פלאפל חרגולים והסלט של נחמה ריבלין: נפתח קפה אסיף

1500 ספרי מתכונים, גינה אורבנית על הגג, גלריה לתערוכות מתחלפות וגם בית קפה עם מטבח שמחבר בין מתכונים היסטוריים לפוד טק חדשני. כל הפרטים על אסיף, המרכז הקולינרי החדש והמסקרן בת"א

זמן צפייה: 00:52

דמיינו לעצמכם מוזיאון קולינרי המוקדש כולו לחקר וקידום תרבות האוכל בישראל. מקום שמספר את סיפורה של הקולינריה הישראלית מימי ראשית המדינה ועד היום: החל ממתכונים היסטוריים, דרך שימור מטבחים של קהילות מוחלשות בחברה הישראלית ועד פיתוחים מעולמות הפוד טק - כולם תחת קורת גג אחת המשמשת אכסניה לתוצרת מקומית של יצרנים קטנים, אלכוהול ישראלי ולא פחות מ-1,500 ספרי מחקר ומתכונים שמעטרים את הספריה שבקומה השנייה.

"אסיף", שנפתח בתחילת השבוע במבנה בו שכנה מסעדת L28, הוא מרכז לחקר וקידום תרבות האוכל בישראל שהוקם בשיתוף Start-Up Nation Central. החלל המרכזי משמש גלריה לתערוכות מתחלפות שאוצרת עיתונאית האוכל רונית ורד, ובו גם מעדנייה על טהרת תוצרת מקומית דוגמת גבינות ממחלבות הארטיזנליות בארץ, שמני זית מבתי בד שונים ומבחר לחמים של אופים קטנים. את מרכז תשומת הלב תופס המטבח הנסיוני הפתוח בניהולה של השפית איילת לטוביץ', העוסק בשימור מתכונים ובישול עם חומרי גלם מעולמות הפוד טק (בהם גם פלאפל מחלבון חרגולים שהוגש ביום הפתיחה). המטבח הנסיוני פועל במקביל לבית קפה "אסיף" מבית שפרה ופועה, שמהווה את לב המקום, ובו תפריט שמחבר בין חומרי הגלם למתכונים הנסיוניים וההיסטוריים (כולל סלט הירקות של נחמה ריבלין ז"ל) ומלווה את החוויה באלכוהול המקומי.

Whatsapp Image 2021 07 06 At 1
מרקמים רכים ועדינים שמחמיאים זה לזה. גבינה צלויה על פסטו ג'רג'יר | צילום: יעל רייף

בראש בית הקפה שפועל 6 ימים בשבוע החל מהשעה 08:00 במתכונת ישיבה ו-Grab and Go עומד השף ארז פנחס, שהחל את דרכו המקצועית במסעדת קרן המיתולוגית. החל מהבוקר ועד 12 יוגשו במקום ארוחות בוקר, כולל ״ארוחת קיבוץ״ המוגשת על מגש של חדר אוכל וכוללת ביצים, סלט ירקות, ריבה, חמאה, גבינה לבנה שמנה, צפתית, זיתים ולחם (54 שקלים); סביח מפורק (54 שקלים), וגם מנת דגל שמככבת בווריאציה דומה תפריט הערב: קובנה בחמאת סמנה מעושנת לצד דבש, ביצה חומה, סחוג ועגבנייה מגוררת (ששקלים).

Whatsapp Image 2021 07 07 At 1
טעמים עוצמתיים על מצע רך, עדין וענוג. ברוסקטה דלעת | צילום: יעל רייף

'

מהשעה 12:00 יעבור המקום למתכונת צהריים עם תפריט המחולק למנות ראשונות ומנות חלוקה בינוניות, דוגמת "הסלט של נחמה ריבלין", המורכב ממלפפון, עגבניה, בצל כבוש, עלי גפן, צלפים, זיתי קלמטה, פטה המאירי (54 שקלים) ומוגש כמחווה לתערוכה "מטבח משלה" המוצגת בגלריה. מתוך אותו תפריט אל תפספסו את הגספאצ'ו (38 שקלים) - מרק עגבניות קר עם תלולית לאבנה, שקדים פריכים בחמאת לימון ושמן זית "אסי" עשבוני ועמוק טעם שמתבל את הכל בעוקצנות מרירה.

Whatsapp Image 2021 07 06 At 1
מנות שנרקחות מחומרי גלם מקומיים. פסטה עם גבינת לשם ופלפלים ורודים | צילום: יעל רייף

הברקה נוספת לרשימת החובה היא ברוסקטה דלעת (34 שקלים), מנה מתעתעת שרק נשמעת פשוטה אבל מתגלה בפה כחגיגית מרקמים מענגת: על לחם דחוס ועשיר מונחת גבינת קשיו עדינה ורכה שמזכירה ריקוטה, ועליה צ'אנקים של דלעת נגיסה ומרוכזת טעם שממש מרגישה כמו נתח בשרני, ועליה דבש ענבים שמעניק מתיקות קרמלית נעימה. על הצד המושחת של התפריט אמונה כיכר גבינת עזים תלתן של מחלבת ברקנית, שנצלתה בתנור עד שתוכה נמס כמעט לגמרי, ועליה נקטרינות צלויות, רכות ומתוקות במידה. בינה לבין הצלחת חוצץ פסטו סמיך וחמצמץ מג׳רג׳יר, וניגוד הטעם עובד כאן נהדר (62 שקלים).

Whatsapp Image 2021 07 07 At 1
מעל 1500 ספרי מתכונים. ספריית המתכונים בקומה השנייה | צילום: עמית גירון

החל מ-18:00 ולתוך הלילה הופך קפה אסיף לאפרטיבו מקומי עם מנות קטנות מהמעדנייה והמטבח, שהולכות מצוין עם תפריט האלכוהל הרחב והמפתה, מתוכו חובה להכניס לחייכם קוקטייל נפלא המבוסס על וויסקי שהושרה בדבש נטף ומי הדרים, ורגע לפני ההגשה מקבל חיזוק של וויסקי נקי (42 שקלים). לאוהבי היין נמליץ להתנסות ביין כתום ייחודי של יקב ברק (58 שקלים לכוס), שטעמו המעושן והעצי מספק לפה חוויה מסעירה וחדשנית.

Whatsapp Image 2021 07 07 At 1
מצדיקה סיור עצמאי. גינת הגג של מרכז אסיף | צילום: עמית גירון

לצד פעילות המטבח הנסיוני, המעדניה ובית הקפה והספריה, במקום יתקיימו סדנאות וארוחות פופ-אפ של שפים מקומיים ובינלאומיים, יחד עם ארכיון דיגיטלי לתיעוד ההיסטוריה הקולינרית בישראל. ואם ישאר לכם מקום לעוד קצת תרבות וטעמים מקומיים, נמליץ בחום לעלות בתום הארוחה לגג הבניין, שם צומחת יפה ומוריקה גינה אקולוגית אורבנית שמספקת למטבח בית קפה חלק מהירוקים הארמוטיים שתפגשו במנות.

אסיף - לילינבלום 28, תל אביב | הזמנת מקום, שעות פתיחה ופרטים נוספים בטלפון 03-3752727