הכנאפה משכם והלבנונית הסודית: מסעדות מומלצות בגליל המערבי

כנאפה סודית עם קראמבל חמאתי שלא טעמתם מעולם, ארוחת הבוקר הכי שווה בעכו עם נוף מושלם לים, ולבנונית נהדרת שאין סיכוי שתכירו אם לא שמעתם עליה מחבר גרגרן. הגליל המערבי מלא בתי אוכל טובים, אבל אלה מעולים במיוחד

Whatsapp Image 2019 09 04 At 1
מרקם קראמבלי מענג וגבינה חמימה נמסה. כנאפה נבלוסיה בכנאפה קפה | צילום: יעל רייף

הכנאפה השכמית הסודית שלא טעמתם מעולם: כנאפה קפה


כנאפה היא ללא ספק הטאלנטית הרותחת של השנה, ואם אין לכם כוח או רצון להמתין קרוב לשעה בספוט החדש ביפו, כפר ירכא הוא התחנה הנכונה שלכם לכנאפה משכמה ומעלה, כולל מלא סוגי בקלאווה, גלידות וקינוחים מהמטבח הערבי. "כנאפה קפה" כשמו כן הוא: בית קפה מהוגן עם שולחנות בפנים ובחוץ, וגם אזור שלם המוקדש לטייק אווי עבור כל מנשנשי הבית. למרות שמדובר בבית קפה ולא בממתקיה מסורתית, הכנאפה באמת מצוינת: אטריות הקדאיף דקיקות ושזופות לגוון הנכון, הגבינה במליחות מעודנת ובצמיגיות נעימה, וגם הסירופ שנשפך מעל רגע לפני ההגשה מתוק בצורה מתונה שלא הופכת את המנה לפצצת סוכר. רוצים להפריז? הזמינו את מנת הכנאפה לצד גלידת שמנת טורקית שמתחילה במרקם קפוא ולאט לאט נמסה על הכל (25 שקלים).

Whatsapp Image 2019 09 03 At 1
מומלץ לצרוך עם גלידת שמנת טורקית ענוגה. כנאפה בכנאפה קפה | צילום: יעל רייף

בנוסף לכנאפה המסורתית תמצאו כאן כנאפה נדירה שמוגשת בדרך כלל בחגים ובחגיגות, אך כאן מכינים על המקום בעת ההזמנה. הפלא המכונה "כנאפה נבלוסיה" או "כנאפה שכמית" (35 שקלים למנה זוגית) עשויה מאטריות קדאיף שנקלו עד פריכות מירבית עם חמאה מזוקקת (סמנה), נטחנו לאבקה גסה וחוברו בתבנית אישית למעט כורכום וגבינת ג'יבני במליחות מעודנת. כל הטוב הזה עובר לאש נמוכה עד שמתקבלת שכבת קראסט קראמבלית נהדרת והגבינה נמסה בכניעה. רגע לפני ההגשה נמזג על הפירורים הפריכים מעט סירופ מתקתק יחד עם שברי פיסטוקים טריים. התוצאה נפלאה: פירורי הקדאיף המתובלים בחמאה וכורכום יוצרים מרקם קליל ואוורירי, ושכבת הגבינה נותרת חמימה עד הביס האחרון ועושה הרבה נעים בפה יחד עם הפיסטוקים הקריספיים.

Whatsapp Image 2019 09 04 At 1
מלכודת של מתיקות לאוהבי האגוזים. בקלאוות פיסטוקים בכנאפה קפה | צילום: יעל רייף

רגע לפני שאתם עוזבים את המקום מומלץ לפקוד את עמדת הטייק אווי ולהצטייד באחד מהפתיינים שיעשו לכם עיניים - עם או בלי אטריות קדאיף. את הבורמה, למשל, ממלאים כאן בהמון קשיו טרי, ושימו לב גם לבקלאוות הפיסטוק שמורכבות ממשולשי בצק עלים דקיק שבתוכם פירורי פיסטוק. מילה שלנו - הם ישרדו בקלות את הדרך הביתה ויהיו אקסטרה פריכים וטעימים אחרי חימום קל בטוסטר.

