הנוף הוא רק בונוס: מסעדות מומלצות בחיפה

כנאפה פיסטוקים מצוינת, קובות לוהטות שהפה לא מפסיק לבלוס, ארוחת בוקר באווירה חו"לית ובראנץ' ביתי סודי שיגרום לכם להתאהב מחדש בעיר. מגיעים לטייל בחיפה? אלו המסעדות שכדאי להכניס לרשימת החובה

Whatsapp Image 2019 09 02 At 1
דרך מצוינת להכיר את המטבח הערבי. צלחת שאמית במסעדת שטרודל | צילום: יעל רייף

הבראנץ' המופלא מהים: ביסטרו וניה


מאז שנכנס השף מיכאל גרטופסקי כשותף ושף למסעדה החיפאית הדי ותיקה בנוף המסעדות המקומי, משהו טוב עובר על המקום. התפריט רוענן עמוקות, מנות אתניות נכנסו לתפריט ובראנץ' ססגוני חדש מציע יופי של שולחן פתיחת סופ"ש עם בריזה נעימה מהים. התפריט נותר קלאסי עם חיבה עזה לשוהי הים שמגיעים בשיא טריותם למטבח ומשתדכים לפסטות, עלי גפן, במיה פריכה ואפילו אגוזים. אך למנות שנולדו עם פתיחת המקום הוסיף גרטופסקי הברקות פחמימתיות כיפיות שנכנסות ויוצאות מהטאבון, מוגשות לוהטות לשולחן ומעודדות את מצוות "שיירינג איז קרינג". כזו היא צלחת כיסונים ארמניים העונים לשם מנטי (49 שקלים ל-3 יחידות) ומאופיינים בבצק אלסטי שבתוכו טלה קצוץ בתיבול עדין. את הפחמימה המענגת טובלים ביוגורט חמצמץ וקר, ומשם היישר לפה. התוצאה היא חגיגת מרקמים מנחמת ונעימה עם כמה שינויי טמפרטורה שעובר החך במהלך הביס. צלחת נוספת ששווה לדגום היא לינגוויני שחור עם פירות ים (78 שקלים), מנה עזת טעם ועדינת מרקם, עם חלקלקות של פסטה איכותית, עוקצנות של אורגנו, חמיצות עדינה של יין לבן והרבה חמאה בכל ביס.

Whatsapp Image 2019 09 03 At 1
עדינת מרקם ועזת טעם. פסטה שחורה ופירות ים בביסטרו וניה | צילום: יעל רייף

חידוש נוסף שחובה לחוות אם אתם מחובבי ארוחת הבוקר הוא בראנץ' שישי שמוגש במקום ומורכב מהרבה צלוחיות קטנות שמספקות סוגים שונים של תאוות לדגים, בשר, פחמימות והמון אופציות מהצומח. בין הצלחות: קריספי ארטישוק ופרמזן (18 שקלים); איקרה בייצור עצמי (22 שקלים); בייקון עם תפוחי אדמה שחומים (24 שקלים); טאבולה כרובית עם המון עשבים וצנוברים (38 שקלים); בייבי קישואים, לאבנה מעושנת ותרד (42 שקלים); פיצטה לבנה עם תרד וארטישוקים (44 שקלים), וגם מנות גדולות יותר דוגמת ריזוטו אפונה, אספרגוס ופרמזן (68 שקלים) והמבורגר בפלאנצ'ה על בריוש פטריות ושמנת (72 שקלים) . הרעיון הוא לעשות מיקס אנד מאץ' באמצע השולחן, לחלוק, להתחלק, לגבות באלכוהול ולשבוע עד שעות הערב המאוחרות (לפחות).

