טור דעה: טוויטר יכשל בישראל

הבאזז אולי העלה את טוויטר לתודעה, אבל סנונית ליס סבורה שהשירות לא ישרוד את האופי הישראלי, ולא יגשים את צרכינו החברתיים. שירות ליחצ"נים בלבד

דמיינו את המצב הבא: שתי מסעדות נפתחות זו לצד זו במרכז רחוב כל ישראלי. האחת מציעה אווירה ביתית וחברותית, בופה "אכול ככל יכולתך" ומנות מכל גודל וסגנון אפשרי, לצד שילובים מפתיעים וחידושים ללא סוף. השנייה מגישה במחירים זהים מנות גורמה זעירות וקלילות באווירה מנוכרת משהו, המחייבת את האורחים לשוחח זה עם זה בלחש ואינה מזמינה להתרומם מהשולחן כדי לשוחח עם סועד בשולחן השכן. איזו מסעדה תצליח יותר? מסעדת הגורמה אולי תהפוך לחביבת האליטות וחובבי מזון האיכות אך המסעדה המגוונת, העשירה, זו שאפשר לדבר בה בתנועות ידיים בולטות ולצחוק בקול רם – תצליח כנראה יותר בקרב הקהל הרחב.

לא מתאים לאופי הישראלי

מאותה סיבה, לדעתי, טוויטר לא תהפוך להצלחה מסחררת בישראל. יש להאמין שהיא תתחזק ותהפוך לכלי שימושי בקרב קהלים מקצועיים: יח"צנים, אנשי וחובבי תקשורת, מכורים לחדשות, בלוגרים משקיעים, אנשי היי-טק, גיקים, ו"גולשי סוגה" אחרים. עם זאת, הקהל הרחב לא ינהר לרשת המיקרו בלוגינג שמסעירה את אשטון קוצ'ר. גם אם חלקו ירשם אליה כדי לראות על מה כל המהומה, הוא לא יעבור לשימוש קבוע בטוויטר. לפחות בכל הנוגע לשוק הישראלי, מרק צוקרברג וחבריו יכולים לישון בשקט. טוויטר לא תגנוב מפייסבוק את כתר הרשת החברתית המצליחה בישראל, ולא תהפוך למתחרה משמעותית לה - פשוט מפני שבניגוד לפייסבוק, טוויטר אינה מתאימה לאופיו של הגולש הישראלי המצוי.

בארץ אגב, קיימים כבר שני כלים דומים וותיקים יחסית המחזקים סברה זו: תפוז מאפשרת לבלוגרים מנויים להגיד "מה בראש שלהם" בקצרה באמצעות "Snooz it", ואילו אתר שיתוף הקבצים של סלקום, "היפ", מאפשר לחבריו מזה כשנתיים לשתף עדכונים וקבצים דרך הרשת והסלולר. שני הכלים הללו לא זכו להצלחה נרחבת.

מרבית הישראלים, ברשת, כמו מחוצה לה, הם חברותיים, גרפומנים ואוהבים ריבוי כלים חברתיים ויישומיים. רוב הישראלים אוהבים שפע, צבעוניות וריבוי אפשרויות כפי שמעידה הפופולריות של חופשות "הכל כלול", מכירות חיסול בסגנון 2+1 והפלגות תענוגות באניית עם קזינו, עידן יניב ורוברט סמית. גם בחיי הרשת שלנו אנו זקוקים ומצפים לאותו עושר והיצע. מסיבה זו, פייסבוק הפך לכה פופולרי בישראל - הוא משלב בין שלל צרכים ישראלים טיפוסיים: חיזוק, חידוש ותחזוקת קשרים חברתיים, ייסוד קשרים חדשים, ביטוי אישי בממשק קל לתפעול, לצד המון שעשועים ויישומים בעלי אוריינטציה חברתית.

