נצרת שמתחת לרדאר: 3 ספוטים טעימים ומפתיעים בעיר הצפונית

בית סטייקים של פאוור קאפל קולינרי, סיור חווייתי בין טעמי העיר, כנאפה סודית ומנת הדגל החדשה של לונא זרייק. מטיילים בצפון? זה בשבילכם

Whatsapp Image 2022 10 05 At 2
אל תפספסו את עוגת הסולת במילוי פיסטוקים לקינוח. לונא ביסטרו | צילום: יעל רייף

להכיר את נצרת שמתחת לראדר | מיי סוק

זוהי לא המלצה על מסעדה, בית אוכל או דוכן בשוק, אלא על חוויה קולינרית מיוחדת שאוצרת בטיול אחד את טעמי נצרת - החל ממנות היסטוריות ועד לספוטים מפתיעים שנמצאים מתחת לראדר התיירותי. עיסאם נסראללה שמאחורי מיזם החוויות My souk (סוק היא המילה הערבית לשוק), הוא בן למשפחה נצרתית ותיקה ואח של לונה זרייק ממסעדת לונא המצליחה בעיר. כשחזר לנצרת אחרי לימודים ומגורים במרכז, החליט להפוך את הקסם הייחודי שבין סמטאות העיר לנחלת הכלל, וכך הפך החזון לחוויית טיולים ורסטילית ומודולרית, שנבנית בהתאם להרכב המטייל, העדפותיו ותחומי העניין שלו.

Whatsapp Image 2022 10 05 At 2
טיול חווייתי שמפעיל את בלוטות הטעם. קינוח לילות ביירות בסיור של עיסאת | צילום: יעל רייף

כנצרתי ותיק שמכיר כל פינה, סיפור ומסעדה בעיר, עיסאם בונה סיור ייחודי בהדרכתו, שמספר בצורה חוייתית את סיפורה של נצרת החל משורשי העיר ועד התפתחותה למוקד תיירותי מבוקש. בכל טיול עוברים בין תחנות שונות בהתאם לסוג החוויה המבוקשת. בין התחנות הפופולריות: כיכר העיר ושחזור משחקי ילדות נצרתיים מסורתיים, ביקור בחנות הטבעונית הראשונה והיחידה בעיר, שיטוט בסמטאות העיר וביקור בבתי אוכל ייחודיים דוגמת בית כנאפה שמאחוריו סיפור מרגש במיוחד (בלי ספויילרים), ביקור בבתי מלאכה שמוקדשים לאמנות נצרתית וריקמה בשיטה מסורתית, היכרות מפתיעה עם הוסטלים מיוחדים בעיר שמקיימים ארוחות שף, וגילוי של הגג הכי שווה בעיר עם בריזה נפלאה.

Whatsapp Image 2022 10 05 At 2
פינות חן נסתרות בסמטאות העיר. הכנאפה הסודי בנצרת | צילום: יעל רייף

Whatsapp Image 2022 10 05 At 2
מקור נפלא לידע ואישיות כובשת. עיסאם נסראללה | צילום: יעל רייף

כל טיול כולל עצירות אכילה, טעימות פותחות תיאבון, ואפשר גם להזמין ארוחה שלמה ממיטב מטעמי העיר. לא משנה באיזו סוג חוויה תבחרו - הדבר שמייחד את סיוריו של עיסאם הוא היכרותו המעמיקה עם העיר, הטיפוסים המרתקים שפועלים וגרים בה, הידע ההיסטורי, וגם חביבותו המדבקת שהופכת כל סיור לפוטנציאל לחברות חדשה עם אדם רחב לב ומסביר פנים.

הסיורים החווייתיים של עיסאם (my souk) - פרטים והזמנות באתר my souk

כתבות נוספות ביאמיז:

כל הטוב שבקצביה, בתוך מסעדה | ג'יי ג'יי סטייקהאוס

בכיכר המעיין, אחד הספוטים הנעימים והבריזתיים בעיר, נפתחה לפני פחות משנה מסעדת מסעדת בשרים למביני עניין, שבראשה פאווור קאפל קולינרי: ג׳וזף מנסור מריאליטי האוכל MKR, ושותפו ג'ריס מילאד - בעל אחד האטלזים המוערכים בנצרת. שיתוף הפעולה הוליד מסעדת סטייקים ובשרים עם ויטרינה עמוסת נתחי מגרים, ומקררי יישון עם נתחים אימתניים בשלבי יישון שונים.

התפריט כולל מנות פתיחה, נשנושים, סלטים, המבורגר ומנות עיקריות שמקיפות היטב את כל נושא הבשר שלשמו התכנסנו. באגף הפתיחים תמצאו נתח קצבים עם רוטב צ'ימצורי (46 שקלים); כבד אווז על בריוש עם ריבת בצל (69 שקלים) וגם טטאקי סינטה עם רוטב אסייתי (78 שקלים). אגף הנשנושים מוקדש למנות מטוגנות דוגמת שניצל וינאי  עם צ'יפס (78 שקלים) או נאצ'וס עם עוף וגבינת צ'דר (48 שקלים), ויש גם כמה צמחוניות דוגמת כרובית צלויה עם פיצוחים וטחינה (36 שקלים) וחלת בצל עם איולי לימון וברביקיו (32 שקלים).

