פישר הפתיע: הוריד את הריבית ב-0.25%

ישיבת הבנק הפדרלי האחרונה שהתקיימה בשבוע שעבר, בסיומה הותרה הריבית בארה"ב ללא שינוי פעם נוספת, השפיעה על ההחלטה של בנק ישראל להוריד את הריבית במשק לחודש אוקטובר ב-0.25% לרמה של 3%

סטנלי פישר
סטנלי פישר | צילום: רויטרס

(1:30 דקות)

בנק ישראל הוריד את הריבית במשק לחודש אוקטובר ב-0.25% לרמה של 3% לאחר הותרתה ללא שינוי ב-3 הפעמים הקודמים ברציפות. זאת בניגוד למרבית תחזיות הכלכלנים המוקדמות כאשר היו גם מעטים אשר ציפו להורדה זו.

אחד הגורמים שנלקח בחשבון על ידי הנגיד הוא מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, שעלה ב-0.5% לעומת ציפיות לעלייה מתונה יותר של 0.3%. מתחילת שנת 2011 עלה המדד ב-2.4% וב-12 החודשים האחרונים עלה המדד הכללי ב-3.4% - מעל היעד הממשלתי לאינפלציה שנתית מקסימאלית של 3% בלבד.

גורם נוסף אשר השפיע על ההחלטה הוא ישיבת הבנק הפדרלי האחרונה שהתקיימה בשבוע שעבר, בסיומה הותיר הפד את הריבית בארה"ב ללא שינוי פעם נוספת, ברמה של 0%-0.25% וחזר על הודעתו הקודמת כי ישאירה ברמה נמוכה במיוחד עד אמצע 2013 לפחות, כתוצאה מההרעה במצבה של הכלכלה האמריקאית. העלאה מואצת של הריבית במשק המקומי צפויה להרחיב את פערי הריבית בין שני המשקים, ובכך להגביר את הביקוש לשקל, העלול ללחוץ על המטבע המקומי כלפי מעלה מול הדולר ובכך להעיב על היצוא המקומי.

"הריבית תעמוד על רמה של 3% בתוך שנה"

 

הריבית במשק בשנה הבאה תהיה ברמת ה-3%, תוך שהאינפלציה במשק בתקופה זו תסתכם ב-2.3%, מעט מעל מרכז היעד הממשלתי, כך עולה מעדכון התחזית המקרו-כלכלית הרבעונית אשר פורסמה על ידי חטיבת המחקר של בנק ישראל בסוף השבוע שעבר. כמו כן, בבנק ישראל צופים כי המשק יצמח בשנת 2011 בכ-4.7% ואילו בשנת 2012 קצב הצמיחה יתמתן ויסתכם ב-3.2% בלבד.

בהודעת הריבית הקודמת הסירו בבנק ישראל את ההבהרה אשר חזרה על עצמה במשך יותר משנה, לפיה "ההחלטה החודשית עקבית עם התהליך ההדרגתי של החזרת הריבית לרמה נורמלית, שנועד לבסס את האינפלציה בתוך תחום היעד ולתמוך בהמשך ההתאוששות בפעילות המשק, תוך שמירה על היציבות הפיננסית", כמו גם את ההודעה על פיה "ברמת הריבית הנוכחית, ממשיכה המדיניות המוניטרית להיות מרחיבה". בכך הותיר בנק ישראל לעצמו אפשרות לבצע "פניית פרסה" במתווה המדיניות המוניטרית המקורי - ולבצע הורדת ריבית בתקופה הקרובה.