בירתנו הנצחית: האם האדם הקדמון ייצר בישראל את הבירה הראשונה

החפירות בנחל מערות שבכרמל, שחשפו תהליכי ייצור בירה מלפני 13,000 שנה, פתחו מחדש את המחקר סביב המשקה האלכוהולי - שבשנים האחרונות הופך לגורמה ומרים ראש מול היין

אתם לא מדמיינים, זה באמת יקר. בירה
אתם לא מדמיינים, זה באמת יקר. בירה | צילום: פוטוליה

נדמה באמת שהבירה הייתה כאן משחר ההיסטוריה, אלא שמבט מקרוב על התהליך מותיר ספק גדול אם הדבר בכלל אפשרי.

 

כדי שהשלוק המיוחל יעשה את העבודה, צריך חומרי גלם מעולים, מינון מוקפד, טמפרטורה מדויקת ושנים של ניסיון.
בקיצור, שעורה, שמרים, תסיסה - בירה דורשת תכנון ומחשבה, לא עסק לאדם הקדמון.

למטיילים בנחל מערות שבכרמל, קשה להאמין שכאן היה פעם פאב. בסך הכול - הגיוני, אלא שביציאה מהמערות ראינו חורים מסתוריים בסלע, ובחורים כאלה, התגלתה רק לאחרונה תגלית שמשנה את כל ההיסטוריה של האלכוהול.

 

מדובר בבירה בת 13 אלף שנים שנמצאה במערת רקפת שבכרמל, על ידי חוקרים מאוניברסיטת חיפה. טוב, לא בדיוק בירה, אלא חלקיקים מיקרוסקופיים של מינראלים שנמצאו במכתשים, ושנוצרים רק בתהליך הכנת בירה. עשו אותה הנטופים - שבטים של ציידים לקטים, הנוודים האחרונים שחיו כאן לפני שהאדם עבר למגורי קבע - ומתברר שהם היו יותר מתוחכמים ממה שחשבנו.

 

חוקרות במוזיאון הבריטי טועמות בירות שהוכנו לפי מתכונים בני יותר מ-5,000 שנה שנמצאו במצרים העתיקה. שרידי בירה מלפני כ-5,000 שנה נמצאו גם בעיראק ובסין - אלו היו העדויות הקדומות ביותר עד התגלית במערת רקפת. כשחושבים על זה - הבירה היא מכאן, משלנו, מהמזרח התיכון, אז מה קרה בדרך שלא הפכנו לבירת הבירה העולמית?

בזכות הבירה הנטופית מהמערה, אנשי הבירה מרימים עכשיו כוסית וראש, הם היו קודם, הם הראשונים, אבל הקרב בירה-יין הוא כבר מזמן לא רק כדורגל ופיצוחים מול אופרה וגבינות - גם הבירה מתחילה להרים את האף.

 

גדי הוא סומלייה בירה שמעביר סדנאות בירה - אחד הטרנדים החמים בשנים האחרונות, שמדגים את השינוי בגישה למשקה: אם מישהו בארץ היה אומר לפני כמה שנים שהמקצוע שלו סומליה בירה - היו אומרים שהוא שיכור.

 

הנציב אלנבי. המנדט סידר את הקאמבק
הנציב אלנבי. המנדט סידר את הקאמבק

המנדט הבריטי היה הסיבה שהבירה חזרה לארץ הקודש. חייל אנגלי, בטח סקוטי, לא יכולים בלי בירה, וכך קמו המבשלות הראשונות בישראל - של הברון רוטשילד ובירה נשר. אלא שמאז - 60 שנה, דבר כמעט לא השתנה.

הרבה בירה זרמה בברז מהימים שבהם יאיר לפיד היה גבר גבר שהטיס מסוק, או שחברים היו רק במכבי. כיום אייל, סמנכ"ל בחברת הייטק, יכול להוסיף לעצמו בגאווה את התואר "יצרן בירה", במבשלת בוטיק. הוא קורא להן "בירות גיבורי על", כי זה חלק מהכיף: כשהבירה שלך - אפשר לעוף איתה לאן שרק תרצה.

יש האומרים שהבירה ולא הלחם היא שגרמה לאדם הקדמון להפסיק לנדוד, להתיישב ולגדל חיטה ושעורה. אבל זו הנחה בלבד. יש הרבה סימני שאלה לגבי העבר, מה שברור שעכשיו אפשר לשבת בנחת על כוס בירה ולהגיד תודה לנטופים.