מסלוניקי באהבה: מאפה פילאס במילוי גבינות ותרד

בצק פילאס דקיק ופציח, ובתוכו גבינות נמסות ותרד עדין שנמס לתוכן. אדי מזרחי עם מתכון סלוניקאי בן 50 שנה, שמקים לתחייה טעמים מארץ רחוקה

Vlffgx
50 שכבות של קראנץ'. שבלולי פילאס ממולאים תרד וגבינות | צילום: אדי מזרחי

אדי מזרחי

בכל פעם שאני מכין את מאפה הפילאס הממולא, צפים הזכרונות מהבית שבו גדלתי בשכונת פלורנטין אי שם באמצע שנות ה-70. פלורנטין הייתה באותן שנים מעוז הסלוניקאים שעלו לארץ מיוון, כך שריחות מאפים מגרים מילאו תמיד את השכונה וצבעו את את הכל בצבעים ומילים מארץ רחוקה. יחסי השכנות באותם ימים היו חמים וססגוניים. הדלתות תמיד היו פתוחות, וכך הייתה לאימי הזדמנות ללמוד את רזי המטבח הבלקני, עד שמאפים מסורתיים הפכו להיות חלק משולחן השבת של המשפחה. סבתי שגרה כמה מאות מטרים מאיתנו גידלה תרד בגינה שלה, ואני הייתי נשלח פעם בשבוע לקטוף צרור ולהביא לאימי שנהגה להכין בכל שישי את הבורקס המושדרג הזה, שבתוכו גבינות שנמסו והתערבבו בתרד שהגיר בהדדיות את טעמיו הירוקים.

שבלולי פילאס ממולאים בגבינות ותרד


מצרכים:
(ל-10-12 מנות)

1 חבילה בצק פילאס
מעט שמן לפתיחה

למילוי
1 קוביה של גבינה בולגרית 16%
1 קופסא ריקוטה (500 גרם)
1 ביצה
1 כוס גבינת קשקבל מגורדת
2 כוסות תרד קצוץ

להברשה
1 ביצה טרופה
מעט שומשום לפיזור

אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-180 מעלות בתוכנית רגילה.
2. מערבבים היטב את חומרי המילוי עד לקבלת קרם הומוגני נעים לעבודה.
3. פותחים את הבצק על משטח משומן ומרדדים פעם נוספת לקבלת עלה דק מאוד.
4. לאורך הבצק מניחים בצורה מסודרת את המלית ומגלגלים פעמיים לקבלת צינור ארוך. מגלגלים לצורת שבלול ומניחים בתבנית משומנת. חוזרים על הפעולה עם שאר דפי הבצק ומקפידים להניח את שבלולי הפילאס במרווח קטן זה מזה. בכל תבנית אמורים להיות 10-12 שבלולים.
5. מברישים בביצה טרפה ומפזרים שומשום. אופים במשך 30 דקות עד שהמאפים מזהיבים.
6. מוציאים ומצננים בטמפרטורת החדר. מומלץ להגיש עם יוגורט מתובל בנענע יבשה.

אדי מזרחי הוא בוגר מאסטר שף ובעל קייטרינג "שוק יווני" | למתכונים נוספים היכנסו לעמוד האינסטגרם של אדי מזרחי Eddy_sea64 או חפשו בפייסבוק "החברים של אדיקו"