בוקר מתוק ובריא: פנקייק שיבולת שועל

ספורטאים נשבעים בה ותזונאים ממליצים עליה בפה מלא. מוציאים את שיבולת השועל מקופסת הגרנולה ומכינים פנקייק מיוחד עם מרקם פריך ורוטב מייפל מתקתק מעל

פנקייק משיבולת שועל
מרקם אוורירי וטעם עמוק. פנקייק משיבולת שועל | צילום: דניה ויינר

שיבולת שועל - גרגרים, שבבים ואינסטנט

שיבולת השועל נמכרת בשלוש צורות: גרגרים שלמים, שבבים ושיבולת שועל אינסטנט. גרגרים שלמים נקראים גם שיבולת שועל מלאה מכיוון שהם עטופים בקליפה שקופה (זוהי קליפתו הפנימית של הזרע. החיצונית אינה ראויה למאכל). שבבים זה מה שקורה לשיבולת השועל אחרי שמסירים את קליפתה, גורסים ומעבירים את הזרעים מעין חליטה, שמקצרת את זמן הבישול ומאריכה את חיי המדף שלה.

אפשר להכין שבבים תוצרת בית ולשמור על הערכים התזונתיים של שיבולת השועל על ידי טחינת הגרגרים השלמים במעבד המזון.
שבבי אינסטנט דומים לשבבים הרגילים אבל מיועדים רק לדייסה. הם עוברים עיבוד נוסף, שמקצר אף יותר את זמן הבישול, ומוסיפים להם גם חומרי שימור ולפעמים גם תבלינים. כמובן שככל שמתרחקים מהדגן המלא הוא מאבד מסגולותיו הבריאותיות (שיבולת שועל מלאה מכילה פי שניים סיבים תזונתיים משיבולת שועל אינסטנט!).

השם "קוואקר" הפך שם גנרי לדייסת שיבולת שועל, כשלמעשה מדובר בשם של חברה אמריקאית המייצרת, לצד שיבולת שועל טבעית, גם גרסאות אינסטנט, דגנים ממותקים, עוגיות ושאר מוצרים משיבולת שועל. שיבולת שועל אורגנית עדיפה כיוון שאין בה שאריות של הדברה כימית או ריסוס, היא אינה מכילה חומרי שימור וצבעי מאכל ובגידולה לא מעורבת הנדסה גנטית.

פנקייקס שיבולת שועל

דרך מקורית וטעימה לערוך היכרות ראשונה עם שיבולת שועל. הגרעינים שלה מוסיפים לפנקייקס מרקם פריך ומעניין.

חומרים ל-15 פנקייקס:
140 גרם (1 כוס) קמח תופח
100 גרם (1 כוס) שיבולת שועל שלמה
240 מ"ל (1 כוס) רוויון
70 גרם (1/3 כוס) סוכר
30 גרם חמאה מומסת
1 ביצה גדולה
לטיגון והגשה:
מעט חמאה
סירופ מייפל

אופן הכנה:

- מערבבים את כל החומרים בקערה.
- מחממים מחבת בעלת תחתית מצופה (בסגנון טפלון או אוקולון) עם מעט חמאה, יוצקים חצי מצקת לכל פנקייק ומטגנים בכל פעם 3-2 פנקייקס לפי גודל המחבת. במידת הצורך מוסיפים עוד חמאה.
- מגישים חם עם סירופ מייפל.