תחקיר: איך השתלטו הטיסות מנתב"ג על שעות הלילה?

מאות אלפי תושבים שחיים מסביב לנמל התעופה בן גוריון סובלים בלילות יותר ויותר מרעש המטוסים. בדיקת "חדשות 10" מגלה איך חל זינוק חד במספר ההמראות והנחיתות בשעות הקטנות של הלילה, ואת "שיטת הסלמי" של רשות שדות התעופה, שלאט לאט איפשרה את המצב הזה

נתב"ג
נתב"ג | צילום: רוני שיצר

(4:07 דקות)

מאחורי הסכסוך המשפטי המכוער על הרעש בלילה בין נמל התעופה בן גוריון להערים סביב לו יש אנשים, בעיקר עייפים. את שיא הרעש בלילה ציפו התושבים לספוג כבכל שנה בעונת הקיץ העמוסה, אך לאחרונה משהו קרה. 48 טיסות עוברות לא בעונה דווקא בשעות עוצר הלילה.

כך למשל, הלילה יעברו 12 טיסות מ-3:50 ועד 4:50 לפנות בוקר - כל חמש דקות המראה. מדוע בנתב"ג מתחילות פתאם המראות ב-3:50 לפנות בוקר? הכירו את שיטת הסלמי.

בשנת 1997 היו ההכנות לנתב"ג 2000 היו בעיצומן. הממשלה קבעה כי הנמל יהיה סגור מ-23:00 בלילה עד 6:00 בבוקר. חברות התעופה זעמו ומחו ופנו לבג"ץ. בשנת 2003 הושגה פשרה לפני עוצר הלילה יהיה מ-1:40 עד ל-5:50. מכאן הדברים החלו להסתבך. לא ברור מתי, למה בדיוק ומי בכלל אישר לנתב"ג לקצר בעונת הקיץ את העוצר בשעה שלמה - ל-4:50.

רשות שדות התעופה: פוכלים לפי החלטת העליון

גורמים בענף מספרים כי ההקדמה היתה זמנית ונועדה ליישר קו רק בחודש שבו ישראל עוברת לשעון חורף ואירופה עדיין בקיץ וכך הזמני הפך לקבוע. הפיחות בשעות רק הלך והחמיר. בחגים קוצר העוצר בשעה נוספת והטיסות החלו ב-3:50.

רשות שדות התעופה מסרה בתגובה כי היא "פועלת על פי החלטת בית המשפט העליון לפיה המראות מנתב"ג בשעות הלילה ימשיכו להתקיים כל עוד הן נדרשות לשם שמירה על בטיחות הטיסה, שדרוג המסלולים וצמצום הפגיעה למינימום הכרחי".

ממשרד התחבורה נמסר כי "ממשלת ישראל החליטה על צמצום ההגבלות על המראות מטוסים בנתב"ג בעקבות שדרוג מסלולי ההמראה והנחיתה וסגירה של אחד משני המסלולים הראשיים. שופטת בית המשפט העליון קבעה כי אין מקום להוציא צו ביניים האוסר על המראות בלילה".