מייסד חברת קומודור נפטר בגיל 83

ג'ק טראמיאל, מייסדה של חברת המחשוב קומודור - שהמציאה את מחשב הקומודור 64, נפטר ביום ראשון בביתו בקליפורניה

ג'ק טראמיאל - מייסד קומודור
ג'ק טראמיאל מייסד קומודור | צילום: יח"צ

מותה של אגדה: מייסד חברת קומודור, ג'ק טראמיאל, נפטר ביום ראשון בגיל 83 והשאיר אחריו אישה, שלושה בנים ונכדים רבים.

 

טראמיאל, יהודי וניצול מחנה הריכוז אוושויץ, נולד בשנת 1928 בפולין. לאחר מלחמת העולם השניה היגר טראמיאל לארצות הברית, שם הקים חברה לתיקון מכונות כתיבה.  הוא היה מהראשונים שקלטו את מהפכת המחשוב האישי של שנות השמונים, והעביר את מיקודה של חברת קומודור מחברה לתיקון מכונות כתיבה לחברת מחשבים מצליחה.

 

 מחשב הקומודור 64 שוחרר בשנת 1982, והוא המחשב האישי הנמכר ביותר בהיסטוריה. הקומודור 64 גם שימש ככלי התכנות העיקרי של מפתחי המשחקים של אותם זמנים, והיה בעל יכולות גרפיות מתקדמות במיוחד לעומת קונסולות המשחקים של אותה תקופה כגון האטארי 2600 ואחרות.

 

 

מחשב קומודור
מחשב קומודור | צילום: יח"צ

הצלחות וכשלונות

בשנת 1984, אולץ טראמיאל לעזוב את חברת קומודור, ובתגובה קנה את חברת אטארי, שתחת הנהגתו של טראמיאל פיתחה את הקונסולה הניידת Atari Lynx- שהייתה מתקדמת במיוחד לתקופתה, הרבה יותר מהגיימבוי של נינטנדו, את קונסולת ה-JR2600 - שהצליחה להחזיר את הכבוד לחברת אטארי, ואת קונסולת ה-Jaguar, שהייתה מתקדמת במיוחד אך לא הצליחה במיוחד.

 

מותג הקומודור של טראמיאל גם הוא נכשל, ובמהלך ההיסטוריה ולאחר פיתוחה של מערכות ההפעלה מבית מיקרוסופט ואפל, ירד קרנו של מחשב הקומודור 64 עד שבשנת 1994 נאצלה החברה לסגור את שעריה ולפשוט רגל. בשנת 2007 נעשה ניסיון להחיות את המותג בתור מחשבי גיימינג מתקדמים במיוחד, אך ניסיון זה נכשל.

 

מרטין גולדברג, ששוקד בימים אלו על כתיבת ספר על מותג אטארי וימיה הראשונים של תעשיית משחקי הוידאו אמר כי "לג'ק הייתה השפעה ענקית על עולם הצרכנות הממוחשב. הוא אדם שהצליח להנצל ממחנות הריכוז ולהיות מנהיג התעשיה. מורשתו היא דורות על גבי דורות של מדענים, מהנדסים וגיימרים שנחשפו לראשונה לטכנולוגיה עילית בזכות המחשבים הזולים שלו, שהמוטו שלהם היה "בשביל ההמונים, ולא בשביל העשירים."

 

אתם מוזמנים לכבד את זכרו של טראמיאל ולשחק במגוון משחקי קומודור 64 אונליין