כנאפה קפה – ירכא, ליד my baby

ארוחת בוקר מול הים: עכותיקה


על המקום הזה אין סיכוי ששמעתם. זה לא מלון, גם לא חדרי אירוח, אלא שעטנז מדליק של דירות בוטיק שפזורות בסמטאות עכו בתוך בנייני מגורים עתיקים עם עבר מפואר, תקרות מקושתות וחדרי מדרגות מרשימים ולעיתים אף מאתגרים לטיפוס. אם תרימו את הראש במהלך שיטוט נעים בסמטאות העיר, תגלו פה ושם שלטים תכולים ועליהם הכיתוב "עכותיקה". זה סימן לכך שבאותו בניין שופצו מן היסוד כמה דירות והפכו למשכן מפנק בגדלים שונים, חלקן עם ג'קוזי או אמבטיות ענקיות, אחרות עם 3 חדרים ומטבחון, ויש גם כמה סוויטות עם נוף היישר לים. הערך המוסף מלבד ההתערות האותנטית בחיי השכונה הוא היכרות בלתי אמצעית עם השכנים, קשר שאף עלול לזכות אתכם בכמה מתכונים מוצלחים או בהמלצה על מסעדות אותנטיות בעיר.

Whatsapp Image 2019 09 03 At 0
נוף מרחיב לב ובראנץ' קיבה. ארוחת בוקר שעכותיקה | צילום: שני הלוי

למרות הפיזור הגיאוגרפי, את ארוחת הבוקר אוכלים בגג המבנה הראשי של "עכותיקה" עם הפנים הישר לכחול המשגע של הים. אפשר לשבת במרפסת, להניח את העיניים על הגלים ולהתמסר לבריזה, ואפשר להתמקם בפנים ולתת למזגן לעשות את הקטע שלו. בהתאם לאג'נדה המקדמת השתלבות בחיי השכונה, בופה ארוחות הבוקר מורכב ממנות בוקר קלאסיות דוגמת סלמון כבוש, איקרה ושאר דגים נאים וגם גבינות, לצד מאכלים מיוחדים מהמטבח הערבי. כך למשל - את הלאבנה מתבלים בתערובת צבעונית שעשויה (תחזיקו חזק) מסלט ירקות שיובש שעות ארוכות בתנור והפך לסוג של ג'עלה חמצמצה ובריאה על בסיס ירקות. לצידה שוכנים סלטים ירוקים ממשפחת הטאבולה עם המון עשבי תיבול, סלט מלפפונים ובורגול, סלק בנענע, חצילים קלויים עם עגבניות וגבינה ערבית בעלת המרקם הצמיגי הנמתח. בעמדת הביצים אפשר לבחור בין חביתה, עין, מקושקשת, שקשוקה אישית שמכינים על המקום או עיג'ה עתירת עשבי תיבול וכל תוספת שמבקשים להכניס לתוכה.

Whatsapp Image 2019 09 03 At 1
חובה להניח על לאבנה. ג'עלה מסלט ירקות שיובש בתנור | צילום: יעל רייף

יש גם לחמים טובים, פיתות כוסמין, עוגיות ועוגת גזר מעולה לקינוח, אבל מה שאהבנו במיוחד הוא היותו של הבופה מאוד מדויק בהיצע ובכמות: מצד אחד עשיר ומספק מיני תאוות. מצד שני לא מעודד האבסה שמסתיימת בזריקת צלחות שלמות. הוסיפו לזה את הנוף המשגע, האווירה החו"לית והמחיר הכל כך ידידותי לכיס העומד על 70 שקלים לסועד, והנה סידרתם לעצמכם ארוחת בוקר נהדרת במחיר של בית קפה מקומי.

עכותיקה – ההגנה 10, עכו | יש להזמין מקום מראש

Whatsapp Image 2019 09 04 At 1
בופה במינון מדויק ונוף מרגיע לים. ארוחת בוקר בעכותיקה | צילום: יעל רייף

הסוד הטעים בבזאר הטורקי: מסעדת מרקטו


תנו לנו לדלג רגע לשורה התחתונה. בטוח שטעמתם כבר המון כנאפה, אבל מתערבים שכנאפה בזיליקום איטלקית עדיין לא באה אל פיכם. התענוג הנמתח-נמס-קריספי-עדין הזה מוגש במרקטו, מסעדת שוק עכואית-איטלקית קטנה וחמודה שמסתתרת כבר חמש שנים בבזאר הטורקי בעיר. את המנות קובעים כל יום לפי מה שהים נותן והשוק הצמוד מספק, יחד עם הקפריזות היצירתיות של השף והבעלים עומרי שחר. "קפריזות" כי כמעט כל יום מומצאת כאן מנה חדשה דוגמת כנאפה הבזיליקום, ו"יצירתיות" כי לכו תסבירו איך עובד כל כך טוב החיבור בין שרימפס טרי צרוב לקרם גורגונזולה וקוביות תפוח ירוק (75 שקלים).