ביסטרו וניה -  שער פלמר 1, חיפה

Processed With Vsco With F2 Preset
מנות נטולות פוזה שכיף לחלוק. כיסוני מנטי בביסטרו וניה | צילום: מיקי אופק

איטלקית משפחתית שתתחבב על כולם: רפאלו


כשנכנסים למסעדה שכמעט תמיד מפוצצת, עלולים לחשוב שיקח לא מעט זמן עד שתקבלו את המנות. ברפאלו כבר מתורגלים בסקפטיות הבריאה הזו, ואיכשהו תמיד מוכיחים את ההיפך הגמור. את הממתינים בתור מכבדים במשקה. אלו שנכנסו מובלים ישירות לשולחן המתאים, והילדים שבחבורה מקבלים מידית ערכת צביעה למניעת שעמום. אם טרם ביקרתם, הנה בריף קצר: כבר בכניסה למסעדה הפופולרית הזו נתקלים בפס הכנת פסטות תוצרת בית, כולל רביולי מקופל לתפארת, ניוקי שמנמן ופטוצ'יני מגרה. חוץ מהעובדה שמדובר ביופי של לוכדן תשומת לב, סביר להניח שבדיוק בשלב הזה יפתח התיאבון ותהיו מוכנים לארוחה. אגף הראשונות כולל דגים ופירות ים בשילובים שונים, כולל צלחת מעולה של שרימפס פריך בפצפוצי אורז ופיסטוק (48 שקלים); פוקאצ'ה, ברוסקטות, פולנטה וקרודו (19-56 שקלים). למרות שמדובר בראשונות, המנות די גדולות ויכולות בכיף להרגיע פאניקת רעב של זוג עד להגעת המנה העיקרית. החלק הבא בתפריט מוקדש לפיצות (51-66 שקלים), ומשלב קלאסיקות דוגמת מרגריטה עם פיצות עמוסות מרכיבים שהמציא השף.

Anatoli
מספקת תאוות רבות. פסטה ושרימפס במסעדת רפאלו | צילום: אנטולי מיכאלו

לא משנה מה תהיה השעה, האוכל יגיע מהר ובצורה נאמנה להזמנה, וכמעט תמיד מישהו בשולחן לידכם יחגוג יום הולדת, פרישה או התחלת עבוודה חדשה. לכן גם שכיח לשמוע אחת לכמה דקות שיר יום הולדת, מחיאות כפיים ואריזות של מתנה שנקרעות בשקיקה. האווירה, בהתאם, היא בין השמחות בעיר והמלצרים זורמים ומרוצים. אגף העיקריות מחולק יפה יפה בין אוהבי בשר, דגים ופירות ים, אך אנחנו נמליץ לכם בחום לדלג על שלב ההתלבטויות וללכת על גאוות המקום: שרימפס בזעפרן (98 שקלים), שמגיעים בתוך קלחת גדולה ברוטב יין לבן חמאתי עם ארטישוק, שום, אספרגוס ובצד אורז בר שמוכן לספוג את הרוטב המפנק הזה בכניעה טעימה. אם אהבתם את הפסטות והרטבים, דעו שאת רובן ורובם תוכלו לרכוש בחנות המעדנייה שמוצבת במסעדה וגם אחראית לעיצוב האותנטי. ויש עוד בונוס לא פחות משמעותי: המון חנייה, לא משנה מתי תגיעו, ובחינם.

רפאלו - פלימן 8, קניון קסטרא, חיפה

 הספוט המושלם לשקיעה: מסעדת שטרודל


קשה עד בלתי אפשרי לעבור באזור המושבה הגרמנית בחיפה ולא להשתאות אל מול הגנים הבהאים הנפרשים במלוא יופיים מול שדרות בן גוריון השוקקות. בשעות היום מדובר בספוט מעולה להתאהב בו מחדש בעיר הצנועה, ובשעות הערב משנה האזור את פניו והופך למרכז בילויים שוקק עם ברים, ברי נרגילות ומסעדות שפתוחות עד השעות הקטנות של הלילה. אחת המסעדות הוותיקות והפופולריות באזור היא "שטרודל", מסעדה ערבית אותנטית הנושאת שם יקי מסיבות היסטוריות הקשורות למיקומה הקודם וכמה גלגולים שעברה מאז. המסעדה הגדולה מחולקת למרפסת ירוקה ונעימה, חלל פנימי ממוזג ומעוצב למשעי עם חדר פרטי גדול שנחבא מן העין ומטבח חצי פתוח שממנו יוצאות מנות מגרות עתירות עשבים ירוקים, פיסטוקים ופחמימות פתייניות שמפיק הטאבון הגדול.

