עסקת הקלטת: צעד בונה אמון, שאינו מעיד על התקרבות עמדות הצדדים

ישראל, שאישרה שחרור 20 אסירות פלסטיניות, מעוניינת לעגן את מחויבות חמאס לשלומו של גלעד שליט • ההסכמה בין הצדדים הושגה בזכות המתווך הגרמני, הפועל במרץ לקידום העסקה הסופית • בחמאס מדגישים כי עמדתם לא רוככה • פרשנות

(4:05 דקות)

שרי הקבינט הביטחוני מדיני אישרו היום (רביעי) פה אחד את עסקת הקלטת, לפיה תשוחררנה 20 אסירות פלסטיניות העצורות בישראל, תמורת אות חיים מצולמת של החייל החטוף גלעד שליט.

לדברי פרשני חדשות 10, הקבינט הסכים פה אחד לאשר את החילופים, בעיקר מפני שאין מדובר במחיר כבד מדי עבור ישראל. האסירות, ששמן פורסם אחר הצהריים, אינן נחשבות כבעלות "דם על הידיים", ואף אחת לא הייתה מעורבת ישירות ברצח ישראלים.

הקלטת תזים את השמועות באשר למצבו של שליט לאחר מבצע "עפרת יצוקה" בעזה. מכאן באה דרישתה של ישראל, כי תהיינה הוכחות לכך שהצילום נערך בתקופה האחרונה. עוד ביקשה ישראל כי אורכה של הקלטת יהיה דקה לפחות. מטרת ישראל היא לעגן את מחויבות חמאס למצבו של גלעד שליט.

בישראל, נכון לעכשיו, הוחלט שלא לפרסם את הקלטת, למרות שייתכנו שינויים בימים הקרובים. ההיגיון העומד מאחורי החלטה זו הוא להוריד את הלחץ הציבורי, שיגבר, ככל הנראה, אם תוכן הקלטת ייחשף.

צעד חשוב, אך מוגבל

העסקה מהווה צעד בונה אמון חשוב, אך מוגבל. ההתקדמות הושגה בזכות התנופה שהביא עימו המתווך הגרמני. הוא ממוקד לנושא זה בלבד, ונחוש להביא לעסקה. לשם כך הוא מדלג בין הצדדים, ולוחץ עליהם להתגמש. עם כניסתו לתפקיד, משימתו הראשונית הייתה להגיע לתאם ולתעד את הנקודות שהוסכמו עד כה, ולהתחיל במסגרת מסודרת, שתאפשר להתקדם הלאה.

בחמאס צייתו להוראות המתווך, וסיפקו את הדרישות שהתבקשו. לאחר שצפה בקלטת, ובחן האם היא עומדת בתנאים הישראליים, דיווח על תוכנה לחגי הדס, הממונה מטעם ישראל על המשא ומתן לשחרורו של שליט. נכון לרגע זה, אף ישראלי לא זכה לצפות בקלטת.

גורמים בחמאס מוסרים כי הקלטת צולמה לאחר כניסתו של המתווך הגרמני לתפקיד, ולפיכך, לאחר מבצע עופרת יצוקה. עוד אמרו כי עבור כל דקת צילום נוספת ידרשו שחרור אסירים נוספים.

למרות ההתקדמות, אין בצעד זה כדי להעיד על התקרבות עסקת חילופי האסירים. הפער בין הצדדים לא הצטמצם. בחמאס מדגישים כי למרות ההוכחות כי מנגנון התיווך פועל, עמדות הארגון לא השתנו, ורשימת האסירים, כמו התנאים לשחרורם, נותרה כשהייתה.