מצמצמים את זריקת המזון: אירוע האוכל החשוב של השנה יוצא לדרך

במקום לזרוק לפח פירות וירקות שלא עונים למודל היופי, השפים המובילים בארץ יבשלו מהם ארוחת גורמה. כל הפרטים על שבוע הקיימות שמחזיר את הכבוד לחקלאות המקומית, ועל הדרך מציל את חיות הבר

2bhzuk
ארוחת טעימות מרתקת. מנות שבוע הקיימות של השף עידו קבלן | צילום: אסף קרלה

הידעתם? ישראל מייצרת מידי שנה 2.4 מיליון טון פסולת מזון, ונמצאת במקום השני בבזבוז מזון בין מדינות ה-OECD. המשמעות היא שבכל שנה מושלך כשליש מהיצור המקומי לפח כתוצאה מדפוסי צרכנות שגויים, הרגלי קניה שעליהם גדלנו ובעיקר חוסר מודעות. פירות וירקות שלא עונים למודל היופי הצרכני, לא מגיעים לחנויות ולשווקים, פגמים קלים שבקלים הופכים אותם לחומר גלם פגום שמושלך, וכך גם גודל, משקל ומרקם.

2bhzuk
ארוחת טעימות מרתקת. מנות שבוע הקיימות של השף עידו קבלן | צילום: אסף קרלה

4paprd
התססות וחקלאות מקומית. מנת פילה דג עטוף במנגולד של עידו קבלן | צילום: אסף קרלה

"שבוע הקיימות" שהחל השבוע הוא אירוע קולינרי ראשון מסוגו בישראל, במסגרתו יבשלו השפים הגדולים בארץ מנות המבוססות על עודפי ירקות מהשדות של "עלה הביתה", שנותרו בשדה לאחר הקטיף היות שאינם עונים למודל היופי המקובל, ואלמלא הפרוקיט היו נזרקים לפח. הדגים שיוגשו במהלך שבוע הקיימות הם דגים מקומיים ומגיעים מדיג בר קיימא ששומר על עתיד הדגה, ובמנות הבשר ישתמשו בנתחים פחות מוכרים ושגורים - כולם מגידול מקומי. בנוסף, חלק מהמנות נוצרו בטכניקות של התססה ושימור מסורתיות וחדשניות,שמאריכות את חייהם של חומרי הגלם ובכך מצמצמות את בזבוז המזון.

3zwuum
מנות המבוססות על עודפי ירקות מהשדות. מנות שיוגשו בשבוע הקיימות | צילום: אסף קרלה

לצד ארוחות השף הייחודיות, הערב (רביעי ה-18.8) תעביר אשת הקולינריה והתקשורת אפרת אנזל את הרצאתה "מבטיחה ומקיימת, צעדים ראשונים בעולם הקיימות" על הבר בבית אריאלה, כשאת השיחה תלווה ארוחת שלוש מנות של השף עידו קבלן, המובססת על ירקות מקומיים, דגה מקומית והתססות. היינות שיוגשו בשבוע הקיימות הם של הרי גליל, יקב בר קיימא, כשחלק מהרווחים ממכירת יינות היקב יתרמו למרכז האקלום לחיות בר באגמון החולה, שמשיב לטבע חיות בר שנפגעו.

1asoey
ציר המבוסס על כל חלקי הדגים ופירות הים. בויאבז במסעדת שיינע | צילום: אסף קרלה

בין השפים שלוקחים חלק בשבוע הקיימות: השף מושיקו גמליאלי מבר 51 עם פופ אפ "קיימא 51" שפועל ל-5 ימים ומוקדש למנות שנשארות בסוף סרוויס במטבח המסעדה, דוגמת קטניות, פירות שעבר זמנם ושאריות לחם שיהפכו לטאקוס אורז ועדשים שהותססו משאריות אמש, יוגורט וסלט קלמרי (56 שקלים); ברוסקטות מלחם ישן עם טרטר קצוות בקר (24 שקלים), וגלידת מאפי בוקר שנשכחו עם קומפוט שזיפים מכוערים וטעימים (32 שקלים).

במסעדת שיינע של השף אסף גבאי המתמחה בדגים, יוגש מרק בויאבז שעושה שימוש בכל חלקי הדג ובכך מצמצם בזבוז מזון. השף אדר לוטן, המוביל את בר המסעדה שחקי שחקי יגיש מנות המבוססות על חומרי גלם שבדרך כלל לא מוצאים דרכם לצלחת: קרוטונים מהחלק הקשה של הלחם, ציר מקליפות פרמזן, וקונפי מבשר ראשי דגים ומרק מהעלים החיצוניים של החסה.;

2xxrpt
ארוחת גורמה משאריות. מנת מנגולד במסעדת שחקי שחקי | צילום: אסף קרלה

ערב הסיום של שבוע הקיימות יתקיים במסעדת ג'ורג' וג'ון של השף תומר טל, שיארח את השף יהונתן בורוביץ' ממסעדת M25 לערב מחווה לחקלאות הישראלית, במהלכו יבשלו השניים ארוחה שבמרכזה ירקות עונתיים ומקומיים. בין המנות שיוגשו: טרטר ירקות ושעועית מאש עטופים מנגו בוסר מוחמץ עם ויניגרט מלון מעושן; רביולו תרד, בצל לבן שרוף וקליפת לימון, מי עגבניות וביצה עלומה, לאבן קיש, וגם ירקות שוק ממולאים בשלושה מילויים, רסק רימונים ולאבנה.

שבוע הקיימות יתקיים עד יום שני ה-23.8.21. פרטים והזמנות באתר המסעדות המשתתפות בשבוע הקיימות