זהובים ופריכים: 10 שפים מגלים איך מכינים תפוחי אדמה מושלמים בתנור

לעובד מהסביח יש סוד שיוצר את הקראסט המושלם, אבי לוי מפתיע עם פטנט שקשור לתנור, והתפודים של צחי בוקששתר ימיסו כל ילד סרבן. הסודות של השפים לתפוחי אדמה מושלמים בתנור

זמן צפייה: 00:31

הטריק עם הדלת: פריזיאן חרוך מוצהב של אבי לוי | המוציא, המצלה


תפוחי האדמה: כשאבי לוי מבשל בבית הוא בוחר להשתמש בזן הפריזאין הזעיר, תפוח אדמה קטן ויבש במרקמו בעל טעם מרוכז וקליפה דקה שלא צריך לקלף, שקוטנו מקצר משמעותית את זמן האפייה וחוסך את הצורך בבישול מקדים.

התיבול: תפוחי האדמה הכדוריים נזרקים לקערה גדולה על קליפתם יחד עם שיני שום מעוכות, מלח אטלנטי, פלפל גרוס, קמצוץ כורכום והרבה שמן זית שיקשור את כל טעמי התיבול לפחמימה.

הצלייה: מסדרים את התפודים במגש ומכניסים לתנור שחומם מראש ל-200 מעלות. בתום 30 דקות פותחים את דלת התנור להורדה הדרגתית של הטמפרטורה והוצאת האדים, וממשיכים בצלייה לעוד 20 דקות עד שהתפודים מקבלים פריכות אחידה לכל קוטרם.

Selective,focus.,baking,tray,with,baked,potatoes.,fragrant,rustic,potatoes.
קריספיות מושלמת בכמה שלבים פשוטים. תפוחי אדמה בתנור | צילום: שאטרסטוק

דפי תפוחי אדמה פריכים: "ממעוסי" של חוסאם עבאס 


תפוחי האדמה: לבנים או אדומים, שני הזנים יעבדו נהדר במתכון הזה. לפני הצלייה קולפים קילו תפוחי אדמה ומבשלים במים עד שהם רכים לחלוטין. מוציאים ומתחילים לחבוט בהם בעזרת מערוך עץ (בלי להגזים) עד לקבלת גושים גסים.

התיבול: לתערובת הפחמימות מוסיפים מיץ משני לימונים, צרור בצל ירוק וחופן עלי נענע, ממליחים ומשקים בחצי כוס שמן זית איכותי שיתרום לקריספיות של תפוחי האדמה.

הצלייה: מסדרים את עיסת תפוחי האדמה המתובלת במגש ומרדדים בעזרת מערוך ממש כמו שמרדדים בצק. צולים בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות כ-20 דקות, עד שהשכבה העליונה מקבלת קראסט קשיח. מוציאים וחותכים לקוביות כיפיות, שהן סוג של חטיף ממכר.

תפוחי אדמה בתנור
אל תחסכו בשמן זית. הוא אחראי לפריכות. תפוחי אדמה אפויים | צילום: פוטוליה

התוספת המפתיעה שאחראית למרקם המשגע : תפוחי אדמה של עובד | הסביח של עובד


תפוחי האדמה: חותכים את  תפוחי האדמה (לא משנה מאיזה זן) לפרוסות עגולות בעובי אחיד של ½ ס"מ.

התיבול: מעבירים לתבנית גבוהה יחד עם פרוסות בצל, שיני שום וקישואים. מתבלים בשמן זית ומפזרים מלח, פלפל, תערובת גריל עוף ופפריקה מתוקה. מערבבים הכל עם הידיים ורגע לפני הכניסה לתנור מוסיפים כוס מים חמימים שיסייעו בריכוך הירקות.

הצלייה: תפוחי האדמה המתובלים נכנסים לתנור לכ-40 דקות בחום של 220 מעלות. לקראת ההגשה מגיע הטוויסט שמוסיף פריכות לכל ביס: מפזרים חופן פירורי לחם זהובים על שכבה עליונה דקה ומחזירים את התבנית לצלייה קצרה וזהירה של חמש דקות עד להשחמת פירורי הלחם.

הקומה הסודית של התנור: תפוחי אדמה מדורה של רחל בן אלול | סנדוויץ' רחל


תפוחי האדמה: בן אלול ממליצה להשתמש בזן בעל קליפה אדומה, שעובר מצוין צלייה בתנור. מתחילים בהרתחת תפוחי האדמה בשלמותם עם הקליפה עד לרכות מוחלטת, ולאחר ההוצאה מהמים וסינון מועכים כל תפוח אדמה בשלמותו עד לקבלת נתחים אמורפיים.

