שווה כל שנייה במטבח: מתכון למדוביק, עוגת דבש רוסית

שכבות בצק דקיק עם ניחוח דבש, וביניהן קרם שמנת מתוקה, שמנת חמוצה וחלב מרוכז. יפה ימין עם עוגה טעימה מאוד שדורשת לא מעט סבלנות אבל שווה את ההשקעה

Shutterstock 586696640
50 גוונים של רכות. עוגת מדוביק | צילום: שאטרסטוק
דירוג הגולשים:
זמן הכנה:
60
כמות סועדים:
2

צילום: יפה ימין

מצרכים:

לבצק:

3 ביצים
1 כוס סוכר
1/4 כפית מלח
100 גרם חמאה חתוכה לקוביות
4 (1/4 כוס) כפות דבש
1 כפית סודה לשתייה
1/2 3 – 4 כוסות קמח (490-560 גרם, כדאי מאד לשקול)

לקרם:

600 גרם (3 מכלים) שמנת חמוצה 15% שומן או יותר
1/2 פחית (200 גרם) חלב מרוכז
1 כפית תמצית או מחית וניל
1 מכל שמנת מתוקה
4 כפות אבקת סוכר

שווה את ההשקעה. עוגת מדוביק | צילום: יפה ימין

אופן ההכנה:

מכינים בן-מארי: סיר ובו מעט מים רותחים וקערת חסינת חום שיכולה “לשבת” על הסיר כך שהמים לא נוגעים בתחתית הקערה.

טורפים היטב בקערה ביצים, סוכר ומלח. מוסיפים חמאה ודבש ומניחים את הקערה של הסיר ובו המים. המים צריכים לבעבע בעדינות. טורפים היטב כ-5 דקות, החמאה נמסה והתערובת הופכת אחידה, מעט אוורירית וחמימה.

מוסיפים סודה לשתייה וטורפים היטב. ממשיכים לבשל תוך טריפה כחצי דקה התערובת מבהירה ותופחת מעט והופכת קטיפתית. מסירים את הקערה מהסיר.

  1. מוסיפים בהדרגה 1/2 3 כוסות קמח, מערבבים היטב אחרי כל הוספה. הבצק מתקבל רך ודביק מאוד. לא לדאוג, כשהבצק יתקרר הוא יתייצב. אל תתפתו להוסיף עוד קמח בשלב זה. מכסים בניילון נצמד ומניחים לבצק להתקרר לטמפרטורת החדר.
  2. כשהבצק התקרר בודקים את המרקם – עליו להיות רך מאוד, במרקם שמזכיר בצק משחק של ילדים, אך לא דביק. בשלב זה, אם יש צורך, מוסיפים קמח מ-1/2 הכוס הנותרת.
  3. מחממים תנור ל-170 מעלות. מחלקים את הבצק ל-7 כדורים שווים. מכסים בניילון נצמד ומוציאים בכל פעם כדור אחד. מקמחים בנדיבות נייר אפייה ומרדדים את כדור הבצק לעלה דקיק בקוטר של מעט יותר מ-20 ס”מ. מקמחים לפי הצורך. מוודאים בעזרת תחתית של תבנית או צלחת בקוטר 20 ס”מ שעלה הבצק גדול מספיק ויש מעט שוליים.
  4. אופים 5-7 דקות, לגוון זהוב (כדאי למדוד את הזמן המדויק שנדרש בפעם הראשונה כדי לאפות לפיו את שאר עיגולי הבצק). בזמן שעיגול הבצק בתנור, מרדדים את העיגול הבא. זה הולך מהר יותר ממה שהייתם חושבים. מצננים את כל עיגולי הבצק לטמפרטורת החדר.
  5. מניחים על גבי עיגול בצק אפוי את הצלחת / התבנית שבעזרתה נמדד הקוטר וחותכים בסכין חדה ולא משוננת עיגול בקוטר 20 ס”מ. חוזרים על הפעולה עם כל עיגולי הבצק. את השאריות שומרים. אפשר בשלב זה לכסות בניילון נצמד ולשמור יום עד להכנת הקרם וההרכבה. אפשר גם להקפיא בשלב זה.
  6. טוחנים את שאריות הבצק (השוליים) לפירורים ושומרים.
  7. הכנת הקרם: בקערת מיקסר מערבלים יחד שמנת חמוצה וחלב מרוכז לקרם חלק. מעבירים לקערה אחרת ושומרים בצד.
  8. בקערת המיקסר (אין צורך לשטוף את הקערה) מקציפים שמנת מתוקה ואבקת סוכר לקצפת יציבה מאוד. מקפלים את שתי התערובות יחד לקרם אחיד. מכניסים למקרר לחצי שעה.
  9. מרכיבים את העוגה: מורחים מעט קרם על גבי צלחת הגשה ומניחים את עיגול הבצק הראשון. מורחים על הבצק כ-3/4 כוס קרם. מניחים בעדינות עיגול בצק נוסף. הקרם עלול להראות מעט נוזלי מדי ולא יציב, זה בסדר. שכבות הבצק סופגות את הרטיבות והעוגה הופכת יציבה. ממשיכים עם כל השכבות.
  10. מצפים את דופן העוגה בקרם ואז בפירורי העוגה שנשמרו. מעבירים את העוגה למקרר למספר שעות ומגישים. אפשר לקשט בפירות שונים או במעט עלי נענע טריים או מסוכרים.