המרכיב המפתיע: לא תאמינו מה אפשר להכין מחומר הגלם הזול והנגיש הזה

מאפים מלוחים, קרפים ואפילו עוגות מושחתות עם מלא שוקולד. מרגע שתגלו מה כוסמת ירוקה יודעת לעשות, סיכוי סביר שתתמכרו לנצח. הבונוס: היא זולה, טבעונית ואין בה טיפת גלוטן

そば粉のクレープ ガレット  Galette French Food
חגיגת פחמימות נטולת גלוטן. קרפ כוסמת במילויים שונים | צילום: פוטוליה

אנחנו בהחלט מכירים ואף מזדהים עם הבדיחות על הריח שמזכיר כלב רטוב, אבל תנו לנו להגיד לכם משהו לפני שאתם עושים פרצוף: לכוסמת ירוקה (המכונה גם כוסמת נאה) אין שום קשר לכוסמת המוכרת, זאת שלא אהודה על לפחות 50% מהאוכלוסיה. הכוסמת הירוקה היא כוסמת שלא נקלתה, אלא מוגשת בצורתה הטבעית והבריאה ביותר, ואין לה אפילו טיפת טעם או ריח. למעשה - היא כל כך נייטרלית, שהיא סופגת בקלות כל טעם שישודך לה, כולל תיבול מתוק.

חומר הגלם הזה הוא גאוני לחלוטין. חוץ מזה שאין בו טיפת גלוטן, מדובר בכלל בצמח (ולא בדגן) שעשיר בחלבון ודל בשומן. סוג של חבר לחיים. קצת קשה להאמין, אבל אין שום קשר בין איך שנראים הגרגרים לתוצאה הסופית שתתקבל, כולל מאפים, קינוחים ואפילו ארוחת בוקר. רואים את התמונה כאן למטה? ובכן - הדבר האוורירי והפריך הזה עשוי משני מרכיבים בלבד, והוא אפילו טבעוני לחלוטין. תשכחו כל מה שזכרתם על כלבים רטובים או תבשילים כבדים וריחניים, והכירו מחדש את הכוסמת, ידידתם הטובה ביותר של הנמנעים מגלוטן ובכלל - הצמח הכי מגניב שתשימו על המחבת.

לפני הכל: הקפידו לרכוש כוסמת ירוקה בלבד ולא כוסמת חומה

קרפ וטורטייה


אין ספק שהחיים שלכם יחולקו ללפני ואחרי שתנסו את הקרפ ה-הו כה גאוני הזה, שעשוי משני מצרכים בלבד: כוסמת ומים (ואם תרצו אז עוד כמה תבלינים, אבל ממש לא חובה). אפשר לכנות את התוצאה טורטיה, אבל אנחנו בענייני מיתוג צרפתי מעונב. כל מה שצריך זה בלנדר רגיל או בלנדר מוט, ואתם מוכנים. היות שהטעם נייטרלי, אפשר להוסיף כל מה שאוהבים ולהכין קרפ מתוק או מלוח בלי ללכלך אפילו קערה אחת. סקפטיים? חבל, כי זה הולך להיות ממש קל.

קרפ כוסמת טבעוני מ-2 מצרכים בלבד
מצרכים:

300 גרם כוסמת ירוקה שהושרתה במים למשך הלילה או ל-8 שעות לפחות (אפשר להשרות את הכוסמת בכוס הבלנדר או בקנקנן של בלנדר המוט)
מים

אופן ההכנה:

מסננים את הכוסמת ממי ההשריה, מוסיפים ¼2 כוסות מים ומבלנדרים. המרקם שיתקבל אמור להיות דליל יותר מבלילת פנקייק מסורתית. מכאן אפשר להשתגע ולהוסיף כל תבלין שרק רוצים:

לקרפ מלוח אפשר להוסיף קורט מלח, קורט אבקת חילבה יבשה שתוסיף טעם עדין של שמרים, חופן אורגנו יבש, פפריקה מעושנת ואפילו זרעי כוסברה (גד) טחונים. גם עשבי תבלין קצוצים דוגמת כוסברה או נענע יתקבלו בברכה.

לקרפ מתקתק הוסיפו מעט סילאן או סוכר, קורט קינמון או מעט תמצית וניל.

על מחבת טפלון יבשה וחמה שחוממה על להבה בינונית שופכים מעט מהבלילה ומשטחים באמצעות לקקן או מרית. השכבה אמורה להיות דקה ואפילו מעט שקופה. ממתינים כ-3 דקות עד שהצד התחתון מתחיל להשחים והופכים לצד השני. לאחר 3 דקות נוספות בודקים את מצב המרקם (1/2 כפית שמן זית או קוקוס לקראת סוף הצלייה יהפכו את הקצוות לפריכים יותר) ומוציאים את הקרפ לצלחת. אם אוהבים קרפ שמנמן יותר, שופכים למחבת שכבה עבה יותר מהבלילה. את הקרפים המוכנים אפשר למלא בכל מה שאוהבים.