רוב מנות התפריט הן בגודל חלוקה אבל במחירים הגיוניים יותר מבמרכז. חמישיית טורטליני בשר, לדוגמא - חיבור בין שישברק לכיסון האיטלקי שמונח על יוגורט, קרם גרידת לימון חמצמץ מבושם ונעים וקרם פלפלים מתקתק - עולה 38 שקלים. גרסה דומה אך צמחונית מעולה מוגשת בתוך מרק פרמזן עדין וארומטי, שבתוכו צפים כיסוני גבינה פריכים (46 שקלים). צלחת של סלקים מפוחמים בתנור עם ויניגרט סילאן ופטה שמנמנה מתומחרת ב-35 שקלים, והנה סגרתם לעצמכם את אגף הראשונות במקסימום תענוג בלי פגיעה בכיס. אבל עזבו את המחירים, האוכל ממש ממש טעים. כל מנה מגיעה עם חותמת ייחודית. פעם זה קרם מסקרן עם טעם משכר שקשה אפילו לחך המנוסה ביותר לפרש, ופעם זה טוויסט תיבולי מעניין שנותן למנה את הקיק הזכיר.

Whatsapp Image 2019 09 03 At 1
אחת המסעדות המיוחדות שתבקרו בהן, ולא רק בגלל הלוקיישן. כנאפה בזיליקום במרקטו | צילום: יעל רייף

במעמד העיקריות תהיו כאמור נתונים לחסדי הים. ביום בו מוסר יעלה בחכה, מומלץ בחום לבחור באחת ממנות הדגל המענגות של המקום: דג ים שמוגש על קרם יוגורט, עלי גפן לחים ועסיסיים, גספצ'ו אוורירי שנותן להכל עננות משגעת וגם סלטון מרענן של חמציץ. ביס שמחזיק את כל הנוכחים ביחד יספק עושר גדול של מרקמים. וכעת חוזרים לשורה הראשונה, שהיא גם האחרונה: לפני כמה ימים נכנס לתפריט קינוח הקפריזה החדש של עומרי: כנאפה איטלקית (45 שקלים) עם גבינה נמתחת כמיטב המסורת, ובתוכה חוטי בזיליקום שנמסו לצידה. מעליה שכבת אטריות קדאיף דקיקות ופריכות, ובקומה השלישית זילוף עדין של מסקרפונה. רגע לפני הביס ובעוד הכנאפה חמה, מפזרים בלי בושה את המסקרפונה על האטריות ונהנים מקונסטורוקציה משגעת של שמנתיות חלבית, בושם בזיליקומי וקריספיות שבירה שמשקה את הפה בסירופ הקלאסי המתוק.

מרקטו – הבזאר הטורקי, עכו

הלבנונית הנסתרת שחובה להכיר: מסעדת מרוש


יש מסעדות שהעוול היחיד שלהם כלפי האנושות הוא לוקיישן בעייתי. "מרוש" היא אחת כזאת. מצד אחד לבנונית מעולה עם יופי של מנות ותיבול מעיף חך. מצד שני לוקיישן בלתי אפשרי שהופך אותה לשקופה לחלוטין, לא משנה מאיזה כיוון מגיעים. אנחנו כאן כדי לספר לכם שיש הרבה מסעדות ערביות באזור הגליל המערבי, חלקן טובות ואחרות גנריות, אבל אם אתם מחפשים חוויה קצת שונה מבחינת טעמים ואווירה, שווה להקליד בוויז "מרוש" ולהגיע לצידה האחורי של תחנת דלק באזור הישוב מעיליא.

ב"מרוש" מגישים אוכל ערבי מוכר לכאורה עם ההרכב המוכר של סלטי פתיחת שולחן, בשר ותבשילים, אבל בפרשנות לבנונית - דבר שניכר בתיבול המיוחד, בחלקי הבשר וגם בשימוש בהמון עשבים ושום כדי לתבל את המנות הקרות והחמות. בפתיחת השולחן, למשל, תבחינו בקלות שמשהו בטעמים יוצא דופן. סלט העגבניות כולל המון נענע ושום שמתבלים את קרעי העגבניות ויוצרים יחדיו מיץ שאי אפשר להפסיק לטבול בו את פיתות השום הלוהטות. החומוס הביתי מתקתק ועדין, הטחינה מאוד מאוזנת בטעמה ללא חמיצות עזה, ואי אפשר להפסיק להתפעל מסלט החצילים הגרילי שממלא את הפה בטעמי עשן נפלאים.

