ההיסטוריה של אוכל הרחוב: איפה הוגש ההמבורגר הראשון בישראל?

מי הגיש את הצ'יזבורגר הראשון בארץ, איזו רשת אמריקאית שעשתה עלייה נכשלה בגדול, ואיפה בישראל תמצאו את הסניף היחיד של מק דיויד שעדיין פועל? שרון רז בעקבות ההיסטוריה של מאכל הרחוב האהוב בישראל

Durban,,kwazulu,natal,/,south,africa, ,sept,17,2020:
ניסיון להביא את אמריקה לישראל. רשת וימפי | צילום: שאטרסטוק

התיעוד הראשון להמבורגר בישראל היה ב־1959 במסעדת "קפה קליפורניה" של אייבי נתן ז"ל. שם, בדיזנגוף פינת פרישמן בתל אביב, הוגשה בפעם הראשונה בתולדות ארץ הקודש קציצת המבורגר או צ'יזבורגר במשקל 200 גרם, לצד צ'יפס ובקבוק קטשופ, ממש כמו אצל הדוד הרחוק סם. מאז אותו רגע מכונן בו פגש החך הישראלי בקציצת הבשר האמריקאית, הלכה ופשטה השמועה, והקציצה האייקונית של קפה קליפורניה הייתה יריית הפתיחה שמיצבה את ההמבורגר בשלישיית המזון המהיר הפופולרי ביותר בישראל, במקום טוב בין הפיצה והפלאפל. כמעט כמו היום.

הפלישה הבריטית והגרסה הישראלית


ב־1966 חווה הציבור הישראלי משב רוח חו"לי מרענן, עת הגיעה ארצה רשת ההמבורגרים "וימפי" הבריטית שהופעלה על ידי זכיין ישראלי. הסניף הראשון נפתח בתחנת דלק ליד זיכרון יעקב, והשני בכיכר פריז שבחיפה. בסוף שנת 69 פעלו בארץ 30 סניפים, אך הרומן הקצר עם הרשת הבריטית הסתיים באמצע שנות ה-70, אחרי כמה החלפת בעלויות, אז קרסה הרשת הישראלית ופשטה רגל.

Cape,town,,south,africa, ,july,27,,2019:,wimpy,restaurant
ניסיון להביא את אמריקה. רשת וימפי | צילום: שאטרסטוק

שנה וקצת אחרי קריסת הרשת הבריטית, פתח בארי סקופ את הסניף הראשון של "בורגר ראנץ'" ברחוב בן יהודה בתל אביב, עם מנת דגל שמככבת גם היום ברשימת המועדפים על הישראלי המצוי: המבורגר ספרדי בלחמנייה, או במילים אחרות: קציצת בשר צלויה לדרגת וול דאן, שמוצפת ברוטב פיקנטי חריף, ומוגשת עם פרוסות ירקות טריים, חמוצים ובצל כבוש בתוך לחמנייה רכה עם שומשום. יודעי חן נהגו להוסיף פנימה גם רוטב אלף האיים ורוטב הברביקיו המיוחד.

Lqkr M Oidltu
מנת דגל שגרמה לישראלים להתאהב. בורגראנץ' | צילום: מאגר תמונות רשת

בעקבות הצלחתה של "בורגראנץ'", ב-1978 נפתחת רשת ישראלית מתחרה בשם "מק דויד" עם לוגו בצבעי הדגל האמריקאי – אדום, כחול לבן. הסניף הראשון הוקם בפינת הרחובות פרישמן דיזנגוף, לא רחוק ממשכנו של "קפה קליפורניה" האגדי, ואילו הסניף השני הוקם במרכז הכרמל שבחיפה. שנה לאחר מכן נתבעה הרשת על ידי מקדונלדס העולמית בטענה לשימוש בשם דומה, אך בית המשפט פסק ש"מק דיויד" רשאים להמשיך להשתמש בשם מאחר והם נפתחו בארץ לפני שהרשת האמריקאית הגיעה לישראל. עד לשנת 1989 מנתה הרשת בשיאה 28 סניפים ברחבי ישראל, כאשר הסניף הכי הצפוני פעל בקריית שמונה והדרומי באילת - בכולם חולקו כרטיסי גירוד שהיו חלק בלתי נפרד מהחוייה. בסוף שנות ה-90 ועם כניסת מקדונלדס וברגר קינג לשוק הישראלי, החלו סניפי מק דויד להיסגר, והשריד היחיד שנותר וצלח את כל תלאות התקופה כולל שנת הקורונה, פועל עדיין ברחוב שדרות טרומפלדור 56 בחיפה, עם אותם המבורגרים אייקוניים ומיתוג נוסטלגי שובה לב.

