"בין ישראל לחמאס קיימת הבנה - לא הסדר"

השלב הראשון של יהיה מורכב מ-30 ימי מבחן, שבמהלכם אמורה להיכנס לתוקף הרגיעה. אם זה יצליח ההבנה תעבור לשלב השני, בו חמאס דורש שליטה על המעברים ובישראל דורשים עסקה לשחרור גלעד שליט. ברקע, ארצות הברית מעודדת את המהלך בתקווה להשיג קצת שקט. פרשנות

(03:07 שנ')

אלון בן דוד: זה לא הסכמה זה לא הסדר - זו הבנה. שלושים ימי מבחן מהווים את השלב הראשון בדרך לרגיעה. חמאס אומר שהוא מסוגל להפסיק כל ירי לעבר ישראל, גם של שאר הארגונים. ישראל יכולה להמשיך לפעול נגד שאר הארגונים - מלבד חמאס. אם השלב הראשון יעבור בשלום, יעברו לשלב ב'. בחמאס דורשים שליטה במעברים אולם הם יודעים שישראל לא תקבל את זה. המצרים מבקשים פתיחה של מעבר רפיח ביחד עם תגבור האבטחה באזור.

ישראל דורשת הפסקת ההברחות לרצועה ורוצה לכרוך את העסקה גם בשחרור החייל החטוף גלעד שליט. המהלך הנוכחי מתבצע בעידוד אמריקאי. זו הפעם ראשונה שארצות הברית פותחת פתח ללגיטימציה לחמאס.

צבי יחזקאלי: הפלסטינים מברכים על ההבנה אולם הם מתריעים - היא פתוחה לפרשנות ומציבה את הכח בידי חמאס. הארגון גם נתון ללחצים בינלאומיים מצד איראן וסוריה שאינן רוצות בהפסקת אש.

צ'יקו מנשה: לראשונה ארצות הברית פותחת פתח להדברות עם חמאס - דרך בלוג רשמי של דוברות מחלקת המדינה האמריקנית. בבלוג עלתה היום לראשונה השאלה האם על הממשל לערב את הארגון במשא ומתן. גורמים בכירים בירושלים ראו את הבלוג ונדהמו. דובר מחלקת המדינה, שון מקורמיק נשאל על ידי עיתונאים אמריקנים בקשר לעניין ולא נתן תשובה חד משמעית. "זה הבלוג הרשמי שלנו ומטרתו לעורר דיון בין אנשים" הוא אמר והתחמק "אני לא כתבתי את השאלה הזאת".