זה לא תעלול שיווקי: ב- באנה תמצאו אוכל בריא מושחת

לא תמצאו שם בשר, דגים או גבינות אבל תשכחו מהמילה "טבעוני". במרכז תל אביב נפתחה באנה: מסעדה שמגישה אוכל בריא, עסיסי ומלא תאווה

זמן צפייה: 01:02

בכל פעם שעובר אורח הציץ לתוך השיפוצים של מסעדת "באנה", שנפתחה השבוע בתל אביב, נזרקה לחלל הוורדרד בנחמני 36 השאלה הקבועה: "מה עומדים לפתוח כאן?". הבעלים, רביעייה תל אביבית עם ניסיון רב בתחום המסעדנות, ענו בחיוך: "אוכל בריא מושחת". לאוזן שמיומנת בטריקים שיווקיים של מסעדות חדשות זה נשמע כמו תעלול אינסטגרמי. תודו: אוכל בריא הוא לא ממש טעים, אז הלבשתם עליו סופרלטיב מסקרן. זו האג'נדה שאני נכנסתי איתה ל"באנה", ואיך נאמר? אכלתי את הכובע. שהוא, אגב, לא היה טעים כמו האוכל.

Chia Pudding Babanas By @banatlv.. Tommorow we open our kitchen from 19:00 - 23:00 036991566 Shabbat Shalom

A post shared by chanoch shechter (@chef_ter) on

אז מה זה בעצם אוכל בריא מושחת? הגישה מתבססת על מונח חדש במחוזותינו, Plant Based, עליו השף הלביש נראות מעוררת תאבון. הבסיס הוא טבעוני – לא תמצאו כאן שום מוצרים מן החי – אבל הגישה שונה לחלוטין. "ההבדל בין טבעוני ל-Plant Based היא האג'נדה", מספר השף דן ארוואץ. "בעוד טבעונים דוגלים ב'תנו לחיות לחיות', ה-PB היא דרך חיים קצת יותר אנוכית: איך אני שומר על הגוף שלי, מה אני מכניס אליו, מה בונה אותי, איך אני מרגיש בזכות מה שיש לי על הצלחת. אני בחרתי לבשל אוכל כזה, וב"באנה" הענקנו לו גוף, נפח, עסיס, תאווה, ותועפות סקס-אפיל. מכאן הגיע המונח "בריא ומושחת".

מאחורי התפריט תמצאו כאמור את ארוואץ  ולצידו את שף חנוך שכטר (שווה להציץ על חשבון האינסטגרם שלו: @chef_ter), ומאחורי הקלעים את בן רוטשילד, בן צ'צ'יק ודנה ירזין. כולם שועלים ותיקים בעולם המסעדנות וגם מנהלים אורך חיים של PB. הם הבינו שעם הכישרון והניסיון שלהם - תל אביב רק מחכה למקום כזה שיפתח.

Baby Zucchini, Green Beans, Portabello, Garden Herbs & Fresh Broccoli Flowers.. Coming Soon, @banatlv #banachmani 36

A post shared by chanoch shechter (@chef_ter) on

"יש מקומות של טבעונים שמנסים לתת את החוויה של בשר ומגדירים מנות כ"סטייק טבעוני" או "שווארמה טבעונית" – אנחנו שואפים לעשות בדיוק את ההפך ורוצים שאנשים שאוהבים לאכול בשר יאכלו גם בבאנה", מספרת דנה ירזין (הבת של המסעדן המצליח יורם ירזין – נ"ר). "האוכל שלנו הוא לא תחליף, הוא עומד בפני עצמו. אפילו אבא שלי, שהסתלבט עלי לאורך כל התהליך עם שאלות בסגנון 'מה אני אוכל שם, שיפוד קישוא?' השתכנע אחרי שטעם".

אוכל טבעוני יכול להיות טעים ומושחת
אוכל טבעוני יכול להיות טעים ומושחת | צילום: דניאל צ'צ'יק

ואכן, המנות יוצאות דופן ומורגש שעל כל אחת חשבו היטב לפני שהחליטו להציבה על צלחת. מורכבות של טעמים, איזון נכון בין טקסטורות ובעיקר ההגשה: שופעת, צבעונית ומעוררת תיאבון. בתפריט (שנמצא כרגע בשלבי הרצה, כולל מחיריו) תמצאו מנות כמו דלעת ערמונים צלויה עם קרם קוקוס וטבולה מכרובית חיה (42 שקלים), פטריות צלויות עם עשבים קצוצים ופרוסות שקדים על מחית ערמונים (48 שקלים), סנדוויץ' ירקות "משוגע" עם 10 סוגי ירקות ושלושה עשבים בשכבות דקיקות עם טחינה/ חמאת בוטנים/ איולי (52 שקלים), בטטה צלויה על תבשיל אפונה ירוקה, גרמולטה עשבים וליים (34 שקלים) ועוד.

במחלקת הקינוחים תמצאו צ'יה פודינג בננה ופפאיה (32 שקלים), בצק שקדים עם אגסים מקורמלים באגבה וחמאת קקאו (38 שקלים), Nice Cream – פירות יער ובננה עם קוקוס-צ'יפס ואגוזי לוז (38 שקלים) ועוד.

באנה, נחמני 36 תל אביב, הרצה: ראשון-חמישי (14-18.5), החל משבוע הבא: ראשון-שבת ,19:00-23:00