הליצן שניצח בגדול


ב-1988 הצטרף חווה החך הישראלי פריצת דרך קולינרית, עת רשת "וונדיס" האמריקאית הגיעה לארץ הקודש באמצעות זכיינות של רשת קו אופ הריבוע הכחול. הסניף הראשון נפתח בכיכר דיזנגוף וזכה לפופולריות רבה בזכות מיתוג אמריקאי מושך ולוקיישן מנצח. אחריו נפתחו 4 סניפים נוספים, אך בתחילת שנות ה-90 נסגרה הרשת עקב הפסדי ענק. כמה שנים לאחר מכן, בעקבות הסכמי אוסלו הוסר החרם הערבי על ישראל וחברות ותאגידים גדולים החלו בעלייה מאסיבית לישראל.

ב-1993 נפתח בקול תרועה רמה הסניף הראשון של מקדונלדס בקניון איילון שברמת גן. שנה לאחר מכן, הגיעה "ברגר קינג" שעברה תהפוכות והחליפה מספר בעלויות, עד שבשנת 2010 החליטה הרשת להיפרד מ-55 סניפיה ולצרף את כולם למותג הישראלי "בורגראנץ". ב-2015 החל איש העסקים הצפרתי פייר בסנינו, מבעלי המעדנייה הפריזאית "פושון", במגעים עם "ברגר קינג" העולמית לפתיחה מחודש בישראל, ושנה אחר כך נשאו המאמצים פרי וסניף דגל של הרשת האמריקאית נפתח בכיכר רבין שבתל אביב וגרם לאלפי ממעריצי הרשת בישראל להשמין מנחת, אבל לא רק.

ברגר קינג ישראל
ביקור קצר שהותיר געגוע בלב האומה. ברגר קינג | צילום: שחר שדרין

מקציצה יבשה לנתחי גורמה מיושנים


שנות האלפיים הנהנתניות מיצבו את ההמבורגר כיקיר הישראלים, וכפטריות אחרי הגשם החלו להיפתח מסעדות של ממש המציעות קציצת פרימיום מבשר בקר שנטחן במקום, כמו אגאדיר, בלאק, אודאון, מוזס וכו'. כתוצאה מכך מסעדות ההמבורגר פרימיום החלו לנגוס בהכנסות של הרשתות הגדולות, וכתגובה פצחה מקדונלדס בליין המבורגרים גדולים ואיכותיים יותר, מתערובת של נתח אנטריקוט ופריים ריב במשקל 200 גרם, שנצלו על גחלים. בעשור השני של שנות ה-2000 ההמבורגר הוא כבר מצרך גורמה מנתחים יוקרתיים עם טופינגס מכובדים שמתאימים למעמדו, דוגמת כבד אווז, ריבת בצל, גבינות מכובדות ובייקון טלה. מזללות מקומיות שנפתחות בזו אחר זו טוענות לפיצוח הביס העסיסי המושלם, ובהתאם - מעמד הקציצה השתדרג והתייקר פלאים. כיום נמצאות בראש הרשימה המזללות פורט 19, ויטרינה ו-GDBurger, כשבאחרונה מוגשים נתחים מיושנים מבשר בקר מקומי.

Untitled
כבר מזמן לא ג'אנק פוד. המבורגר ב GDB | צילום: אנטולי מיכאלו