Whatsapp Image 2019 09 03 At 1
תיבול ייחודי וביצוע מדויק. סינייה עגבניות לבנונית במסעדת מרוש | צילום: יעל רייף

בהתאם לאג'נדה הקולינרית, גם מנות מוכרות לכאורה נעשות כאן אחרת. הסינייה (70 שקלים) נטולת כל זכר לטחינה ומורכבת משני נתחים שמנים: צוואר בקר וצלעות כבש מרכיבים את שכבת הבסיס של התבשיל, ורגע לפני הכניסה לתנור מצטרפות המון קוביות עגבניות, שום ובצל שנשרפות, מגירות עסיס על הבשר ויוצרות ציר משגע שחובה לאכול עם כף יחד עם הבשר. עוד מנה מוכרת לכאורה אך מאוד שונה בפה היא צלחת גדולה עם שני סוגי ממולאים: קישואי בלאדי קטנטנים ועלי גפן, ובתוכם אורז מתובל בתערובת קינמונית עדינה ובשר טחון שמשמש לתיבול בלבד ולא מכביד על הפה. לילדים תמצאו כאן בקלות מה לאכול, וגם לצמחונים מוצעות כמה אפשרויות דוגמת מג'דרה, פריקי או סלט חם של פטריות וגבינה ערבית על הגריל (40 שקלים). אחרי שתארזו חלק ניכר ממה שהזמנתם כי המנות פשוט ענקיות, אל תוותרו על קינוח הדגל של המקום: ליאלי ביירות, מנה אלגנטית וענוגה שמורכבת מסולת, קרם חלב במרקם מלבי והמון פיסטוקים שנותנים קראנץ' נפלא.

מרוש – תחנת דלק דור אלון, דרך נהריה - מעלות

Whatsapp Image 2019 09 03 At 1
מטבח ערבי, טאבל שונה מכל מה שהכרתם. סלטים במסעדת מרוש | צילום: יעל רייף

קפיצה קטנה לאירופה: ארוחת בוקר במלון שטרקמן


מסתבר שנהריה היא אחת הערים המתויירות בצפון. בחודשי אוגוסט המלונות מלאים עד אפס מקום, הטיילת הומה, הבריכות עמוסות וכך גם מסעדות העיר. מי ידע שהתחליף הבילויי לאילת נמצא ממש מתחת לאף? אופציה חביבה למי שמטייל בעיר, רעב על הבוקר אך מחפש לגוון את שגרת החביתה + מטבלים של בתי הקפה, היא בופה ארוחת בוקר בבית מלון הפותח את שעריו הקולינריים גם למבקרים מבחוץ. זה שמוגש במלון שטרקמן ארנה (85 שקלים לסועד) מספק יופי של אסקפיזם ירוק ממש בלב העיר. הגינה המוריקה שמהווה חלק מחדר האוכל היא אטרקציה בפני עצמה בזכות עושר עציצים ופרחים ואזורי ישיבה שמזמנים הימרחות ארוכת טווח. הוסיפו לזה בופה רחב ידיים, ויש לכם אחלה דיל.

Ori Akerman
אסקפיזם במיטבו. גינת חדר האוכל במלון שטרקמן ארנה | צילום: אורי אקרמן

בופה הבוקר מורכב מכמה אגפים. אחד מוקדש לסלטים מגוונים, כולל סלט טונה, ביצים, קינואה, ירקות, כרוב, סלטי עשבים וגם עגבניות ומוצרלה. ממש ליד תמצאו מבחר נאה של ממרחים וגבינות דוגמת חומוס, טחינה, לאבנה, איקרה ודגים כבושים. הפס החם הצמוד מוקדש לחביתות, מאפינס ירקות בורקסים ושקשוקה, ויש גם תפוחי אדמה מוקרמים עם ד"ש מהאייטיז. קינוח הדגל הוא שטרודל תפוחים יקי, מתכון משפחתי שעובר מדור לדור ומוגש עד היום במסעדת המלון בכל בוקר. קפה הפוך מהמכונה, צלחת אלגנטית של שטרודל, מקום מוצל בגינה ואתם מסודרים קולינרית ומצב רוחית.

מלון ארנה שטרקמן – ז'בוטינסקי 29, נהריה | יש להזמין מקום מראש

Whatsapp Image 2019 09 03 At 1
חובה להתמקם במרפסת. ארוחת בוקר במלון שטרקמן ארנה | צילום: יעל רייף

עוד אטרקציות לכל המשפחה, מסעדות מומלצות ובתי אוכל נסתרים תוכלו למצוא באתר "אוצרות הגליל", מיזם ללא כוונת רווח שהוקם במטרה להגדיל את פעילות התיירות לאזור על ידי מיפוי וחשיפת מיטב עסקי התיירות בגליל המערבי בהתאם לסוג הבילוי המבוקש. פרטים נוספים באתר "אוצרות הגליל".