את האמפנדס הטובים בארץ מכין ארגנטינאי בן 71 שמצא את עצמו בחל"ת

בגיל 71 הבין קיקה הארגנטינאי שהדרך היחידה להתפרנס היא להפוך את המורשת התרבותית שלו לנחלת הכלל. התוצאה כל כך טעימה שלא ברור איך הוא חיכה כל כך הרבה שנים

זמן צפייה: 00:24

נתחיל מהסוף: גם בלי האיש המרגש שעומד מאחורי הדבר הטעים הזה, האמפנדס של קיקה פשוט מצויינים. כמה מצויינים? מיד אחרי שתסיימו אחד יתחיל הקריז שיגרום לכם לדחוף במיידית עוד אמפנדה לטוסטר ולעבור את 10 הדקות עד שהוא מוכן בקיפוץ חסר סבלנות למרות שרק לפני רגע סיימתם אחד. "מחול"תי קורונה" הוא לצערנו כבר ביטוי מוכר - ולא משנה באיזה ענף מדובר. בגיל 71 הבין קיקה (אנריקה) שעלה ארצה מארגנטינה לפני 25 שנה - שהעסק לו הקדיש את כל חייו - נמחק. עד לא מזמן התפרנס קיקה בכבוד בזכות כישרון שאותו הביא עימו מארגנטינה - הכנת אמפנדס ביתיים לפי מתכון מסורתי. בלי מטבח תעשייתי, עובדים או אופרציה אחרת, בישל ואפה קיקה במטבח ביתו שבנתניה אמפנדס ארגנטינאיים וסיפק למיטב מסעדות הארץ. ואז הגיעה הקורונה וטרפה את כל הקלפים.

2umqxa
עם או בלי מעט ביצה טרופה, ולתנור. אמפנדס דה קיקה | צילום: אלמוג בן חורין

Ehev4r
מילויים עסיסיים ובצק פריך מהזן הנגיס והממכר. האמפנדס של קיקה

כשהחל הגל הראשון הלכו ופחתו ההזמנות, אך קיקה, כמו כולנו, קיווה שמדובר בתקופה והמשיך לרדד, למלא ולקפל את האמפנדס שלו. עם תחילתו של הגל השני ובמקביל לקריסת המסעדות, הבין שהמסעדות להן סיפק עד כה את האמפנדס לא יחדשו הזמנות, ושהעסק שאותו בנה בשתי ידיו במשך 20 שנים נתון בסכנת סגירה. רגע לפני שאמר נואש ומתוך סכנה אמיתית לפרנסתו, פנה אל הפרסומאי אודי דוניר וסיפר לו על האמפנדס, הפרנסה שנלקחה ממנו ועל רצונו להמשיך לעבוד גם בגילו המתקדם. דוניר, שהתאהב בקיקה עוד לפני שטעם את כיסון הבצק, הבין שמדובר במורשת תרבותית לכל דבר והחליט למתג את העסק מחדש ולהנגיש את המאכל הארגנטינאי ללקוחות פרטיים ברחבי הארץ. כך נולד מחדש העסק "אמפנדס דה קיקה", אמפנדס במילויים שונים, כולל אופציות טבעוניות, שמגיעים קפואים והופכים ליפים ושזופים אחרי 10-15 דקות בתנור שחומם מראש.

1rld D
20 שנות רידוד ומילוי בצק. קיקה | צילום: אלמוג בן חורין

Egmjnf
את המילוי מזהים בהתאם לספרה שמוטבעת על הבצק. אמפנדס דה קיקה | צילום: אלמוג בן חורין

כל האמפנדס מוכנים מבצק מהזן הפריך אך נגיס: כזה שמצד אחד נותן יופי של קראנץ' ומצד שני לא מתפורר מדי. למרות השוני במילוי הם זהים לחלוטין במראה, ומה שמבדיל ביניהם הוא מספר שמוטבע בקצה כפלי הבצק, לפיו אפשר לדעת במה ממולא כל אחד בהתאם למקרא שעל האריזה. אהבנו במיוחד את מילוי הבשר, שכמיטב המסורת הארגנטינאית מגיע עם זיתים וביצה קשה ומאופיין בעסיסיות משגעת שנותנת קונטרה לבצק הפריך. יש גם מילוי כרישה עם גבינה שכולו רוך ועדינות, תירס שילדים אוהבים, וגם תרד טרי ובשמל שמפתיע מאוד למצוא באמפנדס אבל מהיום שתכירו אותו תשמחו שהוא נכנס לשם. למרות החיבה לבשר התלהבנו מאוד גם משני המילויים הטבעוניים: תפוחי אדמה ובצל מקורמל או פטריות טריות מהזן הבשרני שיוצר לאחר החימום רוטב משגע. המלצתנו, למרות הרצון לשמור על הגזרה בימים מאתגרים אלה, חממו מראש לפחות 2 יחידות כדי למנוע מצב בו אתם עומדים חסרי סבלנות ובוהים בטוסטר כאחרוני הסטלנים.

3yvxks
כדאי לחמם מראש יותר מיחידה אחת. אמפנדס דה קיקה | צילום: אלמוג בן חורין

אמפנדס דה קיקה - 85 שקלים למארז המכיל 10 יחידות, משלוחים לכל חלקי הארץ ב- 39 שקלים או ללא עלות בהזמנת 6 מארזים. הזמנות בדף הפייסבוק "אמפנדס דה קיקה" או בעמוד האינסטגרם empanadas.de.kike