התיבול: מעבירים לתבנית את שברי תפוחי האדמה ומתבלים בשמן זית, מלח גס, פלפל שחור, שום כתוש ותוספת ארומטית של טרגון וטימין.

הצלייה: תפוחי האדמה המרוככים והמתובלים עוברים לצלייה קצרה של 10 דקות בתנור שחומם מראש ל-170 מעלות, בסיומן מגיעה הטוויסט: חמש דקות נוספות ואחרונות של צלייה, כשהמגש יורד לתחתית התנור ומקבל צריבת חום מלמטה, שגורמת לתחתית להיחרך ולקבל טעם של מדורה.

Dpyrca
עשבי התיבול עושים את ההבדל. תפוחי אדמה בטרגון | צילום: פוטוליה

קערה וזהו: צ'יפס קרוע ביד של שאול בן אדרת


תפוח האדמה: במתכון זה משאיר השף בן אדרת את תפוחי האדמה בקליפתם, שבהמשך תהפוך לקראסט מענג. מבשלים את תפוחי האדמה (עם הקליפה) במים רותחים במשך שעה עד לריכוך מלא.

התיבול: בתום הבישול קורעים את תפוחי האדמה ידנית ואינטואיטיבית לפיסות גדולות ולא אחידות, מסדרים בתבנית, מזלפים שמן זית בנדיבות עם הרבה שום כתוש שיתן ארומה לשמן. אפשר להסתפק בתיבול מינימלי של מלח בלבד ואפשר להוסיף כל תערובת תבלינים שחביבה עליכם.

הצלייה: היות שתפוחי האדמה כבר מבושלים ורכים, יש צורך בצלייה של 5 דקות על חום גבוה של 200 מעלות, שתהפוך אותם לצ'יפסים פריכים ושזופים. בת הלוויה המושלמת למנה היא שמנת חמוצה עם חרדל.

Potato
המעיכות מוסיפה המון. תפוחי אדמה בתנור של שאול בן אדרת | צילום: מרב וסרמן

הסבלנות משתלמת: תפוחי אדמה מושחמים "חצי פירה" של בנצי ארבל | מפגש אושר וכפרה מיו


תפוחי האדמה: המתכון יעבוד נפלא עם כל זן, אך אם מתעקשים, איש הפלאפל והסביח אוהב לעבוד עם ה"דלישס". גם המתכון הזה מתחיל מהרתחת תפוחי האדמה בסיר עם מים חמים ומלוחים במשך 20 דקות, עד שהמזלג ננעץ בהם בקלות. השלב החשוב הוא הוצאת תפוחי האדמה מהמים, סינונם והמתנה סבלנית עד שהם יתייבשו לחלוטין מנוזלי הבישול.

התיבול: מניחים את תפוחי האדמה בתבנית מרופדת בנייר אפייה, משאירים ביניהם רווח ומתבלים בשמן זית, מלח ופלפל שחור. כל תפוח אדמה נמעך למצב שבו הוא יהיה חצי "צ'אנקי" וחצי פירה, עוד לפני הכניסה לתנור עוברים על כל השטח הטופוגרפי במשיחות שמן זית נוספות ותיבול של טימין ומרווה.

הצלייה: מדליקים את החום העליון בתנור על המקסימום וצולים צלייה קצרה של 5-10 דקות, עד שכל תפוחי האדמה מקבלים גוון זהוב-שחום. קצת מיונז בצד ואתם מסודרים.

Shutterstock 1044267460
זבנג שעושה את כל ההבדל. תפוחי אדמה מעוכים | צילום: שאטרסטוק

טריק מעולה עם התבנית: ציפס פריך ובריא לכל המשפחה של צחי בוקששתר | בלאק בורגר


תפוחי האדמה: בוקששתר אוהב להכין בביתו מנה שהיא חגיגה אמיתית לעיניים. הוא מחבר בין תפוחי אדמה מזנים שונים, כולל תפוח אדמה סגלגל ואפילו בטטה, כולם נקלפים ונחתכים לאורכם לפלחים שמנמנים. ילדים יעדיפו חיתוך דקיק של צ'יפס, שיעבוד גם הוא נהדר באותו המתכון.

התיבול: מערבבים היטב בקערה מיקס תפוחי אדמה שונים (לא יותר מקילו סך הכל) עם 4 כפות שמן זית ובוזקים מלח. משקיענים יכולים להתאים תיבול שונה לכל זן: הבטטה תשמח לקבל בהרט וסוכר, ותפוחי האדמה הלבנים יאהבו פפריקה מעושנת. לאחר הסידור בתבנית מוסיפים שיני שום קלופות וגבעול או שניים של טימין או רוזמרין, שיפיץ ריח נפלא בתנור.

