נציג ארה"ב לשעבר בסבא"א: ייתכן שסוריה מסתירה מתקני גרעין

בלעדי לחדשות 10: גרגורי שולטה טוען, כי הסורים לא מאפשרים לפקחי הסוכנות לבצע את עבודתם ותוקף את מוחמד אל-בראדעי, שנוקט לדבריו במדיניות אנטי-ישראלית. "אחרי התקיפה בסוריה הוא כעס על ישראל וארה"ב, אבל לא הביע מורת רוח כלפי סוריה". על הגרעין האיראני אמר: "הם מנסים להרוויח זמן" • הראיון המלא ישודר ביום שישי בשעה 20:00

(2:45 דק')

גרגורי שולטה, השגריר של ארה"ב לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, סיים לאחרונה את תפקידו לאחר ארבע שנים. יממה לאחר שאיראן מסרה את תשובתה בנוגע לתכנית הגרעין שלה לארגון, מביע שולטה ספקות באשר לכנות הכוונות של משטר האייתוללות בטהרן. כמו כן טוען הדיפלומט האמריקני, כי סוריה מסתירה פעילות גרעינית בשטחה ולא משתפת פעולה עם סבא"א.

"איראן תמיד מנסה להרוויח זמן, והשאלה היא האם ניתן לשכנע אותם להפסיק, האם אפשר לשכנע אותם שהם צריכים לשאת ולתת ברצינות", אומר שולטה בראיון בלעדי לחדשות 10, שישודר במלואו מחר בשעה 20:00. "הרעיון הוא לשכנע אותם שאי אפשר עוד להרוויח זמן, והם צריכים להראות נכונות להפסיק את הפעילויות האלה".

שולטה חושף במהלך הראיון, כי יש לו בטן מלאה על המזכ"ל היוצא של סבא"א, מוחמד אל-בראדעי, בעקבות היחס האנטי-ישראלי שלו. לדבריו, אל-בראדעי זעם אחרי התקיפה הישראלית על המתקן הסורי בשיר א-זור, החשוד ככור גרעיני. "אני אומר לכם, מוחמד אל-בראדעי לא היה מרוצה", טוען שולטה.

"הוא כעס על ישראל, הוא כעס על ארה"ב, אבל הוא לא הביע כלל מורת רוח כלפי סוריה. למעשה הוא פרסם הצהרה בה הוא גינה את הפעולה החד צדדית של ישראל. הוא הסתייג מהערכת המידיעין המאוחרת, מה שהיה מכה מכוונת כלפי ארה"ב".

הדיפלומט האמריקני נשאל האם סוריה ממשיכה במאמציה להשיג יכולת גרעינית והשיב: "היו פעולות אחרות שעוררו אצלנו חשש, שעוררו חשש בסב"א. הפקחים ממש ביקשו לבקר במספר אתרים אחרים, אבל הסורים סרבו לתת להם לבקר. הם טענו שאלה מתקנים צבאיים. הם ניסו לטעון שהחלקיקים האיראניים שהפקחים מצאו באתר הכור ההרוס הגיעו מפצצות ישראליות".

בירושלים לא הופתעו מדבריו של שולטה והביעו סיפוק רב ממה שנאמר בראיון. לדברי גורמים מדיניים בכירים, אכן קיימת האפשרות שסוריה מסתירה אתרים רגישים הקשורים לגרעין, וזה מסביר את הביקורת כלפי אל-בראדעי. עוד אמרו הגורמים, כי המזכ"ל היוצא של סבא"א מפגין חולשה גם כלפי האיראנים.