Whatsapp Image 2019 09 02 At 1
קינוח הדגל של המקום. כנאפה במסעדת שטרודל | צילום: יעל רייף

התפריט ארוך ונרחב וכולל מנות אותנטיות מהמטבח, פסטות איטלקיות, סלטים וגם ארוחות בוקר, אבל אנחנו נמליץ להתמקד בספציאליטה של המקום וללכת על פתיחת שולחן שכוללת את מיטב המטבח הערבי. סלט "ואדי ניסנאס (67 שקלים), למשל, מגיע עם המון ירקות שוק כיפיים וקראנצ'יים, ועליהם גבינה ערבית המזכירה מעט חלומי ומלוחה הרבה פחות, שעברה צריבה מהירה ונותרה עשירה בטעם גרילי ובמרקם נמתח ומענג. צלחת המאזה השאמית (78 שקלים) מורכבת משילוב המטוגנים המושלם: קובה, סמבוסק גבינה, סמבוסק בקר, ספיחה, טחינה נהדרת וגם סלט טאבולה ירוק, רענן שחובה לאכול לצד הביס הפריך והחם שמספקות הפחמימות. מנת הקבב הענקית שמגיעה על לחם לוהט הישר מהטאבון, גם היא הנאה גדולה לחך. הנתח שמן בדיוק במידה הנכונה ומספק ביס עסיסי, ובצל וסומק שלקחו חלק בצלייה מוסיפים טעמי "על האש" שמשדרגים את חווית האכילה. והנה עוד טיפ מאיתנו: דלגו על ההתלבטות באגף הקינוחים ולכו בעוצמה על הכנאפה הלוהטת, שילוב מושלם בין אטריות קדאיף דקיקות ושזופות לגבינה נמסה ועדינה שמוצפת בעסיס מתוק והמון פיסטוקים ירוקים פריכים.

שטרודל - שד' בן גוריון 39, המושבה הגרמנית, חיפה

Whatsapp Image 2019 09 02 At 1
טעמים עזים שיחדשו לחך. חציל קלוי עם גבינה חריפה מתובלת במסעדת שטרודל

הכי חו"ל בחיפה: ארוחת בוקר במלון קולוני


בופה הוא אחלה דיל שמספק לרוב תמורה מלאה למחיר ומאפשר לטעום, לנשנש ובמקרים קשים יותר להעמיס עד דלא ידע. העניין הוא שבלא מעט מקומות שמיישמות את הקונספט "אכול כפי יכולתך" לאוכל יש טעם גנרי, חסר ייחוד או תיבול מעניין, ולעיתים אף של פלסטיק משודרג. בופה ארוחת הבוקר במלון "קולוני" (95 שקלים לסועד) הוא אחד השווים שבאו אל פינו, ולא רק בגלל המבחר הבאמת נהדר. נתחיל בחדר האוכל הבוטיקי והנעים שפונה לשדרות בן גוריון הנעימות גם כן. לא משנה איפה מתמקמים, השפות המגוונות שישמעו מהשולחנות הצמודים (כולל אנשי עסקים אסייתיים שהפכו לחלק בלתי נפרד מהמלון), העיצוב רווי העץ והחלונות הגדולים עם הווילונות הנשפכים, ממלאים את המקום בתחושה חו"לית מרווה. ברקע ניבטים הגנים הבהאים והיופי לא מפסיק להרחיב את הלב במהלך כל הארוחה.

