לנדאו חתם על מרווח השיווק - הדלק מתייקר ב-5 אגורות בחצות

בתום יום שכנועים ממושך נסוג שר התשתיות מהתנגדותו להפחתת המרווח שגובות חברות הדלק ב 25%; מחיר ליטר בנזין - 7.27 שקל

עוזי לנדאו
עוזי לנדאו | צילום: רפי קוץ

(1:34 דקות)

בתום דרמה פוליטית שנמשכה עד לרגע האחרון, הודיע היום בערב (רביעי) משרד התשתיות על עדכון מחיר הדלק לספטמבר. מחיר זה אמור היה להתייקר היום בחצות בחמש אגורות לליטר.

ואולם, בעקבות ההחלטה להפחית את מרווח השיווק שגובות חברות הדלק, איים היום ועד העובדים בחברת סונול, בגיבוי ההסתדרות, לעתור לבג"צ נגד יישום ההחלטה. אם תידחה העתירה או הגשתה, יתייקר מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן ב-0.7% לכ-7.27 שקלים לליטר.

מחיר הבנזין בעסקות השבוע האחרון באירופה ירד ב-6.9% לעומת החודש שעבר, אך ירידה זו קוזזה בעלייה של 5.16% בשער החליפין של הדולר לעומת השקל. לפיכך, נותר מחיר הבסיס של הבנזין ללא שינוי ניכר מן החודש שעבר.

ואולם, הבלו המוטל על ליטר בנזין 95 אוקטן התייקר בכ-24 אגורות לליטר (כולל מע"מ). זאת, לאחר שהבלו הופחת בסוף יולי דרמטית ב-31 אגורות לליטר - כדי למנוע את ייקור הדלק לצרכנים. משרד האוצר החזיר בינתיים לבלו 20 אגורות שקוזזו לפני חודש, בתוספת כ-4 אגורות בגין עדכון הבלו התקופתי (משום הצמדתו למדד). באשר ליתרת 11 האגורות, אלה צפויות להתווסף לפי שעה לבלו החל ב-1 באוקטובר.

את מרבית העלייה בבלו קיזזה החלטת ועדת המחירים הבין-משרדית להפחית את מרווח השיווק שגובות חברות הדלק בכ 19 אגורות לליטר. לפיכך, התייקר הדלק לצרכן ב 5 אגורות בלבד. מחיר הדלק בשירות מלא יהיה החל מהיום 7.47 שקלים לליטר. זאת, לאחר שוועדת המחירים החליטה על העלאת עמלת התדלוק בידי מתדלק מ-13 ל-20 אגורות לליטר. רכיב המס במחיר הסופי לצרכן יהיה כעת 53%.

האוצר לחץ - לנדאו התקפל

הפחתת מרווח השיווק התאפשרה לאחר ששרי התשתיות והאוצר חתמו היום על צו המחירים החדש, בהתאם להחלטת ועדת המחירים הבין-משרדית אתמול.

בתום יום דיונים ממושך בין משרדי האוצר והתשתיות, השתכנע שר התשתיות, עוזי לנדאו, בצורך להפחית את מרווח השיווק שגובות חברות הדלק מציבור הנהגים - וחתם על הצו. זאת, לאחר שסירב לעשות זאת שלשום, בטענה כי הפחתת המרווח תביא לפגיעה באיתנותן של חברות הדלק.

ועדת המחירים קבעה פה אחד כי מרווח השיווק יחתך ב-25% לאחר שהתברר כי חברות הדלק גבו לאורך השנים מרווח מופרז שלא חפף את הוצאות השיווק שאותן נדרש המרווח לכסות. לפי ההחלטה, החל ב-1 בספטמבר יופחת המרווח בתדלוק עצמי ב-18.8 אגורות לליטר (16.2 אגורות בתוספת מע"מ). עמלת תדלוק בידי מתדלק תועלה מ-13 אגורות ל-20 אגורות, ולכן מרווח השיווק בשירות המלא יפחת בכ-12 אגורות בלבד. מרווח השיווק יפחת בכל שנה ב-1%, אך בהדרגה.

החלטת ועדת המחירים הבין-משרדית התקבלה בתום מסע לחצים ממושך שהפעילו חברות הדלק הקמעוניות על משרדי הממשלה, בניסיון למנוע את הפחתת המרווח. עיקר הלחצים הופנו כלפי לנדאו, שעיכב במשך חודשים את פרסום ההמלצות לגבי עדכון מרווח השיווק. ההמלצות אותן גיבש מינהל הדלק במשרד התשתיות הורו להפחית את מרווח השיווק בסכום גבוה יותר של 21.5 אגורות לליטר.

מרווח השיווק נועד לכסות את סל הוצאות השיווק של חברות הדלק הקמעוניות. סל זה מבוסס על מרכיבים שאומצו מסל ההוצאות המחושב באירופה. הוא חושב בפעם האחרונה ב-2002 בהתבסס על נתונים שאספה פז ואיגוד חברות הדלק. המרווח הסתכם עד היום ב-71 אגורות לליטר, והיווה 9.5% ממחיר הבנזין לצרכן.

בנוסף, שיקלל מחיר הדלק לצרכן גם תוספות למחיר הדלק בבתי הזיקוק, דוגמת כיסוי הוצאות דלף, ביטוח ואחסון מלאי תפעולי. אלה הסתכמו ב-6 אגורות לליטר (מעוגל מ-5.6 אגורות), ובכך היה המרווח המשוקלל 76 אגורות - לפני שהוחלט להפחיתו ל-57.2 אגורות.

ההמלצות להפחתה הוגשו ללנדאו כבר לפני חודשיים, ואולם זה שלח את הצוות המקצועי לבחון אותן מחדש. איומי השר לסכל את הפחתת המרווח גררו אתמול התבטאויות חסרות תקדים כלפי לנדאו מפי גורמים במשרד האוצר, שלפיהן "ההון-שלטון הזה חייב להיעצר". במהלך אתמול כבר שוחחו לנדאו ושטייניץ כדי ליישר את ההדורים.

באשר לחברות הדלק הקמעוניות, חלקן מאיימות גם כן לעתור לבית המשפט. זאת, לאחר שציפו כי ההפחתה במרווח תהיה 10 15 אגורות לליטר. מנכ"ל TEN, דני בן נר, אמר אתמול בתגובה להחלטה כי הפחתת מרווח השיווק תפגע בתחרות בענף הדלק משום שתחזק את החברות הגדולות על חשבון הקטנות.

"היכולת שלנו לשמר את פער המחיר בינינו לבין החברות הגדולות יישחק, אך למרות זאת, עדיין ננסה להמשיך ולשמור על ההבטחה שלנו למחיר תחרותי, וכעת אנו בוחנים את צעדנו לעתיד, הן לטווח הקצר והן לטווח הרחוק", הוסיף בן נר.