מטרת הפגישה בוושינגטון: למנוע משבר עם סיום ההקפאה

בספטמבר יפוג תוקפה של הפסקת הבנייה בהתנחלויות, ובירושלים לא לוקחים סיכונים. במקביל, אובמה מציב משוואה חדשה בפני נתניהו: שיחות ישירות עם הפלסטינים תמורת חידוש הבנייה בהתנחלויות. הפלסטינים מצידם מצפים למשא ומתן ישיר רק לאחר הפסקת הבנייה בירושלים

אתר בנייה
אתר בנייה | צילום: רויטרס

(2:36 דקות)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נועדו הערב (שלישי) בוושינגטון ודנו במגוון נושאים מדיניים העומדים על הפרק. כעת מסתמן כי מטרת הפגישה העיקרית הייתה למנוע משבר נוסף בספטמבר עם סיום הקפאת הבנייה בהתנחלויות.

במקביל, אובמה לוחץ על נתניהו, ומציב משוואה חדשה: שיחות ישירות עם הפלסטינים תמורת חידוש הבנייה בהתנחלויות. הנשיא האמריקני אף צפוי לבקש מנתניהו העברת שטחים בגדה המערבית לשליטה פלסטינית.

הפלסטינים מצדם מצפים למשא ומתן ישיר רק לאחר הפסקת הבנייה בירושלים. עם זאת, גורם בכיר ברמאללה אמר לחדשות 10: "אם אובמה יכריח אותנו, נלך למשא ומתן ישיר".

הנשיא האמריקני קרא לישראל ולפלסטינים בתום הפגישה להתקדם לעבר שיחות ישירות בין הצדדים. "יש שורה של אמצעי בניית אמון הדדי כדי שנגיע למשא ומתן מוצלח", אמר אובמה. "דיברתי עם נתניהו על כמה מהם, וכך גם עם אבו מאזן שהיה כאן. חשוב מאוד שהפלסטינים לא יחפשו תירוצים ולא ישתמשו בשפה פרובוקטיבית, אלא ימשיכו בדרך של שיחות קונסטרוקטיביות ויעילות ולא יביכו את ישראל", ציין אובמה.