סיפורי למה ככה: למה גוגל זה גוגל

כולם מכירים את גוגל - אבל מה בעצם המשמעות של המילה? התשובה היא צירוף של מספר גדול מאוד ושגיאת כתיב

כרטיס הביקור של לארי פייג' מגוגל, 1998
כרטיס הביקור של לארי פייג' מגוגל, 1998 | צילום: reddit.com/user/zestyping

כל אחד יודע מה המשמעות של אפל (תפוח) או פייסבוק (ספר מחזור, זה היה רלוונטי פעם) או מיקרוסופט (קטן ורך, מה שמעורר תהיות למה מישהו, בפרט גבר, יבחר לתאר את עצמו כך, אבל זה לא ענייננו). אבל מה זה גוגל? לפי dictionary.com, זהו פועל שמשמעותו "לחפש מידע באינטרנט באמצעות מנוע חיפוש, כגון גוגל", אבל לא הגיוני שחברת גוגל תיקרא על שם הפועל הזה, כי משמעות הדבר היא שהחברה נקראת על שם עצמה, וזה היה גורם לפרדוקס שהיה משמיד את הגלקסיה כולה.

אז מה זה Google? לצירוף האותיות הזה לא היתה שום משמעות לפני שסרגיי ברין ולארי פייג' התיישבו יום אחד וחשבו בחוצפתם שיהיה נחמד ליצור מנוע חיפוש יעיל יותר מאלטה-ויסטה ("מבט מגבוה" בספרדית, אגב). חובבי טריוויה ומתמטיקה יספרו לכם שגוגל נקרא על שם מספר גדול מאוד. זה נכון בערך, אבל לא בדיוק.

מספר מאוד גדול שהוא לא סופר רוסי

בשנת 1940 המתמטיקאים אדוארד קסנר וג'יימס ניומן פרסמו את הספר "מתמטיקה והדמיון", ספר מצוין שמסביר באופן מאוד ברור עקרונות מתמטייים שנשמעים מסובכים, אבל הם לא באמת כאלה. אתם יכולים, אגב, לקרוא את הספר - בחינם ובאופן חוקי - באמצעות גוגל ספרים, כאן. כדי להסביר את מושג האינסוף, ולמה גם מספר גדול מאוד מאוד הוא לא אינסוף,  הם היו צריכים דוגמה למספר ממש גדול. אבל למספרים האלה נוטים להיות שמות נורא ארוכים ולא נוחים. לכן הם המציאו מספר חדש -  או, יותר נכון, המציאו שם למספר: מעכשיו נקרא ל-1 עם 100 אפסים אחריו "גוגול" (Googol). בעצם, לטענתם מי שהמציא את השם היה האחיין בן התשע של קסנר. בכל מקרה,  גוגול הוא לא מספר "אמיתי" אלא שם שהומצא לשם הנוחות בלבד. השם הרשמי של המספר הזה הוא עשרה דואוטריגינטיליון, או עשרת אלפים סקסדציליון, תלוי את מי שואלים. בטח תסכימו ש"גוגול" הרבה יותר קליט. אגב, בפעם הראשונה שבה המונח מופיע בספר, הוא מלווה בהערת שוליים שמבהירה שהוא "אפילו לא דומה לסופר רוסי".

 

גוגול הוא לא מספר שימושי. למעשה חלק מהסיבה שהוא הומצא היא כדי להסביר שאין, בעצם, מה לעשות איתו. לא תוכלו לספור עד גוגל, גם בגלל שאין לכם זמן לזה (אם תספרו עשרה מספרים בשניה במשך שמונים השנים הקרובות תגיעו רק ל-25,228,800,000, וזה אפילו לא בסביבה של גוגול) וגם בגלל שפשוט אין מה (מספר החלקיקים ביקום כולו הוא ככל הנראה לא יותר מ-10 בחזקת 87, כלומר 10 עם 87 אפסים אחריו; אחד חלקי עשרת אלפי מיליארדים של גוגול). אבל דווקא משום כך הביטוי הפך פופולרי, גם אם כל מה שיש לעשות איתו זה לדבר על מספרים גדולים באופן חריג.

 

משרדים של גוגל
משרדים של גוגל

גוגל טועה בכתובת

כל זה מרתק, אבל זה לא מסביר למה לגוגל קוראים גוגל (ולא, נגיד, גוגול). התשובה הפשוטה היא: זאת היתה טעות באיות.

 

השם המקורי ששני הסטודנטים באוניברסיטת סטנפורד, לארי פייג' וסרגיי ברין, המציאו למנוע החיפוש שלהם היה "BackRub" - "מסאז' בגב". אם הם לא היו משנים אותו, עד היום במקום להגיד "גיגלתי את גולדה מאיר" היינו אומרים "עשיתי לגולדה מאיר מסאז' בגב". הם עצמם הכירו בכך שהשם הזה לא מדהים, ולכן יום אחד הם ישבו עם כמה חברים וניסו לחשוב על שם חדש. הם רצו משהו שיגרום לאנשים לחשוב על כמויות ענק של מידע, ולכן עלה הרעיון לקרוא לאתר על שם מספר גבוה מאוד. ללארי פייג' היה רעיון: גוגול! זה מספר מאוד גדול לכל הדעות. אחד החברים, שון אנדרסון, ערך מיד חיפוש whois כדי לבדוק האם הדומיין "גוגול.קום" פנוי. רק שהוא לא הכיר את המילה ולא ידע איך לאיית אותה, ובמקום לחפש googol חיפש google. הידד! הדומיין היה פנוי - ולמה שלא יהיה? שגיאת הכתיב הזאת היתה, כאמור, צירוף אותיות חסר כל משמעות.

 

באופן אירוני, היום זה בוודאי לא היה קורה. אילו אנדרסון היה מגגל "גוגל", הוא בוודאי היה מקבל את המשפט "האם אתה מתכוון ל-גוגול?", והכתיב הלא נכון היה נזנח. מסקנה: אילו ב-1997 לגוגל היה גוגל, גוגל לא היה גוגל.

 

אז בקיצור: מה זה גוגל? זה מספר ממש גדול, כתוב לא נכון.