים מתובלים ועוד.

המבורגר פטריות וטמפה
מרקם מיוחד עם ביס בשרני. המבורגר פטריות וטמפה | צילום: קרן ביטון כהן

מוכנים לנסות? לחצו כאן למתכון להמבורגר טמפה

המוכר שרק מחכה לשידרוג: טופו


טופו הוא מבין המוכרים יותר מהחלבונים הצמחיים שקיימים היום בשוק. מקורו בסין, הוא עשוי מפולי סויה והייצור שלו נעשה בשיטת גיבון, ממש כמו שמייצרים גבינה. לאורך ההיסטוריה הוא התפשט ברחבי אסיה והגיע גם למערב, בהתחלה בעיקר במסעדות אסייאתיות וכיום כמעט בכל מקום. טופו הוא חומר גלם מאוד ורסטילי שסופח טעמים בצורה מושלמת.

מתכון לגראטן ירקות וטופו
ארוחה עשירה בחלבון ומשביעה. גראטן ירקות וטופו של אורנה ואלה | צילום: עודד מרום, סטיילינג: עמית פרבר: עמית פרבר

הטופו הקשה שרובנו מכירים לרוב מגיע בשקית וואקום יחד עם מים (וכדאי גם לשמור אותו ככה במקרר) וניתן להשרות אותו במרינדות שונות ולצרוב על הפלנצ׳ה, לחתוך לקוביות ולשפד ישירות על המנגל, ויש כאלה שאפילו משתמשים בו ליצירת ׳מקושקשת׳. חשוב לשים לב שיש גם טופו רך שיותר מתאים לקינוחים ולטחינה והוא שונה לחלוטין מהטופו הקשיח. שניהם רווים בחלבון ובסידן.

Whatsapp Image 2020 11 25 At 1
נשנוש מושלם. טופו קריספס בחמאת עגבניות | צילום: עודד סורוקה

חמישה מתכונים מעולים עם טופו להתחיל איתם:

אגאדשי טופו של שי לי ליפא

שווארמת טופו עם טריק מדליק

ד"ש מאורנה ואלה: גראטן ירקות וטופו

כמו נאגטס רק בטופו: נגיסי טופו קריספיים ללא טיגון

קינוח טופו, שוקולד ובמבה

עולה חדש-ישן מסין: סייטן


למי שמחפש טעמים ומרקמים בשריים ללא בשר, סייטן הוא חומר הגלם המושלם. מדובר בחלבון חיטה שהגלוטן שבתוכו מעניק לו מרקם גמיש יותר ועסיסי. את הסייטן אפשר לקנות כחומר גלם או כבר מתובל ומעובד בשלל צורות יצירתיות. גם הוא מגיע במקור ממנזרים בודהיסטים מסין, והסוד הוא לתבל אותו בתבלינים עוצמתי מעולמות הברביקיו, גריל וכדומה, כדי שיענה על הצורך הבשרי. קהילת העבריים מדימונה מייצרת סייטן בסגנון הייחודי שלה, ובשונה מהסייטן שמגיע מסין, הוא מתובל בצורה מושלמת לאלו שאוהבים טעם בשרי מובהק. גם הוא עשיר בחלבון ודל בקלוריות.

רוצים לנסות בבית? הנה כמה מתכונים להתחיל איתם

Msu
חומר גלם ורסטילי ונהדר שמזכיר במרקמו בשר. סייטן | צילום: תמר אלמוג

המשביעות והבריאות: קטניות וקטניות מונבטות


למי שרוצה להמנע מבשר ולהמנע מתחליפים יכול פשוט ללכת על המקור: עדשים, חומוס, שעועיות, מש, אפונה או כל קטניה אחרת שאוהבים. כמות החלבון משתנה בין קטניה לקטניה, ובין המובילות בתואר החלבוניות ביותר תמצאו סויה, עדשים, אפונה, חומוס, מאש ולוביה, שמומלץ לצרוך עם תוספת דגנים דוגמת אורז, כוסמת, בורגול וכו, כדי להנות ממלוא מנת החלבון.

קציצות עדשים מונבטות
משביעות ועשירות בחלבון. קציצות עדשים מונבטות | צילום: אלי דסה

לא משנה באיזו טכניקת הכנה תבחרו - הגוף שלכם יודה לכם בזכות תחושת שובע שנמשכת שעות. חלק מהקטניות דוגמת עדשים כתומות אפשר לבשל באופן ספונטני, אך את רובן יש להשרות למשך 8 שעות או למשך הלילה על מנת לרכך ולקצר את זמן הבישול. משקיענים? הנביטו את הקטניות לפני הבישול כדי להרוויח את מלוא סגולותיהן הבריאותיות.

נזיד שעועית בקארי
רצוי לצרוך בתוספת דגנים כדי שיסייעו לספיגת מלוא החלבון בגוף. נזיד שעועית בקארי | צילום: קרן ביטון כהן

בתבשיל, בקציצות וסתם ככה: 5 מתכוני קטניות שחובה להכיר

קציצות עדשים נהדרות של אסף גרניט

אורז אדום עם שעועית ופפריקה

מרק חומוס יווני של איילת הירשמן

ארוחה שלמה בסיר: מרק שעועית עם מקרוני

נוסטלגיה בטעם ילדות: סלט אפונה ותירס