"רכות כמו הלחם של מרקו": איך משיגים הלחמניות שמשגעות את ת"א?

המקום הזה פתוח רק כמה שעות ביום ומגיש אוכל נהדר, אבל הסיבה האמיתית שכולם נוהרים לכאן היא לחמניות השמרים הממכרות שמכינים במקום, עם אווריריות שמאפיות הפאר יכולות רק לחלום עליה

Whatsapp Image 2021 06 03 At 1
אווריריות שמאפיית בוטיק יכולה רק לחלום עליה. לחמניות מרקו של תאתא | צילום: יח"צ תאתא

כבר כשפותחים את השקית מקבלים חיבוק בריח חמים של שמרים. ריח מתוק של לחמניות ביתיות שיצאו הרגע מהתנור ומעוררות רצון להושיט אצבעות ולבצוע בתנועת צביטה מהיה שתספק את היצר והתאווה לפחמימה החמה. לחלק הן מזכירות את הבית של סבתא, בתנאי שסבתא ידעה לעשות קסמים עם בצק, ואחרים מזמינים משלוח רק בשבילן, ולא משנה כמה טעים המסביב - כי לבצק יש יכולת להגיע מהאף ללב, ולמלא את הגוף בסיפוק עמוק, מנחם ומחבק.

Whatsapp Image 2021 09 12 At 1
טעם מחבק של בית. הלחמניות של תאתא | צילום: יח''צ תאתא

"תאתא" היא הסוד השמור של עובדי מרכז תל אביב. היא נמצאת אמנם ברחוב הרצל ההומה, אך פועלת בינתיים רק בשעות הצהריים עם קונספט חמוד להפליא: אוכל נשמה אמיתי של סבתא שראתה עולם, למדה, התפתחה קולינרית ומכניסה לתוך הסירים את הטאץ' הביתי והלבבי, יחד עם השראות שאספה מסביב לעולם. רק שאת האוכל מבשלים 2 חבר'ה צעירים עם חיוך תמידי על הפנים - אחד הוא בן מזרחי, הנכד הביולוגי של תאתא (סבתא), והשני הוא שותפו אביב יוספיאן, שאומץ לחיק המשפחה ואחראי בין היתר על האווירה השמחה, החברתית והחברותית במקום.


כל בוקר אביב ובן מגיעים למקום, ובהתבסס על מתכוני הדגל של סבתא, מחליטים מה יבשלו באותו יום ומוסיפים טאץ' אישי טעים ויצירתי. זו יכולה להיות צלחת של כדורי בשר אוורירים ברוטב ספרדי עם צ'יפוטלה מעושן, שווארמה סייטן טבעונית עם "תיבול שמתעלה על המקור", מסאחן עוף מפורק עם בצל סגול וסומק, כבדי עוף בריבת בצל וסילאן, ואפילו חיבור חוצה יבשות בין כיסוני שישברק לרוטב מקסיקני מהחופים של טולום - הכל תלוי במצב הרוח ובחומרי הגלם הטריים והזמינים. אפקט ההפתעה בהחלט מוסיף לחוויה כשפותחים את האתר שמתעדכן כל בוקר בתפריט היומי ויוצאים לשוטטות קונספטואלית בין מטבחי העולם ומגלים ייצוג משמח למטבח הטורקי, העיראקי, המרוקאי, הפרסי, הכורדי, התימני והטריפוליטאי - בהם התמחתה תאתא.

20200618 074359 01
אוכל של בית עם השראות חובקות עולם. צלי בתאתא | צילום: יח''צ תאתא

נכון להיום המקום פועל במתכונת עסקיות (47 למנה עסקית או 55 שקלים עם שתיה), כשכל מנה כוללת 2 תוספת לבחירה (אל תוותרו על האורז הבסמטי הנהדר והפירה הביתי), סלטים אישיים, טחינה הר ברכה, חריף הבית, ומנת הדגל - לחמניית שמרים רכה בעבודת יד עם אווריריות שמאפיות פאר יכולות רק לחלום עליה וריח מחבק של בית. אם מוותרים על משלוח ומגיעים פיזית למקום, מגלים את הקסם האמיתי: קירות צבעוניים עתירי ציורים, אווירת הודו נעימה אך לא איטית, וכל מיני משפטים של סבתא שכתובים על הקיר ועושים נעים בלב, כולל הסיפור החמוד על הילד שהיה מריח את הסירים של סבתו וכעת פתח מסעדה כדי לכבד אותה.

20200609 110139 01
אווירת הודו שמחה מינוס האיטיות. מסעדת תאתא | צילום: יח''צ תאתא

ממש בקרוב מתכננים אביב ובן לפתוח את המקום גם בערב עם טאפסים באווירת חמארה שמחה, אלכוהול וקוקטיילים להרמת המורל, ובעוד כמה חודשים לעבור למתכונת שישי שמח עם בוריקה בפיתה ואוכל יווני שמתאים לקבלת שבת. עד אז חובה להכיר את בית האוכל החמוד והשמח הזה, ולנצל בתבונה את סוד המדינה שנחלוק כעת: אם מבקשים ממש יפה, בן אביב מפנקים בעוד לחמנייה, בדיוק כמו שסבתא תאתא הייתה עושה.

תאתא - הרצל 22, תל אביב | שעות פתיחה, ימים א’-ה’ 11:00-15:30, פרטים ותפריט באתר tata-tlv