מלכודת הדרינק: איך לשתות בליל הסילבסטר בלי לשלם קנס קלורי כבד?

איזה אלכוהול עדיף, לאיזה מאכל כדאי לשדך אותו, ומה המרכיב שיחסוך לא מעט קלוריות בקוקטייל? הדיאטנית הקלינית שלומית צליק עם הטיפים החשובים לבליינים ואוהבי הדרינק

קוקטייל אלכוהולי (מתוך שאטרסטוק)
הימנעו מסגירה עם מיצי פרי. קוקטייל | צילום: שאטרסטוק

האם אפשר להשתכר בליל הסילבסטר מבלי לשלם על כך קנס קלורי כבד? ביקשנו מהדיאטנית הקלינית שלומית צליק את הטיפים החשובים באמת לשתייה אחראית, כזאת שתשאיר אותנו עירניים ביום שאחרי ולא תהרוס דיאטה או תזונה נכונה, ועל הדרך גילינו איזה אלכוהול עדיף לשתות ומה כדאי לשדך לו כדי ליהנות מהיתרונות הבריאותיים.

יותר אלכוהול, יותר קלוריות


אלכוהול מיוצר מדגנים, ירקות עמילניים או פירות שעוברים תהליך של תסיסה. בשונה מאוכל, קל יותר להתעלם מקלוריות שנצרכות בצורת משקה, מה שמחבל לא פעם בתהליך הירידה במשקל. חשוב לציין שגרם אלכוהול מכיל 7 קק"ל - שזה כמעט פי 2 מהערך הקלורי של גרם פחמימה או חלבון. ולא פחות חשוב - ככל שאחוז האלכוהול גבוה יותר, כך המשקה יהיה עשיר יותר בקלוריות.

Group,of,happy,friends,drinking,and,toasting,beer,at,brewery
תפריט קליל שמחמיא לאלכוהול. מסיבת סילבסטר ביתית | צילום: שאטרסטוק

איך להיערך להשתכרות הגדולה?


לצד הקלוריות, משקה אלכוהול מכיל גם כמות לא מבוטלת של פחמימה. כמות הפחמימה תלויה בסוג האלכוהול ששתינו, ובתוספת של סוכר, מיצי פירות או משקאות ממותקים אחרים לקוקטייל. נוכח תכולת הפחמימה והערך הקלורי הגבוה, מומלץ לאזן ולצרוך לצד המשקה ירקות או מזונות עשירים בחלבון כמו גבינות או דגים נאים. במידה וצפויה לכם ארוחה חגיגית בערב השנה החדשה או לילה של שתייה ונשנושים - בחרו במהלך היום בארוחות קלילות ועשירות בחלבון, והרבו בשתייה של נוזלים.

כמה לשתות?


מנת אלכוהול (140 מ"ל יין או 330 מ"ל בירה) מכילה 14 גרם אלכוהול. צריכה מתונה של אלכוהול עד מנה אחת לאישה ועד שתי מנות לגבר נמצאה בטוחה ואף חיונית לבריאות שלנו. מחקרים מראים קשר הפוך בין צריכה מתונה של אלכוהול לבין היתכנות למחלות לב וכלי דם. כמו כן, נמצא כי צריכה מבוקרת של אלכוהול עשויה לעזור בהעלאת רמות הכולסטרול הטוב (HDL) בגופנו.

בקבוק יין
יותר אלכוהול, יותר קלוריות. יין אדום | צילום: shutterstock

איזה יין עדיף?


כוס יין אדום (150 מ"ל) תכיל בממוצע כ- 120 קק"ל. ליין האדום ייתרון בריאותי משמעותי אודות לפוליפנוליים, נוגדי חמצון עוצמתיים המצויים בריכוז גבוה בקליפת הענב ובגרעין. כוס יין לבן תכיל גם היא כמות קלוריות דומה - כאשר ביין היבש כמות סוכר פחותה יותר בהשוואה לגרסה החצי- יבשה.

בירה היא תוצר תסיסה של סוכר שמקורו בלתת שעורה. כוס בירה בכמות של 330 מ"ל תכיל בממוצע כ-140 קק"ל וכ-9 גרם פחמימה. הגרסה המוגדלת של חצי ליטר בירה תעלה לכם בממוצע ב-220 קק"ל  ו-18 גרם פחמימה.

ומה לגבי שתייה חריפה?


צ'ייסר - כ-30 מ"ל מכיל בממוצע כ-70 קלוריות ושוט (60 מ"ל) של שתייה חריפה כמו וודקה עשוי להגיע ל-140 קלוריות. משקאות ממותקים כמו חמוציות לערבוב עם וודקה ומשקה אנרגיה או לימונדה עשויה להוסיף למשקה כ-150 קק"ל נוספים.

קוקטייל - תכולת הקלוריות של כל משקה עשויה לעלות כאשר הוא מוגש כקוקטייל נוכח התוספת של מיצי הפירות, משקאות האנרגיה ולעיתים גם שמנת לסגירה.

וודקה
נראה תמים, אבל עשיר בקלוריות. צ'ייסר וודקה | צילום: shutterstock

אז לוותר על הקוקטייל?


למרות הערך הקלורי, קוקטייל אחראי לאווירה שמחה חגיגיות וצבע, ואפשר לשלב אותו בליל שתייה מבלי לשלם קנס קלורי כבד. המיקסולוג בר שירה מבעלי קבוצת אימפריאל מסביר כיצד: "תוספת סודה אידיאלית למשקאות עזי טעם מכיוון שהסודה משטחת טעמים. סודה תתאים למשקאות עם המון טעם דוגמת מרטיני ביטר או קמפרי. בסודה אין קלוריות בכלל, מה שמצמצם את התוספת הקלוריות של המשקאות הממותקים המשולבים בקוקטייל בדרך כלל. בנוסף, היא מוסיפה נפח למשקה, מאריכה את חוויית הלגימה ונותנת תחושת שפע. חשוב לציין שספיגת האלכוהול מהירה יותר אם שותים אותו עם משקאות מוגזים כמו סודה".

הטיפים והמתכון באדיבות שלומית צליק, דיאטנית קלינית ובר שירה, מיקסולוג ומבעלי האימפריאל