הצלייה: בוקששתר משתמש בתבנית לא רק ככלי הכלה, אלא כמכשיר להעצמת הקריספיות. מחממים תנור לחום גבוהה (כ-240 מעלות) ומכניסים אליו תבנית ריקה עד שהיא מתלהטת. מוציאים את התבנית מהתנור בזהירות ומניחים עליה את נייר האפייה, תפוחי האדמה המתובלים, שיני השום וענפי התבלין. מחזירים לתנור לכ-30 דקות על טורבו ונהנים משכבה קרמלית ושזופה שעוטפת כל תפו"ד.

Shutterstock 1493083682
פריכות לכל אורך הביס. צ'יפס פריך בתנור | צילום: שאטרסטוק

הירוק שמרענן את הכל: תפוחי אדמה ננסיים ועוקצנים של עומאר עלוואן


תפוחי האדמה: עלוואן אוהב להשתמש בתפוחי אדמה ננסיים בקליפתם. הוא חותך אותם לאורכם לצורת רבעים קטנים. בשלב ראשון עוברים הפלחים לצלייה ראשונית בתנור על 140 מעלות למשך 20 דקות, כשהם חפים מכל תיבול.

התיבול: מוציאים מהתנור ומתבלים את הפלחים בשמן זית, מלח גס, פלפל גרוס, פלפל שאטה גרוס לעוקץ ועלי כוסברה טריים שמרעננים את המנה.

הצלייה: התפוחים המתובלים חוזרים לתנור לצלייה שנייה על 160 מעלות ל-20 דקות, בסופן מתקבלות סירות קראנציות ומלאות טעם הודות לכוסברה הממזרתה.

Shutterstock 1788803036
הכל בזכות הפקטין. תפוחי אדמה פריכים בתנור | צילום: שאטרסטוק

לרוקן ולמלא: סירות בשמל וסנט מור של אסף שטרן | אברטו


תפוחי האדמה: המתכון של שטרן מתחיל בשני קילו תפוחי אדמה אדומים בגודל בינוני, שמתבשלים במים רותחים כ-10 דקות עד לכ-80% מוכנות (כלומר, לא רכים עד הסוף). בתום הבישול חוצים את תפוחי האדמה לאורכם ובעזרת כפית מרוקנים כחצי מתכולתם עד לקבלת כיס שבהמשך יתמלא ברוטב עשיר ומפנק.

התיבול: מניחים את תפוחי האדמה כשהכיס פונה כלפי מעלה ומזלפים מעט שמן זית, מלח ופלפל. בעזרת כף ממלאים ברוטב בשמל מצונן ופרוסת דקות של גבינת סנט מור.

לבשמל: ממסים 100 גרם חמאה במחבת עמוקה, מוסיפים 3 כפות קמח ומערבבים עד לקבלת מחית חלקה. בסיר נוסף מרתיחים 1 ליטר חלב וכשהוא חם מוסיפים למחבת. מבשלים 10 דקות עד שהרוטב מסמיך ומתבלים במלח, פלפל, אגוז מוסקט, 150 גרם פרמז'ן מגורר, מרווה ורוזמרין.

הצלייה: מזלפים מעל הכל עוד שמן זית ומכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות לכ-20 דקות, עד שהשכבה העליונה מזהיבה וסירות תפוחי האדמה התרככו לגמרי.

Shutterstock 1629750343
פריכות מירבית שעוטפת רכות אינספוית. פלחי תפוח אדמה בתנור | צילום: שאטרסטוק

הסוד הוא בגודל: פלחים ים תיכוניים של מיכל לוי 


תפוחי האדמה: לוי מספקת טיפ חשוב - להקפיד על תפוחי אדמה שווים בגודלם, מה שיתרום למרקם אחיד: רך מבפנים וקראנצ'י מבחוץ. לאחר בחירת תפוחי האדמה, חותכים אותם לרבעים לקבלת פלחים דמויי ירח ומשאירים את הקליפה.

התיבול: תפוחי האדמה עוברים לקערת סלט גדולה ומתערבבים באחידות עם זעתר ואורגנו טריים, מלח ים ושמן זית איכותי.

הצלייה: מחממים תנור לחום גבוה של 220 מעלות ומכניסים את התבנית עם הפלחים המתובלים לצלייה של 20 דקות. בתום הזמן מורידים את הטמפרטורה ל-180 מעלות וממשיכים בצלייה עד שהפלחים נימוחים מפנים ו"קרוקנטים" מבחוץ.