לאחר 15 שנים של מאמצים: מדינת ישראל התקבלה לארגון ה-OECD

שגרירי 31 המדינות הצביעו בעד צירופה של ישראל לארגון לשיתוף פעולה כלכלי ולפיתוח • בסוף החודש אמורים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומזכ"ל ה-OECD אנחל גורייה, לחתום על מסמך ההצטרפות של ישראל לארגון

(2:12 דקות)

מדינת ישראל מצטרפת ל-OECD. שגרירי 31 המדינות החברות בארגון אישרו הבוקר בישיבה מיוחדת במשרדי הנהלת הארגון בפאריס את צירופה של ישראל, ביחד עם אסטוניה וסלובניה, כחברות מלאות בארגון. ההצבעה תסכם 15 שנות מאמצים בלתי פוסקים של ישראל להיות חלק מהארגון הכלכלי החשוב.

כעת, צפויה ישראל להמתין עד ל-27-26 במאי לישיבת מועצת שרי האוצר של כל חברות הארגון, האמורה לאשרר את צירופה של ישראל לארגון היוקרתי. ב-29 במאי אמורים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומזכ"ל ה-OECD, אנחל גורייה, לחתום על מסמך ההצטרפות של ישראל לארגון. בהמשך יובא מסמך ההצטרפות לאישרור הכנסת.

נתניהו כבר מיהר לברך על ההחלטה, אך מסתבר כי ישראל כלל אינה עומדת בתקנים הבסיסיים של הארגון. הבירוקרטיה הישראלית, זיהום האוויר הים והקרקע, הפערים החברתיים - כולם חוזרים בדוחות על הכלכלה הישראלית שעשה הארגון.

"ישראל היתה ראש לשועלים ברשימת המדינות המתפתחות והגענו היום לכלכלות המפותחות אבל שם אנחנו רק במקום בינוני", מסביר כתב חדשות 10 ומבקש להרגיע את השמחה. "אין שום סיבה להניח שבהינתן שישראל היא איזור סכסוך דווקא לכאן יגיעו הררי המזומן שנתניהו מייחל להם".

מזכ"ל ה- OECD הודיע ביום שישי האחרון בפאריס כי ייכנס היום אחרי הצהריים מסיבת עיתונאים מיוחדת, ובכך הכניס את כל המערכת הפוליטית-כלכלית בירושלים לסחרור.

OECD, הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ולפיתוח, הוא ארגון הגג של 31 המדינות המפותחות בעולם מהבחינה הכלכלית. אחד הקריטריונים המוקדמים לקבלה לארגון הוא משטר דמוקרטי. לכן, מדינות עשירות, דוגמת ערב הסעודית, אינן חברות בארגון­ כמו כל מדינות ערב האחרות.

ברגע האחרון: הפלסטינים ניסו לטרפד

באחרונה הציעה נורבגיה כי ישראל תתקבל לארגון רק אם תתחייב כי חברותה חלה רק על שטחי ישראל שבתוך קווי 67. גם לשווייץ ואירלנד היו הסתייגויות שונות ביחס למדיניות ישראל. עם זאת, כל ההסתייגויות הוסרו, אך בישראל חוששים מהתנגדויות פוליטיות אחרות, אף ש-OECD הוא ארגון כלכלי ללא אג'נדה פוליטית.

משרד ראש הממשלה הוציא אתמול הנחיה לכל הגורמים המעורבים בהליך צירופה של ישראל לארגון כולל משרדי החוץ, האוצר והתמ"ת ובנק ישראל לשמור על דממה תקשורתית עד להחלטת מועצת השרים. החשש כנראה הוא מפני לחץ של מדינות ערב על חברות הארגון, שלא לקבל את ישראל כחברה מלאה בארגון.

אתמול נודע כי ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד, ניסה לטרפד את כניסת ישראל ל-OECD. שר התמ"ת, פואד בן אליעזר, אמר בתגובה: "ניסיונותיו של פיאד חמורים ביותר וחמורים שבעתיים בימים שבהם ישראל רוצה לפתוח בשיחות קירבה כדי להגיע להסכם ולפיוס בין העמים. אסור לנו להכניס פוליטיזציה לתוך ארגונים העוסקים בכלכלה ובסחר". לדבריו, "אני לא רוצה לצאת בהצהרות טרם זמנן, אך בהחלט ניתן לקוות שישראל תהיה מחר באופן רשמי מדינה שתזומן ל-OECD".

שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר כי קיבל הבטחה חד משמעית מגורייה כי ישראל תתקבל ל-OECD. לדבריו, ישראל בדקה לאחרונה עם כל מדינות הארגון את עמדתן, היא נמצאת עם יד על הדופק כל הזמן.

דוח ה- OECD קובע: ישראל מפולגת, אי שיוויונית וענייה >>>
ישראל השלימה את השלב הראשון בהצטרפות לארגון ה-OECD >>>
ראש למתפתחים או זנב למפותחים? דעה >>>

(29 שניות)