״תמלא באתר ותביא ללשכה״: דרך הייסורים של בעלי העסקים

מה קרה כשהחשב הכללי נזקק לתיאום מס? למה בצלאל צריך להסתובב עם שקית מלאה טפסים? וכמה זמן לקח להקים חברה לגידול אורז באסטוניה? • בעקבות הזמן האבוד, פרק שני

זמן צפייה: 14:40

רוב האנשים שמגיעים לרשות המיסים לא חלמו על יום כיף, אלא ניסו לעשות פעולות פשוטות באינטרנט, כמו להגיש דוח או לערוך תיאום מס – ונחלו כישלון חרוץ. אם, למשל, אדם ירצה לפתוח עסק, הוא יצטרך להגיע למשרדי מע"מ, למשרדי מס הכנסה ולביטוח לאומי, ולהעביר טפסים ומסמכים רבים ושונים.

הבנק העולמי בודק בכל שנה, במאתיים מדינות שונות, כמה נוחות וקלות הפרוצדורות השונות במדינה – כמו להקים עסק או לשלם מיסים. בשנת 2010, הפרידו בין אסטוניה לישראל רק חמישה מקומות בדירוג. אסטוניה הייתה במקום ה-24 וישראל ה-29. אלא שבמהלך השנים האחרונות אסטוניה הלכה וטיפסה עד למקום ה-12, בעוד שישראל הידרדרה עד למקום ה-54.

באסטוניה יצרו כרטיס דיגיטלי לכל אזרח, אשר מאפשר לבצע פעולות, שבדרך כלל נתקעות בגלל בירוקרטיה - במהירות. מאחר והכל ממוחשב - תלושי המשכורת, הקבלות ושאר הנתונים, פתיחת עסק באסטוניה עשויה לקחת כעשר דקות בלבד.

צילום: החדשות 13

צביקה אקשטיין, דיקן ביה"ס "טיומקין" לכלכה במרכז הבינתחומי הרצליה, טען כי "חברי הכנסת, העיריות והפקידים מייצרים בירוקרטיה על העסקים, והאזרח בסופו של דבר משלם את זה. זה בזבוז של הרבה מאוד שעות עבודה של אנשים שצריכים לרוץ מרגולטור לרגולטור". היועץ הדיגיטלי של אסטוניה, מרטן קיאווץ, הסביר כי "הרעיון הוא לשנות את צורת החשיבה בנושא בירוקרטיה. זה לא קרה עם הטמעה של פטנט אחד, אתר אינטרנט או פורטל אחד, זה קורה לאט באמצעות הטמעת שיטות חדשות".

לרשות המיסים יש שאיפה טכנולוגית, אבל גם כשהם מנסים להפוך את המערכת לדיגיטלית – האזרח עדיין נתקל בקשיים. רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר, הסתבך גם הוא עם המערכת החדשה. "נסיתי לעשות תיאום מס, לא הצלחתי", סיפר חזקיהו, "נכנסתי לאתר, ואחרי שאתה מתמצא, ממלא פרטים ומכניס נתונים – הבנתי שאני צריך לבוא ולגשת לפקיד השומה האזורי". עם זאת, "אני חושב שהאזרח מרגיש שינוי בחלק מהדברים ויש מקומות שאנחנו מקבלים פידבק כזה, אבל עדיין זה ממשקים בודדים לעומת עשרות אלפי ממשקים".

החדשות 13

באסטוניה דוחפים לקדם ולפתח את המערכות שנועדו להקל על חיי האזרחים, ואף בכפרים הקטנים והמבודדים, האזרח משתמש יותר בטכנולוגיה ובשירותים ממשלתיים מאשר בעיר הגדולה. "אנחנו מנסים לעודד אותם להשתמש ברשת, כי אנחנו לא רוצים שאנשים יישארו מאחור".

הבשורה הטובה היא, שכל המשרדים והגופים שהתושב פוגש לאורח השבוע, מבינים היטב שחייבים שינוי. רובם אף נמצאים בכל מיני תהליכים כאלה. רשות המיסים, לדוגמא, צפויים להכניס לשימוש בשנתיים הקרובות יישומים אינטרנטיים חדשים ונגישים יותר להגשת דוחות, פתיחת עסק ולתיאום מס.