French Crepes
הפתרון המושלם לרעב פתאומי. קרפ כוסמת טבעוני | צילום: פוטוליה

עוגת שוקולד-כוסמת


אנחנו לגמרי מבינים את החשש, אבל ברגע שתטעמו קינוח "בצקי" המבוסס על כוסמת, לא תאמינו למרקם הפחמימתי הבחוש שנותן הצמח השובב למתוקים. למעשה, סיכוי טוב שאפילו לא תבחינו שמדובר בכוסמת ולא בקמח כבסיס למרקם הנימוח והמאוורר העוגתי הזה. הנה מתכון מצוין להתחיל ממנו.

עוגת כוסמת וקקאו עם קרם שקדים ואגוזי מלך של נטלי שוינקלשטיין

מצרכים:
(לתבנית אינגליש קייק)

500 גרם כוסמת לא קלויה
1 כוס סילאן ללא תוספת סוכר
5 כפות גדושות קקאו איכותי
1 כפית שטוחה סודה לשתייה
1/2 כוס מים בטמפרטורת החדר
קמצוץ מלח
לקרם:

2 כפות ממרח שקדים ללא סוכר
1 כף אבקת קקאו
4 כפות סילאן ללא סוכר
חופן אגוזי מלך

אופן הכנה:
1. משרים את הכוסמת במים למשך 4 שעות לפחות.
2. מחממים תנור ל-190 מעלות.
3. מסננים את הכוסמת מהמים וטוחנים במיקסר עד שנוצרת עיסה אחידה.
4. מוסיפים את המים ומערבבים את התערובת בשנית.
5. מוסיפים את הסילאן ואת הקקאו, הסודה לשתייה והמלח ומערבבים היטב עד שהעיסה אחידה ודביקה. במידת הצורך ניתן להוסיף עוד סילאן.
6. לאחר שנוצרה עיסה אחידה מעבירים אותה לתבנית אינגליש קייק משומנת קלות.
7. מכניסים לתנור למשך 30 דקות. בנתיים מערבבים את החומרים של הקרם וכותשים את האגוזים.
8. מוציאים את העוגה מהתנור, מורחים את הקרם ומפזרים מעל את האגוזים.

Htakf
לא תזהו בחיים את המרכיב העיקרי. עוגת כוסמת ואגוזים של נטלי שוינקלשטיין | צילום: נטלי שוינקלשטיין

דייסת כוסמת ואוכמניות


צפירת הרגעה: אין שום קשר בין מה שאכלתם בילדותכם כדי להשמין ולקבל קצת צבע ורוד בלחיים, לדייסת הכוסמת הכה סקסית הזאת. חוץ מזה שמדובר בהכנה פשוטה ומהירה, אחרי קערה שלמה של הטוב והבריא הזה תמצאו את עצמכם שבעים לפחות עד אחר הצהריים, ואם תשדרגו במיני תוספות פירותיות ואגוזיות - הרווח כפול וגם האינסטגרם שלכם ישמח לתמונה. הנה מתכון מעולה להתחיל איתו.

מצרכים:
(ל-4 מנות)

לדייסה:

2 כוסות כוסמת ירוקה שהושרתה למשך הלילה או לפחות לשעתיים

¼1 כוסות חלב אורז/ שקדים/ סויה/ שיבולת שועל/ חלב רגיל

1/2 כוס אוכמניות טריות או מופשרות

3 כפות זרעי צ'יה

¼ כוס סילאן/ דבש / מייפל לפי הטעם. אפשר גם סוכר. אפשר להפחית את כמות הממתיקים לפי הטעם.

קורט קינמון

1-2 כפיות תמצית וניל איכותית

מחוץ לדייסה: תוספות בעת ההגשה:

פירות חתוכים (הכי טעים לשלב מנגו, אננס ובננה)

אגוזים

שומשום קלוי

שבבי קוקוס

פירות יבשים חתוכים לקוביות

חלווה

שברי שוקולד מריר

פירות יער

חמאת אגוזים

אופן ההכנה:

1. טוחנים את כל מרכיבי הדייסה חוץ מהסילאן/ הדבש/ המייפל/ הסוכר במעבד מזון עד לקבלת מרקם משחתי סמיך אך חלק. מוסיפים בהדרגה את הממתיק שבחרתם וטועמים בכל הוספה עד שמגיעים למתיקות הרצויה.
2. אם רוצים מצננים את הדייסה במקרר או מחממים מעט במיקרוגל, מעבירים לקערה, מפזרים את התוספות שאוהבים ומגישים.

Healthy Breakfast. Buckwheat Porridge
קלה להכנה, משביעה ובריאה. דייסת כוסמת | צילום: פוטוליה