למרות המתיחות: ליברמן הוזמן לביקור במצרים

ליברמן וראש המודיעין המצרי נפגשו בלשכתו של ראש הממשלה, לאחר יום של לחץ ישראלי כבד על השליח מקהיר • במהלך הפגישה קיבל שר החוץ מסולימאן הזמנה לבקר במצרים, זאת למרות היחסים הצוננים בין קהיר לליברמן על רקע התבטאויותיו בגנותה של מצרים • זמן קצר לאחר מכן נועד ראש המודיעין המצרי עם נשיא המדינה והבהיר לו כי מדינתו "מקווה לשיתוף פעולה עם הממשלה החדשה"

(2:21 דק')

שר החוץ, אביגדור ליברמן, קיבל אתמול בערב (רביעי) במהלך פגישתו עם ראש המודיעין המצרי, עומר סולימאן, הזמנה לביקור במצרים, זאת למרות הצהרותיו כלפי הממשל בקהיר ואיומי שר החוץ המצרי לסרב להעניק לו אישור כניסה למדינה.

גורמים מדיניים אמרו לכתב המדיני של חדשות 10, צ'יקו מנשה, כי הפגישה בין ליברמן לסולימאן נקבעה כבר לפני מספר שבועות אך בישראל הקפידו לשמור אותה בחשאיות בשל המתיחות בין הצדדים. למרות ההזמנה הבהיר מנשה כי למצרים יש עדיין בטן מלאה על שר החוץ הישראלי.

מלשכת ליברמן נמסר כי היתה זו פגישה טובה ומועילה שהתנהלה באווירה ידידותית ומאוחר יותר הלילה אף דווח ב"קול ישראל" כי שר החוץ קיבל ממנו הזמנה רשמית לבקר במדינה וכי השניים קבעו להמשיך להיפגש. ההזמנה היא בשמו נשיא מצרים, חוסני מובארק.

במהלך הפגישה ליברמן הביע את הערכתו לתפקידה המוביל של מצרים באזור ולמנהיגה חוסני מובארק ולשר סולימאן ואמר: "ישראל ומצרים ימשיכו בשיתוף הפעולה החיוני להבטחת היציבות והשלום במזרח התיכון".

זמן קצר לאחר שנפגש עם שר החוץ נועד סולימאן גם עם נשיא המדינה, שמעון פרס. בפגישת העבודה דנו השניים בקידום שיתוף הפעולה המדיני- ביטחוני בין ישראל למצרים ובתוך כך שיתוף הפעולה במניעת הברחות הנשק אל הרצועה. השניים דנו גם בדרכים לקידום תהליך השלום בין ישראל לשכנותיה ובסוגיית החייל החטוף גלעד שליט.

מלשכת נשיא המדינה נמסר כי במהלך הפגישה העביר הנשיא מסר למצרים ובו הדגיש את התפקיד המרכזי שהיא ממלאת בקידום השלום במזרח התיכון. בתגובה למסר שהועבר לו על ידי נשיא המדינה, אמר לו סולימאן כי מצרים מקווה לשיתוף פעולה עם הממשלה החדשה בירושלים.

פגישתו של סולימאן עם ראש הממשלה נתניהו מוקדם יותר דנו השניים בנושא עזה ובנושא שחרור החייל החטוף גלעד שליט. גורמים מדיניים אמרו כי כרגע הנושא נמצא בהשהייה בעקבות חילופי השלטון בישראל ופרישתו של המתווך עופר דקל מתפקידו.

צ'יקו מנשה, הכתב הפוליטי של חדשות 10 אומר כי "נתניהו אינו מעוניין להיות זה שעושה כרגע את הצעד הראשון בנושא עסקת שליט. זוהי עסקה שיש בסביבתו כאלה המכנים אותה עסקת דמים. נתניהו טוען כי בינתיים עוד לא גיבש מדיניות בנושא שליט".

ומן הצד המצרי סולימאן אמר לנתניהו בפגישתם כי הוא מביא עימו הצעות חדשות בנוגע לאפשרות של שחרור שליט. צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של חדשות 10 אומר כי "סולימאן טוען שאין זמן בסוגיית שליט ושיש לפעול במהרה. סולימאן הבטיח לנתניהו יצירתיות בכל הנוגע לדרישות חמאס בתמורה לשחרור".

"בקהיר מעוניינים ברגיעה מחודשת בדרום"

"המצרים מאוד מעוניינים בחידוש הרגיעה בדרום. הם טוענים כי ברגע שישראל תתחיל לדבר עם נושא שליט - ניתן יהיה לדבר על כל הנושאים העומדים על הפרק. המצרים הצליחו לשכנע את חמאס לשמור על השקט בדרום בינתיים. מבחינת המצרים - הם מעדיפים לוותר על כבודם ולשלוח את סולימאן לישראל, כדי להגיע לרגיעה מחודשת".

יחזקאלי מוסיף עם זאת כי "אין אבל הרבה זמן לבזבז מבחינת המצרים. השקט לא יישאר לזמן רב".