Colonyhotel 3
בופה, אבל לא כמו כולם. ארוחת בוקר במלון קולוני | צילום: עלאא זעאתרה

אחר כך מגיע תור האוכל: בופה מדויק ולא מוגזם, שמכיל בדיוק מה שכיף וטעים לאכול על הבוקר: לצד סלטי ירקות סופר טריים, תמצאו קערות פוטוגניות עם חצילים קלויים וטחינה חמצמצה וטובה, המון סוגי ממרחים על טהרת הטפנד, עגבניות מיובשות ואפילו סחוג ירוק ונשכני, אגף נאה של גבינות קשות ורכות, כולל ברי בשלה, לאבנה וגבינות שמנת מתובלות, וגם צלחת יפה דגים כבושים שחובה להניח על לחם חם. במקום עמדת הביצים המוכרת ניצבות כמה מחבתות ובתוכן חביתה א-לה נטורל או כזאת עם עשבי תיבול. הן דקות, ענוגות ומגיעות בדיוק בגודל הנכון. כמה מחבתות ליד נמצאות מיני פשטידות תפוחות ועשירות בטעם, בלי שום קרבה גנטית למאפינס ירקות תפלים ונפוחים שרווחים בבופה. אם ישאר לכם עוד קצת מקום בבטן, מומלץ לשבור שגרה ולפקוד את מחבת הפסטה ברוטב אלפרדו. שילוב מושחת בין אטריות מקרוני שמנמנות לרוטב האייטיזי המוכר. יש כמובן גם עוגות לקינוח, פירות טריים ומכונת קפה עם מיני משקאות לבחירה, אבל אלה הם רק בונוס לחוויית האסקפיזם הכוללת שמספקת ארוחת הבוקר הכי חו"לית בסביבה.

מלון קולוני - שדרות בן גוריון 28, חיפה | ארוחות הבוקר מוגשות בין השעות 07:00-11:00, יש להזמין מקום מראש

ארוחות פרטיות אצל ארז ונטאלי גולקו


ארז ונטאלי גולקו גרים בדירה חיפאית מקסימה עם מרפסת רחבת ידיים, בריזה מעוררת קנאה ונוף שנחלק להרבה ירוק עד וכחול של ים. במעונם המקסים הם מארחים גרגרנים מכל קצוות הארץ לארוחות כחלק ממיזם Eatwith, עם מנות ססגוניות, עשירות, יצירתיות ובעיקר שוברות שגרה. את חומרי הגלם הם רוכשים בשיא טריותם מהשוק; הדגים עד לפני שעות אחדות עוד שחו בים, והמאפים הריחניים יעוררו בכם געגוע עז גם ימים לאחר סיום הארוחה. המון טעמים לוקחים חלק בחוויה הזאת, אבל מה שבאמת מיוחד הם השילובים הנהדרים שיוצרים השניים - בשלן בחסד ונטורפתית חובבת מתוקים. הסלמון הכבוש, למשל, מוגש על סלט אבטיח. גבינת הבושה הבשלה נאפית על דבש ומעליה ענף טימין. הבמיה הזקורה מוגשת עם גבינת מנורי יונוית, ותבשיל המנוגלד מוגש על לאבנה ולימון כבוש. התיאור הצבעוני הזה הוא רק 40% מהארוחה. יש גם עיקריות, קוקטיילים מתאימים, פוקאצ'ה ריחנית לוהטת וממרחים מלווים שאי אפשר להפסיק לנגב גם כשממש מפוצצים.

Whatsapp Image 2019 09 02 At 1
השאירו לה מקום של כבוד בבטן. צלחת קינוחים בבראנץ' של ארז גולקו | צילום: יעל רייף

כמו תמיד בארוחות מעין אלה, האתגר האמיתי הוא להשאיר מקום לקינוח. אנחנו "נפלנו" על כנאפה ביתית עם גבינת ג'בני וחלווה, וצלחת יפה במיוחד עם בסבוסה, קרם לימון, אפרסקים מקורמלים, ומעל הכל קראמבל פריך וחמאתי. בנוסף לבראנצ'ים, בני הזוג גולקו מקיימים כמה סוגי ארוחות, כמו גם משתים קולינאריים, סדנאות בישול וסיור בוואדי ניסנאס שמלווה בהסברים, היכרות עם המטבח המקומי והטיפוסים שמרכיבים את הפסיפס התרבותי של האזור (120 שקלים לסיום קולינרי, 280 שקלים לסועד לארוחות השונות), כך ששווה להתעדכן באתר. שם גם תמצאו מתכונים לחלק ממנות הדגל המוגשות בארוחות.

ארז ונטאלי גולקו - פרטים וכתובת באתר של בני הזוג