סוד ירושלמי: המזקקה המסתורית שעושה היסטוריה בעולם

איך הפכה מזקקה צעירה ומסתורית לאחת ההבטחות הגדולות של סצנת האלכוהול בישראל? סיפורה של THINKERS, סיבה טעימה ומפתיעה לקפוץ לעיר הבירה

1 Large
דרינקים משמחים ומטעמים משוק מחנה יהודה. מזקקת THINKERS | צילום: איתמר גינזבורג

באחד הרחובות הראשיים בעיר הבירה, פועלת בצנעה ובחשאיות יחסית THINKERS, אחת המזקקות המסקרנות בארץ. למרות שורה יפה של תארים, זכיות בפרסים מכובדים ומסעדות מכובדות שעושות שימוש בג'ין ובוודקה שלהם, סיכוי קלוש ששמעתם את שמם, וחבל. אנחנו כאן כדי לגלות לחובבי האלכוהול את הסוד הירושלמי הטעים והמרשים, שמגיע עם אג'נדה ייחודית הנוגעת לייצור התזקיקים שמחברים בין ירושלים לצרפת.

האתמול היה מעניין, החיוניות נמצאת במחר


בהתרשמות ראשונית נראה שהאנשים שמאחורי THINKERS חשים את עצמם. כשמנהל המכירות שלהם מסביר במה הם שונים מכולם, הוא נשמע אפילו קצת יהיר. "אנחנו משתמשים בכל מה שיש לעולם הטכנולוגיה, הכימיה והמדע להציע, ובכל מחשבה יעילה ומקדמת כדי ליצור את המוצר הטוב ביותר שאפשר", הוא מספר ומוסיף שאם הדרך היעילה היא לאו דווקא הדרך הקלאסית, זה בסדר, העיקר שהמוצר יהיה ממש טוב.

4xkuin
אסקפיזם נעים וקירבה לשוק. מזקקת THINKERS | צילום: איתמר גינזבורג

הם קוראים לשיטת העבודה שלהם FURTHERING - לקיחת דברים ודחיפתם קדימה על מנת ליצור דבר טוב יותר. "האתמול היה מעניין, אך החיוניות נמצאת במחר", מכריז האתר שלהם. הגישה הזו מעוררת לא מעט אמוציות בקרב חובבי התזקיקים, הרי יש מסורת והיא מוערכת על ידי אנשי האלכוהול מקדמת דנא. את הזיקוק הראשון של הוודקה שלהם, למשל, זה שלוקח חיטה והופך אותה לאלכוהול 90%, הם לא עושים בארץ. הם מצאו חיטה אדומה שהם ממש רצו להשתמש בה, אבל היא גדלה בצרפת, אז הם פנו לבית זיקוק בצרפת והוא עושה עבורם את הזיקוק הראשוני. "איך הם יכולים להגיד שהוודקה מזוקקת בארץ אם הזיקוק הראשוני נעשה בצרפת?", זועקים אנשי האלכוהול, והאנשים מ-THINKERS עונים שאת רוב העבודה שאחראית על יצירת הטעמים הם עושים בארץ, וחוץ מזה הם יושבים פה, בירושלים, בירת ישראל, והרי אייפון נחשב מוצר אמריקאי אבל הוא מיוצר בסין. ומי בעצם נמצא באמריקה? נכון, האנשים שמתכננים אותו. החושבים.

בלי תלות בגורמים חיצוניים


כל הדיבור הזה מעניין רק את הפיינשמקרים, כי צריך לומר מיד, הוודקה אדירה. בעיני כותב שורות אלו היא אחת הטובות שטעם: נקייה ויורדת בגרון כמו שוודקה ממש טובה אמורה להיות, והיא הרבה יותר טובה מלא מעט פרימיום וודקות שעולות לפחות פי שניים מהוודקה של THINKERS (149 שקלים). גם הג'ין שלהם טעים מאוד, במיוחד ה"יזראלי סאנסט" העדין יותר (185 שקלים לבקבוק) - ג'ין אביבי ופירותי שמזוקק מחיטה אדומה ומתוקה ומתובל בוורדים ופירות אדומים. ג'ין "ג'רוזלם דריי" (165 שקלים) הוא הגרסה שלהם ללונדון דריי, וילך טוב עם פרוסות מלפפון, בעוד שהסאנסט יבוא טוב עם פלח לימון.

אז אילו עוד טכנולוגיות נכנסות לעניין? לאחר שהכוהל מגיע מצרפת למזקקה הירושלמית, הם מעבירים אותו בדוד ייחודי שמנקה את כל הכימיקלים שיש באלכוהול פרט לאתנול, כך שנשאר רק 40% אתנול - החומר הנקי ביותר באלכוהול, בלי אותם כימיקלים המשפיעים על הטעם ואפילו על הבריאות. אותה גישה ננקטת גם במים: בעוד שאנשי הוויסקי הסקוטי מחפשים תמידית אחר מים טעימים שיוסיפו לטעם של המוצר שלהם, THINKERS משתמשים במים מזוקקים מהאוויר, שהם חסרי טעם לחלוטין. "אנחנו יוצרים תזקיק שאנחנו מאוד גאה בטעם שלו, אז למה שנהיה תלויים בגורמים נוספים?", הם מסבירים.

6 Copy
פריט עיצובי מושקע. בקבוקי הג'ין והוודקה של מזקקת THINKERS | צילום: סטיב הילרשטיין

למרות מיקומה של המזקקה בשוק מחנה יהודה בירושלים, המטרה היא להגיע לשוק הבינלאומי. זה עוזר שכתוב שהם מזוקקים בישראל, כי ישראל מעניינת את העולם, אבל לא בגלל זה הם זוכים בפרסים, בהם פרס החדשנות של SIP לשנת 2021 שהלך לוודקה, שגם קיבלה זהב כפול בתחרות המשקאות העולמית בסן פרנסיסקו. הג'ין גם זכה לכבוד ולקח מדליית כסף באותה תחרות ופלטינום בתחרות של SIP. ואם כבר הצלחות, מילה טובה גם על העיצוב הכה אלגנטי של הבקבוקים, שאף זיכה אותם בפרס עיצוב המוצר.

בימים אלה נפתח במזקקה מרכז מבקרים שמציע סיורי היכרות עם עולם האלכוהול ותהליכי הייצור, ובמהלכו יטעמו מוצרי הדגל של המזקקה. אבל גולת הכותרת היא השילוב של סביבת השוק בחוויה האלכוהולית: במהלך הביקור יוגשו קוקטיילים על טהרת מוצרי המזקקה, שילוו במיטב דליקטסים מקומיים היישר משוק מחנה יהודה השכן.

מזקקת THINKERS - אגריפס 88, ירושלים