מאבן יוגורט ועד בילטונג: המעדניה האינטרנטית שאוספת את מוצרי המזון הכי מיוחדים בארץ

טחינת קצח שחורה, דבש מרווה אינדיאני ובשר דרום אפריקאי מיובש למיטיבי לסת. הכירו את המעדניה האינטרנטית שנולדה מתוך רצון לחבר בין יצרנים מקומיים מחתרתיים לבשלנים ביתיים סקרנים

הפרמזן של המזרח התיכון. אבן יוגורט | צילום: יעל רייף

פתאום קם אדם בבוקר ומבין שהוא מחוסר פרנסה. הוא מחכה כמה שבועות, אולי משהו ישתנה, אבל בכל יום שעובר הוא מבין שהקורונה כאן כדי להישאר, לפחות בינתיים - ומי יודע כמה זמן הבינתיים הזה ימשך. אותו אדם, שעד הקורונה ארגן שווקי פליאו מצליחים ועמוסי גרגרנים רעבים, מבין שפרנסה אולי לא תהיה בקרוב, אבל לא מוכן לוותר על העיסוק באוכל, שעד השתלטות הקורונה היה מרכז חייו.

הוא יושב וחושב ומנסה להיזכר על מה חלם בבגרותו ועל מה פינטז הרבה לפני שווקי הפליאו, כשעוד עבד בבנק, ומבין שעכשיו, ממש ממש עכשיו זה הזמן להגשים את החלום. התוצאה היא מעדנייה אינטרנטית שמגשימה את חזונו: חיבור בין יצרנים קטנים ושקופים כמעט, לכל מי שמעוניין להכיר קולינריה ישראלית קצת אחרת. קולינריה שמורכבת מכל אותם תבלינים, מרקחות ודליקטסים מחתרתיים שעד כה לא הוצעו מעולם לקהל הרחב.

01wfqa
מרקם נהדר וטעם בשרי עמוק ומתקתק. בילטונג דרום אפריקאי | צילום: אייל קרן

אוהד רוט, שם מוכר בעולם הפליאו, תמיד התעניין באנשים שמאחורי האוכל. בזמנו הפנוי נדד בין כפרים ערביים כדי ללמוד איך הופכים חיטה לבורגול, נפגש עם חוואים ומגדלים מקומיים, למד ממוסקים את תורת שמן הזית והקדיש ימים ולילות לסיורי שטח מעמיקים. תקופת הסגר הראשון נתנה את ה"פוש" המחשבתי להגשמת החזון, וכמה שבועות לאחר מכן עלה לאוויר "Food Shop"' אתר שאוצר ומציע לקהל הרחב מאות מוצרי בוטיק שנרכשו מיצרנים ארטיזנליים בכל רחבי הארץ, או כפי שמגדיר רוט "יצרנים קטנים עם אש בעיניים ששמים את הנשמה שלהם בכל מוצר". בהתאם לאג'נדה תמצאו ב"פוד שופ" מוצרים ייחודיים שיעשירו כל מזווה: לדר ענבים מחברון בהכנה מסורתית שמשלבת ענבים מרוסקים ומבושלים עם זרעי אורן ירושלים וזרעי אניס (20 שקלים); חומץ שום ממנזר לטרון שמשמש בסיס נהדר לויניגרט ותיבול דגים (46 שקלים); דבש אינדיאני עם מרוות בר בעל טעם וניחוח של מרווה עם קרמליות עשירה של דבש סמיך שמכינה נגה ראובן מהישוב הקהילתי מנות (35 שקלים); בילטונג - בשר מיובש בסגנון דרום אפריקאי שמכין גדי ממושב בורגתא בשיטה מסורתית ללא סוכר ומשמרים (28 שקלים), וגם אבן יוגורט שאתה מכנה רוט "הפרמז'ן של המזרח התיכון" שמכינים בחברון מיוגורט כבשים, מותסס שיובש עם מלח לצורך שימורו ללא צורך בקירור או אמצעי שימור אחרים (39 שקלים).

Aex Sq
זרעי אורן ירושלמי מעניקים טעם אדמתי ירוק ומיוחד. לדר ענבים | צילום: אייל קרן

12 קטגוריות מסקרנות במעדניה המקוונת: החל משמנים וחומץ, דרך מותססים וכבושים ועד יינות, בירות וסיידר מקומי, שם תמצאו הברקות דוגמת סיידר אגסים נהדר של המתססה מהרי ירושלים (18 שקלים), בירת ברגמוט של "קלוצמן" מעמק חפר (17 שקלים) וגם לימונדת חמוציות אלכוהולית ממושב נחם (15 שקלים). הגילויים הקולינריים המפתיעים הם רק חלק מהחוויה. הערך המוסף האמיתי הוא החיבורים שיוצר רוט בין חקלאים, יצרנים, מגדלים ובשלנים מקומיים, שיוצרים יחדיו מנות שמבוססות על התוצרת המשותפת וונשלחות את אל בית הלקוח בתצורתם המפורקת לצד הוראות הכנה מפורטות. כזה הוא קינוח "לילות בירות" הלבנוני האהוב, שרקח השף יובל ליטמנוביץ' מתבלינים וחומרי גלם חובקי עולם. הערכה כוללת מתכון מודפס לצד החומרים הדרושים להכנה: מקל וניל מפפואה, גרגרי מאחלב מטורקיה, סולת ישראלית מובחרת, תפרחת ורדים מעמק דאדס שבמרוקו וגם פיסטוק מקליפורניה (80 שקלים לערכה).

02ofsh
שיתוף פעולה מרתק וחובר עולם. ערכה להכנת קינוח לילות ביירות | צילום: אייל קרן
Tqyoin
מתיקות קרמלית ומרירות עדינה של מרווה. דבש מרוות בר אינדיאנית | צילום: יעל רייף

רוט, שמשלח את חבילותיו לכל רחבי הארץ והספיק בתקופת הסגר השני לשמח גם את עובדי גוגל, החליט שחיבורים קולינריים הם רק הצעד הראשון, ומה שחשוב באמת הוא לסייע ליצרנים הקטנים שלא תמצאו באף אתר אינטרנט או קבוצת פייסבוק - להתפרנס בכבוד מתוצרתם האיכותית. בהתאם התחדשה המעדניה המקוונת בגבינות הצ'רקסיות הנפלאות של משפחת "שאבסו" מהכפר הצ'רקסי ריחנייא. המחלבה המנוהלת על ידי נשות המשפחה היא עסק נשי פורץ דרך העובד בשיטת "פארם טו טייבל". פעמיים ביום חולבות נשות המשפחה את שמונה הפרות שברפת, ומהחלב הטרי מכינות גבינות במליחות עדינה שעוברות עישון  קר במשך 20 שעות בדוד עצים עם ענפי רוזמרין טרי. (120 שקלים לזוג כיכרות גבינה וערכת תבלינים). בהמשך מתכוון רוט להכניס לאתר מוצרי עישון, ניקנוק ובישול בירה לטובת יצרנים ביתיים, ולהמשיך להעשיר את האתר במוצרי ארטיזנליים שנולדו מתוך שיתוף הפעולה המבורך.

Food Shop - פרטים והזמנות באתר Food Shop, משלוחים לכל רחבי הארץ.