שפעת החזירים: מצב חירום בריאותי הוכרז בארצות הברית

המשרד האמריקני לביטחון פנים הכריז הערב על מצב חירום בריאותי בעקבות הדבקותם של 20 בני אדם ב-5 מדינות שונות בנגיף • במקביל, הודיע ארגון הבריאות העולמי, כי מהבדיקות שערך לא נמצאו ראיות המעידות שמי שנדבק בשפעת אכל בשר חזיר או נחשף לבעלי החיים באופן כללי • מוקדם יותר ניסה דובר הבית הלבן להרגיע את האמריקנים והבטיח שוושינגטון עוקבת מקרוב אחר ההתפתחויות בסוגיית הנגיף

(1:59 דק')

בהלת השפעת ג'נט נפוליטנו, השרה האמריקנית לביטחון פנים, הכריזה אמש (ראשון) על מצב חירום בריאותי - בעקבות מה שנראה כהתפשטות שפעת החזירים.

עד כה נתגלו ברחבי ארצות הברית 20 מקרים בחמש מדינות שונות. ראשי מערכת הבריאות בארצות הברית מעריכים כי ב-48 השעות הקרובות צפוי לגדול מספרם של החולים שיאובחנו, זאת מאחר והמרפאות קיבלו הנחיה לבדוק האם מי שמגיע כשהוא חש ברע, סובל בעצם מהנגיף. ולמרות הנתונים המדאיגים, בינתיים, כל המקרים שנתגלו בארצות הברית היו מוחלשים, ולא מוגדרים מסכני חיים.

בינתיים, גם אירופה נמצאת בכוננות שפעת החזירים. משרד הבריאות הבריטי הוציא הנחיה לכל המרפאות המקומיות לבדוק כל אדם שמגיע עם התסמינים שעלולים ללוות את שפעת החזירים. עד כה, בבריטניה ובמדינות האיחוד לא התגלה ולו מקרה אחד של השפעת.

מוקדם יותר הערב אישר ראש עיריית ניו יורק, מייקל בלומברג, כי שמונה תלמידי התיכון מרוב קווינס בעיר לקו ב"שפעת החזירים". עם זאת הוא הוסיף: "לא נרשמה החמרה שמלמדת על התפשטות המחלה". בלומברג אמר עוד, כי בתי הספר הציבוריים ישארו פתוחים, וביקש ממי שחשים מעט ברע, להישאר בבית.

שמונת תלמידי התיכון הללו, מצטרפים למקרים נוספים של "שפעת החזירים" שאובחנו בארצות הברית, בקנזס בקליפורניה ובטקסס. באחד המקרים, אישה בת 35 מקליפורניה אושפזה כבר בתחילת החודש לאחר שחשה ברע, ולאחר מכן החלימה. לא ידוע על קשר כלשהו בינה לבין החולים האחרים שנמצאו.

גורמי הבריאות במדינת קנזס דיווחו הלילה, כי איבחנו את המחלה בקרב בני זוג במרכז קנזס, לאחר שהבעל ביקר במקסיקו. לפי הדיווח, מצבם של בני הזוג טוב, והם לא נזקקו לאישפוז.

ובתוך כך, בארגון הבריאות העולמי אומרים הערב כי מבדיקות שערכו עד כה לא נתגלה קשר בין מי שנחשף לחזירים לבין מי שלקה במחלה. דיווח זה מנוגד למה שמקובל היה לחשוב עד כה בעולם הרפואה. הבוקר אמרו במשרד הבריאות כי המקרים הבודדים המוכרים של בני אדם שלקו במחלה, הם של מי שנחשפו ישירות לחזירים.

הבית הלבן: כל אמצעי הזהירות ננקטים

ובתוך כך, אומר הערב דובר הבית הלבן כי וושינגטון עוקבת מקרוב אחר ההתפתחויות בסוגיית הנגיף, וקורא שלא להבהל מהמאורעות האחרונים.

בראיון לתוכנית "פגוש את העתונות" ברשת NBC האמריקנית, אמר הדובר - רוברט גיבס - כי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, מתודרך בעניין באופן קבוע על ידי גורמי בריאות ובטחון. הוא הוסיף, כי חשוב שהציבור יבין שהממשל נוקט בכל אמצעי הזהירות הנדרשים כדי לטפל בהתפשטות המחלה.

ובישראל מאושפז צעיר בן 26 שהגיע לבית החולים לניאדו שבנתניה, ווסיפר כי הוא סובל מתסמיני השפעת, שגבתה עד כה 81 קורבנות במקסיקו והתגלתה גם בארצות הברית ובניו זילנד.

הצעיר סיפר כי בימים האחרונים חזר ממקסיקו. לאור האירועים האחרונים הוחלט בבית החולים שלא לקחת סיכון והצעיר הועבר מייד לבידוד וכן נלקחות ממנו בדיקות כדי לאשר האם מדובר בתסמיני שפעת החזירים או שמא בשפעת רגילה. בעקבות האירוע עודכן משרד הבריאות ובמידת הצורך יופעלו נהלי החירום.

תמונת המצב בעולם (2:11 דק')