"יותר מסוכן מהבורסה": השקעות הסטרטאפ שנפתחו לשכירים מן השורה

בעבר פנו המיזמים החדשים לעשירים בלבד, אך כיום הציבור הרחב יכול להשקיע אף הוא סכומים קטנים. הפיתוי גדול, אך כך גם הסיכון - ואלפים כבר סיכנו את כספם מבלי לדעת אם יקצרו רווחים

זמן צפייה: 06:13

לחברת "pick-space" של מאור כהן, אפליקציה לניהול חללים משותפים, כבר יש בקופה מיליון ו-100 אלף שקלים שגייסה ברשת. אלא שבניגוד להשקעה גדולה ומקצועית, הגולשים שהעבירו את הכסף למאור לא יכולים לערוך מחקר שוק מסודר, ואפילו לא לפגוש אישית את היזם לפני שהם נוטלים את הסיכון. "כל יום יש בעיתון כתבה על אנשים שעשו אקזיטים", אמר אור בנון, מייסד ומנכ"ל "פיפל ביז", פלטפורמה למימון המונים. "אנשים רוצים להיות חלק מזה".

השקעות בסטרטאפים, שעד לפני שנה פנו לעשירים בלבד, פונות עכשיו גם לשכירים מן השורה. זאת, החל מסכומים קטנים של כמה מאות שקלים בלבד. הפיתוי גדול, וכך גם הסיכון. אלפי ישראלים כבר שמו את כספם בלי להכיר את היזמים ולקבל דיווחים שוטפים, ובלי לדעת מתי יקצרו את הרווח, אם בכלל.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

לשירת ההמנון: אנגלה מרקל חוותה התקף רעידות בטקס רשמי • תיעוד

בכיר בשירותי הכבאות נחקר בחשד לשורת הטרדות מיניות של עובדות

אירוע חמור בגדוד "נצח יהודה": 48 רימוני יד נגנבו מהבסיס

אור בנון, מייסד ומנכ''ל ''פיפל-ביז''
אור בנון, מייסד ומנכ''ל ''פיפל-ביז''
waze
waze

"כל משקיע שאני מתחיל לדבר איתו, אני אומר לו מראש שהאופציה של הפסד", סיפר כהן. "אנחנו בעולם של הון-סיכון. הון-סיכון זה אומר שאתה משקיע, יש סיכוי גדול להרוויח הרבה, יש סיכון גדול להפסיד הכל".  בגלל החששות האלה הוחלט באופן חסר תקדים לקבוע רף להשקעות הציבור בסטרטאפים, לפי שכר. "הסדרנו את המנגנון הזה וקבענו שהוא אפשרי בחוק. אבל כן חשוב לנו להדגיש שהוא מסוכן", אמרה עו"ד צפנת מזר-לייסט, מנהלת במחלקת התאגידים ברשות לניירות ערך. "הוא בוודאי יותר מסוכן גם מהשקעה בבורסה".

''פיפל ביז''
''פיפל ביז''

הזוג הצעיר יפית ואיתי סיכנו סכום קטן יחסית, והם מחכים לאקזיט. "אני לא רואה איך המשכורת שלי כשכירה תעשה אותי יותר מאושרת, או תגרום לי לקנות בית", אמרה יפית. "אני מאמינה שהשקעות בסטרטאפים כן".