Whatsapp Image 2022 10 05 At 2
המקום לספק בו תאוות בשריות. ג'יי ג'יי סטייקהאוס | צילום: יעל רייף

אגף העיקריות מצריך מהסועדים לקום ולגשת לויטרינת הבשרים לצורך בחירת הנתח הרצוי וקצת הסברים על יישון הבשר ומידת הצלייה הרצויה. לאחר הבחירה, עולה הנתח על גריל פחמים שמעניק לו טעמי צלייה עמוקים ומראה מגרה, ומשם עובר לפלטת עץ יחד עם ירקות צלויים ותוספות לבחירה. בין הנתחים: פילה עם חמאה מזוקקת (38 שקלים ל-100 גרם); סטייק טיבון (35 שקלים ל-100 גרם); פיקנייה (28 שקלים ל-100 גרם) וושדרה שלמה של צלעות טלה (450 שקלים). כל המנות ענקיות בגודלן וישביעו בקלות 2 רעבים, כך ששווה לפעול לפי מסורת ה"שרינג" וכך ליהנות מכמה שיותר ביסים נוטפים B12.

ג'יי ג'יי סטייקהאוס - הגליל 1 נצרת, 04-8755095

אוכל מעולה עם ערך מוסף | ביסטרו לונא

ביסטרו לונא של המסעדנית לונא זרייק הוא כבר ספוט מוכר בעיר, והקונצנזוס החיובי בנוגע לאוכל הוא עניין ותיק גם כן, רק שלא הרבה מכירים את הסיפור שמאחורי המסעדה המיוחדת הזו, ואחרי שמכירים - האוכל טעים אפילו יותר. במסעדתה היפה מעסיקה לונא נשים נצרתיות שאינן טבחיות מקצועיות ולא למדו באף מקום, אך מחזיקות כבר שנים את מטבח המסעדה ומכירות למבקרים את טעמיה השורשיים של נצרת. הידיים הוותיקות והמנוסות שלהן מקפלות כבר שנים את אותו בצק לכדי פטאייר נהדר, ומהדקות יום אחר יום את כיסוני השושברק שהפכו למנת דגל נטולת מתחרים במסעדה.

Whatsapp Image 2022 10 05 At 2
אוכל מצוין עם ערך מוסך. לונא ביסטרו | צילום: יעל רייף

כשלונא פתחה את המקום, היא שמה לה למטרה להעצים את נשות העיר ולאפשר להן להפוך את הידע והניסיון שלהן בבישול ביתי לכוח מניע ומחזק שמאפשר להן להתפרנס בכבוד, ולנו המבקרים - לאכול אוכל נצרתי אמיתי. את המתכונים אספה מנשות העיר - חלקם מתכונים ערביים עתיקים, וחלקם פרשנות אישית למאכלים מוכרים שעליהם גדלה. שילוב הכוחות בחיזוק האישיות העוצמתית של לונא, יוצר מסעדה נהדרת עם אווירת ביסטרו אלגנטית ואוכל נפלא. זה מתחיל עם פלטה "טועמים את נצרת", במסגרתה בוחרים 3 מאזטים (39 שקלים) מתוך רשימה הכוללת בין היתר קישואים בלאבנה, במיה בשמן זית ושקדים, תבשיל עולש עם בצל, כרובית צלויה בטחינה, רוטב רימונים ונענע, וזה שאסור לוותר עליו - מוחמרה: מטבל אגוזים בשילוב לחם פריך, ממרח פלפלים, טחינה גולמית, רכז רימונים ושמן זית. הכל באמת נהדר, מתובל בדיוק ומרגיש כמו אוכל שמכינים בדיוק אותו דבר כבר עשרות שנים.

Whatsapp Image 2022 10 05 At 2
מנת דגל שאין שני לה. שושברק ביוגורט, נענע ושום | צילום: יעל רייף

באגף העיקריות שמגיע אחרי רשימת סלטים נאה, חובה לדגום את העראייס הנהדר (74 שקלים) שיתחבב בקלות גם על ידי ילדים בזכות שילוב נהדר בין קראנצ'יות הפיתה לעסיסיות הבשר שממלא אותה. למרות שהשושברק (69 שקלים) הוא קונצנזוס של הערצה בזכות בצק נהדר ורוטב יוגורט קרמי עם נענע ושום, נמליץ רותחות לבחור במנת "אל מעשוקה" (74 שקלים), שמבוססת על מתכון עתיק שאבד עם השנים ונתגלה מחדש על ידי חוקרת סורית בלונדון. המנה, שהוגשה באירועים מפוארים לאנשים רמי מעלה, מבוססת על כדורי בשר עם בצל מקורמל, ג'ינג'ר, תמרים, מי ורדים ופיסטוק חלבי על מצע של פירה.

Whatsapp Image 2022 10 05 At 2
טעמים אותנטיים מהמטבח הערבי. פטאייר בלונא ביסטרו | צילום: יעל רייף

יש גם לא מעט אופציות טבעוניות ומסורתיות דוגמת פטיר סבאנח' (61 שקלים), אותם מאפים ריחניים במילוי תרד עם בצל, סומאק ושמן זית, ואגף שלם של ראשונות טבעוניות לבחירה. הקינוחים הם עולם שלם של פיתויים עם כמה בחירות לא פשוטות בכלל בין עוגת סולת חמימה במילוי פסיטוקים ופרשנות מודרנית לקינוח הדגל של המטבח הערבי "לילות ביירות". לכן, המלצה שלנו - בשלב המתוק שווה להתייעץ עם לונא ולתת לה לבחור עבורכם את שולחן הקינוחים המושלם. לפרטים נוספים ואטרקציות בעיר, הכנסו לאתר תיירות נצרת.

לונא ביסטרו - טאופיק זיאד 53, נצרת, בקומה האחרונה של הקניון הפתוח