לא חברתי מספיק כמו פייסבוק

פייסבוק מאפשר לנו להגשים את הצרכים החברתיים הנפוצים שלנו באמצעות הרשת בקלות ובצורה אפנתית: לאתר חברים מגן נחמה, מהתיכון ומהצבא, לתייג את הדודה בתמונות המביכות מחתונה משפתית ולדסקס את הנושא עם השבט המורחב. בפייסבוק אנחנו יכולים לצבוט את הפקידה הפלוגתית שלא העזנו לדבר איתה לפני עשור כדי לבדוק האם היא בעניין, ובאותה נשימה לשלוח את שאלון "איזה סוג חומוס אתה?" לחברים שאיתם אנחנו נפגשים בקביעות באבו גוש בשבת. כל זאת לצד שימושים יום יומיים חיוניים כגון שירות הודעות, ייסוד קבוצות, תזכורות ימי הולדת והזמנה לאירועים.

כשמציעים לישראלי מצוי פחות באותו מחיר הוא מרגיש פראייר - וטוויטר ייתפס על ידי רוב הגולשים כפחות מפייסבוק, באותה השקעה (זמן ונאמנות – במקרה זה). לרוב הישראלים טוויטר יראה כשירות נוסף שנותן פחות מכפי שהם רגילים, מסרס את ההרגלים הכה אהובים עליהם ודורש מהם, השם ישמור, צמצום. רוב המתנסים הישראלים בו לא יתרשמו מההגבלה, לא ישתכנעו שמדובר בשירות שמצדיק השקעת ונאמנות ולא יתמסרו. יש לזכור שרוב הישראלים, גם אם הם מרבים להשתמש ברשת, אינם חיים בה, לכן יש לשער שיעדיפו מטעמי זמן ושימושיות, לרכז את גלישתם ברשת חברתית אחת או שתיים בתקופה נתונה.

טוויטר היא רשת חברתית מאוד לא חברותית – היא מאפשרת לעדכן ולהתעדכן בנוגע לעשייה יום יומית, אך היא אינה מזמינה יצירת קשרים וניהול תקשורת. עבור רוב הישראלים, מאפיין זה של טוויטר יהפוך אותה ללא מספקת כרשת חברתית עיקרית. יש לזכור שגם בארצות הברית, למרות הבאזז התקשורתי הנרחב, משתמשים בטוויטר רק כחמישה אחוז מהאמריקאים, בעוד ש-51% משתמשים במייספייס או בפייסבוק. כלומר, למרות התחושה שטוויטר עצומה בארה"ב, גם שם מדובר ברשת חברתית המספקת קהל מצומצם ביותר.

מי צריך טוויטר בשביל חדשות?

מה טוויטר כן מאפשר? עדכון שוטף חברתי וחדשותי. עבור הציבור האמריקאי נראה שהצעה זו היוותה חידוש מרענן, אולם ישראלים לא זקוקים לטוויטר כדי לעדכן זה את זה בנוגע לעשייתם השוטפת. כפי שמוכיחים סקרי תקשורת פעם אחר פעם, אנו עושים זאת באמצעות הטלפון הסלולרי ולא חיכינו לרשת חברתית לספר לחברינו שכרגע אנו בסופר - מתלבטים בין קוטג' 3% ל-5%.

גם כדי להתעדכן בחדשות לא נסתמך על טוויטר. לארצות הברית האסקפיסטית, בה אין חדשות יום יומיות מסעירות, טוויטר אכן משמש כמרענן חדשותי: זו אפשרות נוחה לקרוא עדכונים מסלבס אהובים לצד דיווחי חדשות על פרה שפלשה לקמפוס של קולג' ועושה בו שפטים. אולם לישראלים המכורים לחדשות, הזקוקים לדיווחים חדשותיים יום יומיים בנושאים הרי גורל, טוויטר לא תשמש כספק חדשות מהימן. כשאימת פיגוע או מבצע צבאי תמידית מרחפת מעלי, הרי לא נבנה על טוויטר כצינור תוכן, אלא נגלוש מיוזמתו לאתר החדשות המועדף עלינו, תוך האזנה לגלי צה"ל.

הפניות

עוד באותו נושא:
טוויטר למתחילים. מדריך
איך מצטרפים לטוויטר? צעד אחרי צעד
טוויטר: לא מתאים לכולם
טוקר: טוויטר בעברית
טוויטר: לבעלי הפרעות קשב (קומיקס)